Senaste nytt

ESTA och resplan - nytt krav?

agehall

Medlem
Jag blev just uppläxad av CBP i Boston för att jag inte hade någon utskriven resplan. Snubben hävdade att man var tvungen att ha det när man reser på ESTA. Till slut gick det dock lika bra att visa sitt visitkort.

Har aldrig tidigare varit med om att de vill se bevis på att jag tänker lämna landet så därför undrar jag nu om detta är något nytt eller om snubben bara var vresig..? Tilläggas ska att det var ett helt gäng med folk från mellanöstern som hade mer papper per person än vad resten av kön hade totalt, så han kanske bara var uppe i varv och ville ha lika mycket papper av mig...
 

gdaily

Medlem
Jo, det stämmer att de brukar vilja ha koll på att du har returbiljett från USA. Är du bokad på olika biljetter så kommer frågan, har hänt mig två-tre gånger.
 

mha321

Medlem
Har också råkat ut för det ett antal gånger, sedan flera år tillbaka, så det är inte något nytt. Sedan är de inte alltid så noggranna med det, så ofta kommer man undan, men jag brukar se till haft ha en utskriven någonstans långt ner i väskan, efter att ha argumenterat för att den fanns i både telefon och laptop men att det ju är förbjudet att slå på dem i kön en gång... (till slut släpptes jag in utan att ha slagit på dem, men vem vet om man fick en "notering" som tack...)
 

AABack2ARN

Medlem
Detta har nog inget med ESTA att göra utan det faktum att du resar utan formellt visum. Hittade inte texten som hänvisar till det, men har sett att det krävs skriftligt "bevis" i form av en resplan som visar att du har en biljett ut ur landet.

Har själv aldrig drabbats av det ens när jag reste mycket på saxade biljetter till New York men jag ser till att ha en utskrift någonstans. Däremot höll SAS på att vägra ombordstigning då de tyckte att min resplan inte stämde med min baggagemängd (enbart handbaggage) med hänvisning till att om de amerikanska myndigheterna vägrade mig tillträde skulle de bli mycket dyrt för SAS...
 

Agö

Medlem
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1130

U.S. regulation does NOT require a Visa Waiver Program (VWP) traveler to present a printed copy of the ESTA authorization page in order to travel. However, it is recommended that you print a copy for your records. Also, some airlines may ask you to bring a copy, in which case you should print it out.

Nu är jag pappersberoende så tar alltid med alla papper, bokningar, resrutt, ESTA osv. Alltid skönt att kunna slänga fram. I McAllen fick Igorius och undertecknad visa ESTA-papper (inrikesflygning). Det hänger dock nog ihop med stället ifråga...;)
 

sodaboy

Medlem
Kanske hade mannen i båset en dålig dag. Jag printar också ut både ESTA och flygbokningar men har aldrig behövt visa det. Kör å andra sida med både hänglsen och livrem (Visum och ESTA). ESTA när jag inte jobbar (som sig bör), för att slippa så många frågor. Slapp t o m göra fingeravtrycken en gång när tjänstemannen utbrast -Är du här nu igen, Mr Sodaboy.
 

Flood

Medlem
SAS skriver på sidan 2 av sitt "Electronic itinerary and receipt":

Passengers are required to:
- Hold a copy of this ticket itinerary/receipt to enter the USA.

Jag har fått visa det vid åtminstone ett tillfälle i alla fall.
 

Paby

Medlem
Jag har resplanen alltid printad och fått visa vid ett par tillfällen. Printar dock aldrig ESTA-kvittot.

När SAS bokade om mig till LH före sommaren var servicecentret noga med att printa en ny itinerary för LH-flighterna som jag skulle ha med mig.
 

Mr Carter

Medlem
Jag reser till USA ca 6 gånger per år sedan 2011 och har aldrig blivit ombedd att visa någonting annat än mitt pass i CBP. Har visserligen alltid min resplan utskriven men inte pga att jag eventuellt måste visa den vid mitt inträde i USA, men nu visar det sig alltså att den kan komma till nytta i framtiden.
ESTA kvittot har jag aldrig med mig.
 

nota bene

Medlem
Jag har aldrig haft det med mig i utstkriven form, men det finns alltid i min mobil som antingen screen dumps eller i appar. Om de nu tvunget skall se det får de väl godta att jag tar upp telefonen... Jag har aldrig behövt visa det vid entry till USA, men jag har långt ifrån lika många resor som många andra här på forumet.
 
Toppen