Senaste nytt

"Sequential use of flight coupons" inom Norden

Albert

Medlem
Hej!

Jag har bokat en EuroBonus awardticket ToR KRN-EWR med SK. Outbound flyger jag KRN-ARN-OSL-EWR och från SAS kundtjänst fick jag meddelandet att jag inte behöver flyga det första segmentet då "sequential use of flight coupons" tillåter mig att checka in på ARN eller vilken nordisk sekvens jag önskar.
Vet någon om detta stämmer eller måste resan alltid börja med det första segmentet?

/Albert
 

agehall

Medlem
Öh, det låter konstigt. Jag kan inte säga att SAS har fel, det är möjligt att det är så på awardbiljetter, men den enkla lösningen är ju att bara boka om biljetten genom att be dem avboka första sträckan. Då slipper du ta risken att agenten har fel...
 

NotRyan

Medlem
Coupon sequence rule

Full and sequential use of flight coupons:
The ticket is not valid if the first coupon has not been used.
The coupons must be used in the sequence provided in the ticket, if not used in this order, honouring will not be made.

Exceptions

If all flight coupons for the outbound travel are completely unused, the flight coupons for the inbound travel can be used. This is valid for SK/117 documents on SAS operated flights in below cases.
•Flights originating Domestic or in Europe using the SAS One Way concept fares
•EuroBonus award tickets
•All travel originating in Denmark including Intercontinental flights

Note: Passenger holding SK/117 document on SAS operated flights is allowed to board at any domestic intermediate point within DK, NO, SE and FI. Domestic sector may be on both marketing and operating SK flights.

Examples:

Passenger holding ticket HAU SK OSL SK NYC:
Passenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:
No ticket reissue needed but flight HAU-OSL to be cancelled. No refund of unused sector HAU-OSL permitted.
Passenger checked-in for the whole journey but wants to board in OSL:
Cancel the domestic flight and make a new check-in OSL-NYC.

Passenger holding ticket LLA SK STO SK MMA SK STO SK LLA
On outbound travel LLA-MMA passenger is allowed to end outbound journey in STO.
Cancel STO-MMA before check-in in LLA. No refund of unused sector STO-MMA permitted.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Intressant. På sätt och vis kan man förstå att de låter en hoppa över inrikessegment eftersom de (till skillnad från vanliga priser) väldigt sällan ändrar priset i poäng utan snarare minskar tillgången. Detsamma kanske gäller inomnordiska påhängssegment?
 

agehall

Medlem
Tack NotRyan - det förklarar lite bättre än vad agenten gjorde.

När jag läste Alberts inlägg fick jag intrycket av att det var en regel, och inte ett undantag från den vanliga regeln. Det är ju lite oroväckande om en agent förklarar det på detta sätt - det är imho rätt stor skillnad på en regel vs ett undantag från en sådan.

Hsh så bör det funka att skippa första segmentet inom norden på en EB-resa. Det verkar ju dock som att man ska kontakta SAS först, vilket känns rimligt.
 

Alx

Medlem
Bra att veta att regeln ser ut på det sättet när det gäller EB-awards. Vaket av agenten att tala om detta!
 

NotRyan

Medlem
Det gäller i princip alla priser inom Europa, alla resor som startar i Danmark, samt EB-awards så på så sätt kan man säga att det är regeln när majoriteten av resor hamnar inom undantagen :)
 

Albert

Medlem
Tack så mycket NotRyan, detta gör ärendet mycket tydligare!
Ringde tillbaka till SAS support idag och de kunde utan problem avboka det första segmentet så nu blir det inga tveksamheter för markpersonalen när jag checkar in!
 
Toppen