Senaste nytt

Ha en bra mask med er när ni reser till Beijing (pga luftförorening)

Dr. Miles

Expert
Luftföroreningar i Kina är ingen nyhet men det slåg ett nytt rekord i Beijing nyligen. :eek:
Den har gången värdet översteg tabellens högsta värde därför kallades det 爆表 (spränga tabellen/grafen) i Kina.

Beijing hit by first bout of 'off the charts' air pollution of 2014 | South China Morning Post

South China Morning Post skrev:
Beijing hit by first bout of 'off the charts' air pollution of 2014

Beijing issued this year’s first air pollution warning on Wednesday night as pollution readings reached “beyond index” levels.

The Air Quality Index (AQI) measured at all six Beijing downtown districts and every southern suburban region on Thursday morning far surpassed 300, the threshold for the worst level in a six-scale table, according to data from Beijing Environmental Protection Monitoring Centre.

The US Embassy in Beijing, which also measures AQI in the form of PM2.5 concentration, put the number at the upper 400 range or “hazardous level” on Thursday morning, according to a Twitter account that publicises the readings every hour. At 4am it reached 671.

PM2.5 värde 671 µg/m3 är 26 gånger värre än vad svenska myndigheter tillåter.


Några siffror om PM2.5 från olika länder

Kina: 75 µg/m3 per dygn eller genomsnitt 35 µg/m3 per år
北京去年重污染天累计58天 PM2.5年均浓度为89.5微克/立方米 - 中华人民共和国环境保护部

Sverige: -- µg/m3 per dygn eller genomsnitt 25 µg/m3 per år
Miljökvalitetsnormer för partiklar (PM10 och PM2,5) i utomhusluft - Naturvårdsverket

Japan: 35 µg/m3 per dygn eller genomsnitt 15 µg/m3 per år
環境省_微小粒子状物質(PM2.5)に関する情報
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Fy sjutton, det där kommer inte att sluta bra för Kina om de inte får ordning på det.
När jag var där senast, då var det bara medeldåligt och jag upplevde det som hemskt…
 
K

KavlingeDude

Guest
Med risk för att verka vara en besserwizzer men det stämmer inte det du skriver Dr Miles. För SE är det du anger PM10 gränsvärdet.
För PM2.5 så anger vi inte ngt dygnsmedelvärde utan vi har ett årsmedelvärde på 25 mg. Att komma ihåg så är det ett normativt värde för 2014 men att det kommer att bli ett absolutvärde from 2015.

När det gäller Bei Jings luftkvalitet så har jag efter 6 år aldrig varit med om sådana värden som det har varit den senaste månaden. Lyckligtvis så går det ju att ordna vilket OS visade för då var luften rena rama "alpluften".
 
Ska ev. en tur till Shanghai under året, är det lika dålig luft där?

Det er ikke ligeså slemt, men luften er ikke "god" efter skandinavisk standard. Jeg var der i oktober og der var det ikke slemt, 14 dage efter sendte min kammerat mig et billede, der var det meget "tåget" så det varierer meget. Der findes en APP "Air Quality China" der viser forureningen i udvalgte kinesiske byer, den synes jeg fungerer godt, så kan man tage forholdsregler hvis det er ekstra slemt.

Idag ser det sådan ud:
Air Quality China skrev:
Beijing: PM2.5: 378 ug/m3
Shanghai: PM2.5: 58 ug/m3
Luft.png
 
Last edited:
K

KavlingeDude

Guest
Trenden för Shanghai pekar uppåt om man ser över en två års period. Det är medelvärdemässigt sett "värre" nu än tidigare men inte i Bei jings nivåer.
Värt att komma ihåg är att redan vid 150 så börjar man att känna av det hela i form av stickningar i ögonen och beroende på PM10 nivåerna så varierar det rent mekaniska slitaget på slemhinnorna med följd att man av och till låter som en nerrökt alkis.
Sedan är det också alltid värre innan nyåret då alla fabriker går på högtryck för att hinna leverera våra CE (China Engineer - good quality produkter) i tid :)
En annan sak är att man blir tyvärr fartblind när man använder AQC appen - " - Idag är det bara 150 för PM2,5".
Skulle det ske i t.ex SE så skulle myndigheter gå ut med en allmän varning. Hade det skett i en fabrik så hade skyddsombudet stängt ned produktionen.
 

Dr. Miles

Expert
Jaha, kineserna kanske tänker inte göra något åt luftföroreningar...

South China Morning Post skrev:
China's thick smog is the best defence against US laser weaponry, a PLA researcher said in a state television interview, after the American navy recently announced it was preparing to deploy its first laser weapon aboard a transport ship.

Navy Rear Admiral Zhang Zhaozhong, a military expert at the National Defence University, said on CCTV's Haixia Liangan (Cross-Straits) current affairs programme last week that the lasers were "most afraid of smog".

"Under conditions where there is no smog, a laser weapon can fire [at a range of] 10 kilometres. When there's smog, it's only one kilometre. What's the point of making this kind of weapon?" he asked.
Smog is China's top defence against US laser weapons, says PLA Navy admiral | South China Morning Post
 

ESSA

Medlem
Det har blivit enormt mycket sämre bara sedan jag bodde i Beijing 2010/11.
Mask med bra filter blev ett måste och jag borde väl även skaffat luftrenare inomhus...

Kina Mask.jpg

De luftrenare jag såg vänner ha var oftast av Svenskt märke men vill man komma billigare undan och även kunna slänga in en i varje rum finns det DIY kit att köpa. ;-)

Edit URL
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Shanghais Miljödepartement har en "fiffig" lösning mot stigande luftföroreningsproblem i staden.
Idag har de 75 µg/m3 per dygn som gräns för PM2,5 men de höja taket till 115 µg/m3 per dygn.
På det viset minskar antal dagar som överstiger gränsen och det ser bra ut i statistiken. :eek:

上海放宽预警解除条件-时政频道-新华网

Xinhuanet skrev:
上海放宽预警解除条件

中国环境报记者蔡新华 见习记者刘静上海报道

上海市环保部门日前表示,由于此前pm2.5小时浓度75微克/立方米的重度污染预警解除标准过于“苛刻”,因此将污染预警解除标准调整为115微克/立方米。
 

staff

Medlem
Aven om Beijing har mycket dalig luft sa finns det manga stader i varlden som ar mycket varre. Varfor media har valt att koncentrera sig pa Kina or nagot oklart. Amerikanska ambassaden i Beijing gor t.ex. individuella matningar av luftfororeningarna (for sina medborgares halsas skull), medans man inte gor nagot liknande i New Delhi, dar luften mycket mer fororenad. Bryr man sig inte om sina egna medborgare i New Delhi?

Se artikel: http://www.nytimes.com/2014/01/26/w...r-would-be-step-up-for-smoggy-delhi.html?_r=0
 
Last edited:
Toppen