Senaste nytt

Azorerna - nån som varit där?

Sofia

Medlem
Med tanke på artikeln på förstasidan för ett tag sen blev jag väldigt sugen på att resa till Azoerna. Det går väl lika bra att sitta där och plugga som hemma va? ;)

Dock hittar jag ingen info alls här på BC och undrar därför om det är någon som varit där? Helst Ponta Delgada men gärna på någon av de andra öarna också. Tips på hur man reser runt etc.
Allt finns såklart att finna på det fantastiska internettet men personliga upplevelser brukar vara lite mera värda enligt min mening.

Som sagt, all in-put mottages tacksamt!
 

Sofia

Medlem
En säker källa säger att det är dumt att åka till Azorerna andra tider på året än maj-september så jag får vackert stanna hemma istället
 

JacobGBG

Medlem
Jag har vart på Azorerna i December, det var sannolikt en av mina sämre semestrar jag haft.

Temperaturen är ok men vädret är kasst, väldigt regnigt och med den oerhört jordbaserade infrastrukturen så kan det skapa kaos på vägarna. Det finns ej heller särskilt mycket att se och några egentliga sandstränder lyser med sin frånvaro. Jag läste någonstans för bara några månader sedan en artikel om vilka de mest misslyckade charterdestinationerna har varit för svenska researrangörer. Av en representant på något större bolag (tror det var Ving) så nämnde de specifikt hur Azorerna var ett riktigt magplask.

Så jag kan inte ge annat än den starkaste rekommendationen att hoppa över detta resmål såvida du inte checkat av allt på listan redan.
 
Vacker natur, många öar att hoppa mellan! Men sol o bad är fel fel fel - kalla Atlanten gör att det aldrig blir särskilt varm i luften - som svensk sommar som bäst. Klipper in en skön kommentar från en sajt om Azorerna: :cool:

Warning!
If you are looking for a beach holiday with guaranteed sun, then the Azores are not the right destination for you. However, if you are looking for a holiday where visiting the beach is just one of many activities, then the Azores might well be the perfect destination!
 

ACervin

Medlem
Eller som jag segla dit och segla därifrån. Väldigt vackert och den här obestämbara avlägsen ö-känsla, men som sagt ingen badsemester.
 
Av en representant på något större bolag (tror det var Ving) så nämnde de specifikt hur Azorerna var ett riktigt magplask.

Här är tidernas största charterfloppar | Resor | SvD

Ännu en gång missade Ving att prata med meteorologerna i samband med att idén om en ny resa kläcktes. Den här gången handlade det om vintern 2004/2005 och resorna gick till Azorerna.

– Den som någon gång har besökt Azorerna på vintern förstår snabbt varför det inte blev någon succé. Åtta plusgrader och ösregn är inte ovanligt, säger Magdalena Öhrn.
 
Var också där med båt, gjorde ett kort stopp över dagen. Fick ett gott intryck eftersom det råkade vara en solig och varm novemberdag.
 

fmansson

Medlem
Vacker natur, många öar att hoppa mellan! Men sol o bad är fel fel fel - kalla Atlanten gör att det aldrig blir särskilt varm i luften - som svensk sommar som bäst.

Vattentemperaturen i havet runt Azorerna ligger mellan 17-25 grader året om. Så att kalla Atlanten skulle göra luften kall är ju inte sant.

Jag jobbar där en eller två veckor varje höst och vädret är oerhört nyckfylllt och varierande. Det finns inte så mycket att göra utanför arbetstid men det blir vad man gör det till. Är man ute efter naturupplevelser så finns det en del att upptäcka.

I höstas var jag på ön Terceira. Flög med TAP ut från Lissabon och det var 25 personer ombord i ekonomi på en A330. Antar att man flyger ut en hel del cargo med dessa plan.
 
Toppen