Senaste nytt

Stökig person på Ryanair flight till Skavsta

johansch

Medlem
Ryanairplan tvingades ner efter mordhot | Nyheter | Aftonbladet

"Flygplatspolisen i Bergamo bekräftar för Aftonbladet att mannen omhändertogs efter landning.
– Mannen var mycket berusad och kaptenen beslutade därför att landa här och få ut mannen ur planet, säger ett vakthavande polisbefäl.
Men enligt den italienska polisen kommer han antagligen inte hållas för ansvarig för något brott.
– Det handlar bara om en full man. Han är här nu och kommer troligen att ta nästa plan härifrån, säger polisen."

Genomkorrupta u-landet Italien vill väl bara bli av med problemen/skicka dem vidare, ungefär som de hanterar andra ärenden som skulle kosta dem pengar att hantera korrekt.
 

henrik l

Medlem
Utifrån vad som har skrivits här, om jag kommer ihåg rätt, kan han väl förvänta sig en saftig räkning för att ha förorsakat en extra landning:eek:
 

MLE

Medlem
Utifrån vad som har skrivits här, om jag kommer ihåg rätt, kan han väl förvänta sig en saftig räkning för att ha förorsakat en extra landning:eek:
Oja, samt andra ev. rättsliga påföljder. En Apollo-flight till Cancun fick ju landa på Island i veckan också.

"– De har arresterats av isländsk polis och de kommer att hanteras i enlighet för de isländska reglerna för luftfartsbrott. Resan till Mexiko blev på grund av mellanlandningen sex timmar försenad. Förutom att bli dömda för luftfartsbrott, kan paret bli stämda av resebolaget Apollo på hundratusentals kronor."
Plan tvingades ner efter bråk - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 

AABack2ARN

Medlem
Men om italiensk polis helt enkelt släpper iväg mannen eftersom han "bara var full" vilken myndighet skall då ta hand om fallet? Spansk? Svensk?

Så i detta fall kommer nog mannen klara sig utan rättslig påföljd om han inte trasslar till det ännu en gång och då blir omhändertagen av en myndighet som följer gängse lagar och regler.
 

MLE

Medlem
Men om italiensk polis helt enkelt släpper iväg mannen eftersom han "bara var full" vilken myndighet skall då ta hand om fallet? Spansk? Svensk?

Så i detta fall kommer nog mannen klara sig utan rättslig påföljd om han inte trasslar till det ännu en gång och då blir omhändertagen av en myndighet som följer gängse lagar och regler.
Om inte annat kan jag gissa på att han åtminstone blir rejält stämd av Ryanair, om inte ärendet skjuts vidare till annan myndighet. Dock är ju luftfartslagen internationell, eller? Borde man inte då kunna bli dömd i sitt hemland, jag antar han var svensk i detta fall.
 
Last edited:

pst

Medlem
Myndigheterna kan åtala honom i landet där flygplanet är registrerat, i detta fall troligtvis Irland. Jag antar att en eventuell civil rättsprocess också måste äga rum i Irland.

Flygbolag och IATA upplever det generellt som svårt och omständigt att nästan alla rättsmedel måste tas i flygplanets registreringsland.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
pst: så klart Irlands myndigheter kan ta hand om fallet. Tänkte inte på det. Brukar de vara stränga i denna typ av frågor? Det är ju trots allt en ganska betydande del av EUs flygplansflotta som är registrerad där. I alla fall betydligt större än den del som flyger till och från just Irland ;)
 
Toppen