Senaste nytt

Standardmått för kabinväskor

Direktorn

Medlem
Hej, har en mindre samsoniteväska på hjul som jag brukar ta med in i flygplanet på resor. Detta brukar gå bra men den passar inte alltid i de testställ som brukar finnas på flygplatserna, vilket gör mig osäker. Finns det någon bra kabinväska som klarar de flesta? Vilket mått bör den ha så jag inte behöver fundera? Någon som har koll på detta? Förslag på modeller, tillverkare önskas. Helst en multiwheel.
 

David

Medlem
Samsonite har på sin hemsida en funktion där man kan välja vilket flygbolag man vill kontrollera deras väskstorlekar mot.

Cabin Luggage, Bags and Suitcases in All Sizes by Samsonite United Kingdom

Lustigt nog är det många som endast accepterar 6 av deras 97st (Air France, American, Korean, Delta, KLM, JAL, United m.fl) och de bolag som accepterar flest varianter (57st) är Thai, Finnair m.fl. SAS accepterar 43st. Inget bolag tar alltså alla varianter i deras cabin luggage-utbud. Sen är ju frågan hur de har räknat, med eller utan en fördefinierad packning etc.
 

Swisser

Medlem
IATA´s regler för carry-on är: 56x45x18 cm.

Beträffande max vikten för carry-on, så har jag inte hittat några entydiga regler, utan det verkar varier mellan bolagen alltifrån max 5kg till max 12kg.
 

Storsteffe

Medlem
IATA´s regler för carry-on är: 56x45x18 cm.

Beträffande max vikten för carry-on, så har jag inte hittat några entydiga regler, utan det verkar varier mellan bolagen alltifrån max 5kg till max 12kg.

British Airways har 23kg. "A 23kg (51lb) weight limit applies to all hand baggage and you must be able to lift the bag into the overhead locker."
 

agehall

Medlem
BA tillåter 23kg(!) i handbagaget, så länge du själv orkar lyfta upp det i hatthyllan! Det är faktiskt sjukt mycket. Inte ens när jag tycker jag checkar in en tung väska numera brukar jag nå över 23kg...
 

nota bene

Medlem
Kan man inte få med 46 kilo om man skulle lyckas få ned det i 56*45*25 cm 45*36*20 cm ;-)

Kan medge att detta inträffat för mig... (47kg fördelat på de två formaten var det när jag ställde det på vågen vid hemkomst!)

Så länge man uppfyller flygbolagets måttkrav (och 55x40x20 för nästan alltid det på större flygplanstyper) brukar det inte vara några större problem.
 

FF#1

Medlem
Vilka bly väskor ni talrar om nu.
Mitt rekord är 17 kg på sas LLA-ARN-GOT, typ 98 någon gång.
Det var innan hysterin med säkerhetskotroller, incheckade väskan var fylld med ca 20 kg normala saker.
I handbagaget fanns det 1 st Volvo 75A generator, 5x1kg oljeprover, diverse plattjärn för att bygga ett generatorfäste.
Vägde det för skojs skull hemma, var glad att ingen vägde det på flygplatsen. :)
 
Toppen