Senaste nytt

Kan man ringa och boka om biljetterna vid inställt flyg?

Mickey

Medlem
Fick sitta en timme och tjugo minuter idag och vänta på min tur för att bli ombokad då mitt plan blev inställt idag. För att slippa göra detta i framtiden tänkte jag fråga er om det går att boka om biljetterna via telefon istället för att sitta på flygplatsen och vänta?
 

Alx

Medlem
Absolut! De allra flesta flygbolag hjälper till med ombokningar över telefon. När det är snökaos eller liknande är det riktigt användbart även om det såklart ibland tar tid även per telefon vid sådana tillfällen.
 

Mickey

Medlem
Tack. Frågade en från personalen som sa att det inte gick. Min magkänsla sa att det skulle gå, men vågade inte chansa efter det svaret.
 

sfalc

Medlem
Ja med SAS fungerar det definitivt.
Jag skulle åka från Trondheim, flygplatsen bombhotades på morgonen, så istället för att åka ut ringde jag och blev ombokad av SAS kundtjänst.
 

agehall

Medlem
Ibland får man dock kämpa för det. Tex är det inte alls säkert att kundtjänst vet om att flighten är inställd och därför inte vill boka om en. (Har hänt mig i Paris en gång!)

Sedan kan det också vara så att någon i backoffice på flygplatsen sätter sig och hanterar allt vilket kan störas av att kundtjänst börjar pilla.

Men visst går det att ringa.
 

FF#1

Medlem
Vid irrops är det något av djungelns lag som gäller, ombokningar kan i princip göras av vem som helst, gatepersonal, transfer desk, telefon, incheckning, biljettkassa etc. Däremot är inte alla villiga att göra det av olika anledningar som redan nämnts.

Precis, det bästa är att försöka få tag på någon som kan fixa det åt en, även om det inte blir helt efter boken så brukr det ordna sig om man bara får en biljett. Problemet är att när det är större förseningar så blir "alla" överbelastade med jobb så det kan vara svårt att komma fram.
 

Dr. Miles

Expert
Precis, det bästa är att försöka få tag på någon som kan fixa det åt en, även om det inte blir helt efter boken så brukr det ordna sig om man bara får en biljett. Problemet är att när det är större förseningar så blir "alla" överbelastade med jobb så det kan vara svårt att komma fram.
Ett tips är att ringa till outstations kontor i andra länder. (man måste kolla öppettider först)
T ex snökaos i Europa hjälper det inte att ringa till ett nummer i Storbritannien men det blir nog mindre kö om man ringer till Thailand, Japan, Kina.
 

shakank

Medlem
Råkade ut för tekniskt fel i Bryssel. Vi fick gå av planet och till transferdisken. En ensam stackars dam som skötte denna ( en partner till SAS). så jag ringde SAS och använde mitt EBG nummer. Killen i andra änden försökte verkligen hjälpa till. men efter 15minuter gav han upp. Då hade han tagit hjälp av andra också. Då jag redan var inbokad på BRU-CPH med anslutning till ARN fick han inte loss mig ur systemet. SÅ det var bara vänta ca en timma innan jag kom fram till disken där de kunde boka om mig till det senare direktflyget till ARN. Och jag stod som nr 7 i kön.....
När jag kontaktade SAS med förslag att man kanske skulle göra det möjligt i all fall hjälpa Guld som åker Plus med ombokning via telefon fick jag tyvärr ett standardsvar " Vi beklagar det inträffade..." inte att man kanske skulle kunna tänka sig en åtgärd.

Tänker på resten av kön som skulle bokas om. Undrar hur många som inte han fram till disken utan fick åka dagen efter.
Eller det som sas inne i planet innan vi steg av Köpenhamn jobbar med ombokningar. Den stackars damen i transferdisken märkte inte så mycket av detta. Var imponerat att hon stod ut för hon gjorde hela jobbet och ringde kors o tvärs.
 
Toppen