Senaste nytt

Austrian Airlines återupptar Iran-linje

aminchini

Medlem
Jo som rubriken lyder så återupptar Austrian Airlines nonstop-linjen Vienna-Tehran den 11 mars.
Från Tehran traffikerar redan Lufthansa, Turkish AIrlines, Etihad, Aeroflot, Emirates, Etihad och Iran Air.

Källa
 

Senator

Moderator
Skall bli intressant med en A319 i Euro konfig på rutten. När jag åkte 2009, gick det fortfarande att få dåtidens fantastiska Mellanösternprodukt som Austrian hade med specialkonfigurerade A320or. Fick denna en gång på ARN-VIE-CAI rutten.

Jag åkte dock med Turkish via IST i C med dåtidens 3-3 A320 konfig och med deras "added feature" som är tolerans för rökning ombord, gärna i cockpit.

Frågan är om/när BA med f.d. BMI/BMed flygplan öppnar upp igen nu som (troligtvis) sanktionerna mot Iran kommer släppas lite. Teheran som stad var fantastisk, samma med alla människor jag träffade på så jag skulle inte avråda att åka dit. Immigrationsprocessen skulle US CBP ta lärdom av: 30 sekunder.. "You from Norway? Welcome to my country"! :)
 

agehall

Medlem
Näe, turista i Teheran tror jag skulle vara riktigt najs. Om man bortser från de politiska delarna, så är jag övertygad om att man som västerlänning skulle få en riktigt trevlig upplevelse.
 

Igorius

Medlem
Näe, turista i Teheran tror jag skulle vara riktigt najs. Om man bortser från de politiska delarna, så är jag övertygad om att man som västerlänning skulle få en riktigt trevlig upplevelse.

Teheran är väl rätt så intressant, men själv begav jag mig ganska snabbt vidare till Esfahan - en riktig pärla!
 
Skidåkningen i närheten av Teheran lär vara bra. Mindre kul är de omoderna liftarna och torrlagda restaurangerna.
Jag kan tänka mig att åka dit av ren nyfikenhet.
 

Svante

Medlem
Säger bara: ÅK
Fantastiskt land, männsikor, natur, historiska platser osv osv. Skidåkningen är nog bland den bästa i världen. LIftarna är inte alls så omoderna, och "torrlagdheten" får man ordna. Bodde i Teheran i nästan 3 år. Galet skönt att ta bilen och bara 1,5 timmar senare var man uppe på 4500m vid mellanstationen och bara gled rakt ut i backen!
 
Säger bara: ÅK
Fantastiskt land, männsikor, natur, historiska platser osv osv. Skidåkningen är nog bland den bästa i världen. LIftarna är inte alls så omoderna, och "torrlagdheten" får man ordna. Bodde i Teheran i nästan 3 år. Galet skönt att ta bilen och bara 1,5 timmar senare var man uppe på 4500m vid mellanstationen och bara gled rakt ut i backen!

Gott att höra, jag läste i boken "Skiing around the world" från 2005 att liftarna var från shahens tid.
Nu blev det än mer intressant!
Hur ordnar man vin i Iran?
 

Dr. Miles

Expert
Vilken flygplats flyger Austrian till? Gamla Mehrabad eller nya Imam Khomeini?

THR: Mehrabad International
IKA: Imam Khomeini International
 

Svante

Medlem
I princip all internationell trafik går till IKA sedan 2008/09.

THR var härlig och i princip inne i stan. Saknade den mycket när det byttes...

Ang säkerhet har jag svårt att se ett land med bättre säkerhet. Har aldrig känt mig så säker någonstans i världen.

Dryckjom är en annan sak, men det går:)
 
Toppen