Senaste nytt

Sensationella Svalbard: ett bildreportage

Johan_G

Medlem
Jag blir så inspirerad när jag läser dessa trådar om Svalbard och jag känner verkligen för att planera en resa dit, om inte i sommar så till nästa sommar i alla fall. Juli verkar vara en bra tid att åka på men hur är det om man vill se isbjörn, borde man inte åka lite tidigare på året då? Hur är vädret i maj t.ex.? Helst vill man ju vara någorlunda säker på uppehåll så man kan veva runt med kameran ordentligt.
 
A

Aurora

Guest
Jag blir så inspirerad när jag läser dessa trådar om Svalbard och jag känner verkligen för att planera en resa dit, om inte i sommar så till nästa sommar i alla fall. Juli verkar vara en bra tid att åka på men hur är det om man vill se isbjörn, borde man inte åka lite tidigare på året då? Hur är vädret i maj t.ex.? Helst vill man ju vara någorlunda säker på uppehåll så man kan veva runt med kameran ordentligt.

For å se isbjørn ville jeg reist i Mars når sola er tilbake. Jeg ville ha forberedt meg på en lang, kald scootertur til østkysten av Svalbard (tar ca 4-5 timer) og så hadde man fått sett isbjørn :) Mye isbjørn langs østkysten av svalbard.

Eventuelt tar du deg et båt-cruise rundt Svalbard på sommeren. Koster litt, men mer eller mindre garanti for å se isbjørn. Særlig størst på østkysten :)

Det er betydelig mer turister på Svalbard i Juni og Juli. Så mange at lokalbefolkninga blir mindretallig.... Med det "maset" dette medfører. Så er du advart :p
 

Johan_G

Medlem
For å se isbjørn ville jeg reist i Mars når sola er tilbake. Jeg ville ha forberedt meg på en lang, kald scootertur til østkysten av Svalbard (tar ca 4-5 timer) og så hadde man fått sett isbjørn :) Mye isbjørn langs østkysten av svalbard.

Eventuelt tar du deg et båt-cruise rundt Svalbard på sommeren. Koster litt, men mer eller mindre garanti for å se isbjørn. Særlig størst på østkysten :)

Det er betydelig mer turister på Svalbard i Juni og Juli. Så mange at lokalbefolkninga blir mindretallig.... Med det "maset" dette medfører. Så er du advart :p

Bra tips, vet du om det finns någon hemsida där man kan läsa mera om och kanske boka dessa skoter/båt-utflykter?
 

Agö

Medlem
Bra tips, vet du om det finns någon hemsida där man kan läsa mera om och kanske boka dessa skoter/båt-utflykter?

Titta på reportaget jag skrivit (första posten i denna tråd). I texten finns relevanta länkar till de alternativ vi valde och var nöjda med (M/S Polargirl för kryssning t ex).
 

ekf

Medlem
Härliga bilder Agö!

Passade på och bokade in en långhelg i juni nu med 25%-rabatten på poängresor. Ska bli spännande, det får bli en vandring med guide och lite taxisightseeing.

Jag läste lite om tull och immigration (Svalbard är ju inte med i Schengen och är ett taxfreeområde med särskilda tullregler) och började fundera på hur de gör på OSL.. Jag reser GOT-CPH-OSL-LYR och hem med tekniskt stopp i TOS, LYR-(TOS-)OSL-CPH-GOT.

Jag antar att flighten OSL-LYR avgår från utrikesterminalens non-schengen-del. Det borde betyda att jag aldrig behöver gå landside och tulla in mitt bagage?
Räknar SAS ändå denna som en inrikesflight rent servicemässigt? Det fanns bara Sas Plus på utresan, så det fick bli det för hela resan.. Får lite tid för lounge i OSL på vägen hem

Flighten hemåt är ju knepigare, vart parkerar vi? Tekniskt stopp i TOS för att plocka upp/lämna av passagrerare. Passagerarna som kommer ombord kommer ju att resa intra-Norge eftersom TOS i allra högsta grad är Norge rent Schengen- och tullmässigt. När jag mellanlandade på TOS häromåret (intra-Norge) fick vi inte lämna planet, dvs det bordd inte gå att genomföra Schengen- och tullkontroll på TOS.
Jag antar att vi kommer att parkera vid en non-Schengen-gate på OSL, är det korrekt gissat? Och slipper jag förtulla mitt bagage på OSL? Och måste även passagerarna TOS-OSL genomgå passkontroll?

