Senaste nytt

Tull och bagage med Swiss Los Angeles-Luleå?

FF#1

Medlem
Funderar på en resa med LX från Los Angeles till Luleå (LAX-ZRH-ARN-LLA) men det var länge sen jag åkte long haul med LX så jag kommer inte ihåg?

Någon som vet och bagaget checkas in till Arlanda eller om jag måste ut med det i Zurich?

Tull blir väl på Arlanda, eftersom jag byter mellan LX och SK på ARN?

En sak till, hur lång bytestid bör man ha på ZRH när man ankommer från USA och ska vidare till Sverige?
 

Senator

Moderator
Du behöver inte plocka ut bagage i ZRH, det finns ingen Europesisk flygplats (i min vetskap) där du som transitpassagerare behöver göra detta. Om du kör mitt tips från igår kan bagage vara i transit över natten.

Ja, du plockar ut på ARN när du kör LX till SK

40min är väl MCT från INTCONT till Europa på Kloten...
 

FF#1

Medlem
Du behöver inte plocka ut bagage i ZRH, det finns ingen Europesisk flygplats (i min vetskap) där du som transitpassagerare behöver göra detta. Om du kör mitt tips från igår kan bagage vara i transit över natten.

Ja, du plockar ut på ARN när du kör LX till SK

40min är väl MCT från INTCONT till Europa på Kloten...

Toppen! tack för tipsen, jag har nog med beslutsångest i alla fall utan att behöva fundera på såna här trivialiteter, så det är bra att det finns de som vet… :)
 

TheEagle

Medlem
Väldigt smidigt att byta i ZRH från longhaul. Antar att du reser med en genomgående biljett minst till Arlanda. (Dålig koll på LX codeshare på SAS). Beror ju mer på vilken tid du behöver på ARN än på ZRH som får styra och vad du har för biljett ARN-LLA.

LX till SAS är bagage ut på ARN precis som Senator säger!
 

mry

Medlem
Om man flyger med SK metall till ARN från ZRH behöver man således inte plocka ut bagaget väl?

När jag åkte SFO-(LH)-FRA-(SK)-ARN-(SK)-LLA behövde jag inte plocka ut det alls.
 
Är det samma regler när det gäller LH/OS bagage som kommer till ARN och ska vidare med SAS inrikes och är taggat till slutdestination?
 

Agö

Medlem
Att behöva hålla reda på vilket bolag man flyger med och vad som då gäller försvårar nog mer än det hjälper.

Om man ska vara ärlig brukar det i princip alltid informeras om detta innan landning på Arlanda och Köpenhamn, dvs. för vilka bolag du behöver plocka ut ditt eget bagage och ta det igenom tullen och v.v.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag måste säga att jag håller med A380*G i denna fråga. Samma sak borde gälla för samtliga bolag som trafikerar flygplatsen och inte ett urval av operatörer.

Så här står det på sas.se (vilket man får anta är korrekt)

Om du ankommer med en internationell SAS-flygning och din bagagetagg visar att du ska resa vidare på ett inrikesflyg med SAS, Höga Kusten-flyg eller NextJet sker förtullning på din slutdestination (med undantag för Hagfors, Oskarshamn och Torsby). Om du har varor att förtulla måste du förtulla det på den första flygplatsen du kommer till i Sverige.

men visar lite på krångligheten. Vissa passagarere kanske inte ens vet att de flyger vidare med SAS (exempelvis en som anländer med UA och flyger vidare till Luleå på UA codeshare).

Dessutom måste jag uppenbarligen ha sovit djupt (eller varit djupt ouppmärksam) mer än en gång vid inflygning till Arlanda med SAS eftersom jag ganska ofta tycker att de inte säger ovanstående.
 
Toppen