En del är naturligtvis intressant för min resa, och en den är mest nyfikna frågor. Någon som har insikt?
 

Agö

Medlem
Jag läste lite om tull och immigration (Svalbard är ju inte med i Schengen och är ett taxfreeområde med särskilda tullregler) och började fundera på hur de gör på OSL.. Jag reser GOT-CPH-OSL-LYR och hem med tekniskt stopp i TOS, LYR-(TOS-)OSL-CPH-GOT.

Jag antar att flighten OSL-LYR avgår från utrikesterminalens non-schengen-del. Det borde betyda att jag aldrig behöver gå landside och tulla in mitt bagage?
Räknar SAS ändå denna som en inrikesflight rent servicemässigt? Det fanns bara Sas Plus på utresan, så det fick bli det för hela resan.. Får lite tid för lounge i OSL på vägen hem

Flighten hemåt är ju knepigare, vart parkerar vi? Tekniskt stopp i TOS för att plocka upp/lämna av passagrerare. Passagerarna som kommer ombord kommer ju att resa intra-Norge eftersom TOS i allra högsta grad är Norge rent Schengen- och tullmässigt. När jag mellanlandade på TOS häromåret (intra-Norge) fick vi inte lämna planet, dvs det bordd inte gå att genomföra Schengen- och tullkontroll på TOS.
Jag antar att vi kommer att parkera vid en non-Schengen-gate på OSL, är det korrekt gissat? Och slipper jag förtulla mitt bagage på OSL? Och måste även passagerarna TOS-OSL genomgå passkontroll?

En del är naturligtvis intressant för min resa, och en den är mest nyfikna frågor. Någon som har insikt?

Är du säker på att det inte är tekniskt stopp även på utresan (se hur lång tid som är beräknad för flighten t.ex.)? Vi flög OSL-LYR-OSL med tekniskt stopp på TOS båda vägarna. Det fungerar så att du helt enkelt får gå av planet och in i terminalen. Sedan är det passkontroll som gäller (bagaget, men inte handbagaget, stannar dock ombord) och tillbaka till samma flyg. Vår flight OSL-LYR gick från inrikesterminalen på Gardermoen.
 

ekf

Medlem
Är du säker på att det inte är tekniskt stopp även på utresan (se hur lång tid som är beräknad för flighten t.ex.)? Vi flög OSL-LYR-OSL med tekniskt stopp på TOS båda vägarna. Det fungerar så att du helt enkelt får gå av planet och in i terminalen. Sedan är det passkontroll som gäller (bagaget, men inte handbagaget, stannar dock ombord) och tillbaka till samma flyg. Vår flight OSL-LYR gick från inrikesterminalen på Gardermoen.

Jag är rätt säker på att det bara är på hemresan vi stannar i TOS, 2h50m listad flygtid på utresan kontra 4h15m på hemresan. Kollar jag med Flighttrack Pro-appen på iphonen så listas hemresan med stopp och utresan utan. Allt det där kan ju ändras förstås, det är ju ett tag kvar till juni.

Intressant lösning med passkontrollen, men det är väl rätt sätt att göra det på antar jag. Hade de tullkontrollen i TOS också?
 
A

Aurora

Guest
OSL-LYR regnes som innenriks servicemessig. Du får varme wraps og det som inngår i innenriksreiser over 2 timer.

I Tromsø parkerer dere på gate 21, alle går av flyet, går gjennom passkontroll, henter baggasjen sin, går gjennom tolla, dere som skal videre til OSL sjekker baggasjen inn, går gjennom security og til gate 21 hvor dere boarder sammen med de andre som skal til OSL.

OSL-LYR direkte (uten Tromsø-stopp) regnes som non-schengen og går fra gate 50-og-noe på Gardermoen, samme gates som London/Thailand etc-flights. Du må gjennom passkontroll.

Flyr man OSL-TOS-LYR drar dere fra innenriks på OSL da OSL-TOS er en standard innenriksrute (jeg personlig ofte tar, SK4414) - i Tromsø parkerer flyet på gate 21. Alle går av, de som skal til LYR går til passkontroll på gate 20 og boarder flyet derfra (liten gåtur).
 
Last edited by a moderator:
Toppen