Senaste nytt

Etihads flygimperium växer

Palazzi

Medlem
Det emiratbaserade flygbolaget Etihad Airways är ett av världens största & främsta flygbolag, men man tycks inte nöja sig där.

Eithad är ett bolag som tydligt tagit avstånd från konceptet med konventionella allianser, utan istället satsat på att förvärva sig till global täckning - kostnadskontroll är den främsta motiveringen. Etihad kallar konceptet för "Equity-alliance", och som namnet antyder betyder det att man skapar sig kontroll genom aktieinnehav.

Eithad är idag majoritetsägare i : tyska "Air Berlin", serbiska "Air Serbia", schweiska "Darwin Airlines" och "Air Seyschelles", från Seyschellerna. Utöver detta har man minoritetsposter i irländska "Aer Lingus", australienska "Virgin Australia" och indiska "Jet Airways".

Om man tittar på den globala spridningen av den nya "Equity-alliansen" så ser man att paraplybolaget redan idag har stor global teckning, med Sydamerika som den enda kontinent med svag täckning.

Till en början nöjde sig Etihad med att enkom inneha aktieposter, men det var lätt att se att det fanns andra idéer som skulle sjösättas.
Många länder har regleringar som ger bolag inom landet fördelar i konkurrensynpunkt. I Tyskland får utomeuropeiska flygbolag t.e.x bara trafikera fyra flygplatser. Så länge Etihad inte utökar sina aktieposter till mer än 49% i Air Berlin kan man alltså dubblera antal flygplatser, och på riktigt ta upp konkurrensen med Lufthansa.

Små flygplatser i Europa begränsas generellt till få, små, och nationella flygbolag. Inrikesrutter i Sverige är som bekant starkt förknippade med SAS existens, och därmed låser man egentligen in sig i Star Alliance. Att bo i Kiruna och vara med i One World-alliansen är på många sätt ogenomtänkt.
Etihad har tagit vara på samma fenomen i Italien, Schweiz, Österrike, Tyskland & Frankrike. Man köpte regionalbolaget Darwin Airlines. i ett hopp om att störa lokala bolags dominerande ställningar.

I lindan av 2014 bestämde sig Etihad för att gå ännu ett steg längre i sin strävan att bli en verklig spelare inom Europa. Darwin Airlines, som är det minsta av de förvärvade bolagen, döptes sonika om till Etihad Regional. Bolaget kommer mata resenärer, i Saab 2000, från små flygplatser till Etihads Europeiska hubbar. Från den 15:e Januari 2014 kan dessa flyglinjer bokas med EY-kod. Du kan dra nytta av din status inom bonusprogrammet Etihad Guest, precis som på långflygningar.

Den 13:e Januari döptes även de första Air Berlin-flygen om - "Etihad/Air Berlin" präglar idag två flygplan. En intressant detalj på dessa flygbolag är att One World-emblemet försvunnit - Kan vara av estetiska skäl, kan vara av regelmässiga skäl, men månne är det en liten fingervisning om framtiden... (?)

Etihad har tydligt sagt att varumärkets inträde i Europa kommer att stärkas - Air Berlin och Darwin Airlines nya flygplansmålningar är bara ett test för att se resenärernas reaktioner. Jag planerar själv att få in e flygning med Etihad regional under sommaren, även om jag misstänker att produktkonceptet från Etihad har hållits intakt.

Air Berlin / Etihad: http://farm6.staticflickr.com/5513/11875471296_ba75c4a5e9_b.jpg
Etihad Regional: http://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1521571_10200505746926326_1443268219_n.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Fråga: Etihad har codeshare med AF/KLM; vad brukar sådant förebåda i ljuset av detta?
Det är (var?) två olika allianser i spel; Skyteam och Oneworld (AirBerlin).
 

dino_81

Medlem
Fråga: Etihad har codeshare med AF/KLM; vad brukar sådant förebåda i ljuset av detta?
Det är (var?) två olika allianser i spel; Skyteam och Oneworld (AirBerlin).

Instämmer med agehall, men oberoende av just denna spekulation utan mer präglat av att Qatars ingående i oneworld tror jag inte att det är den alliansen Etihad går med i. Om man nu bestämmer sig för förändra sin tanke att stå utanför en allians tror jag inte att oneworld är aktuellt.

Men på samma sätt som Emirates har ett codesharesamarbete med Qantas vilket inte förändrar något gällande det australiensiska allianssamarbetet tror jag inte heller att Air Berlin kommer att ändra/bryta sig ur alliansen. Trots Etihads stora ägandedel.
 

Resenären

Medlem
Den 13:e Januari döptes även de första Air Berlin-flygen om - "Etihad/Air Berlin" präglar idag två flygplan. En intressant detalj på dessa flygbolag är att One World-emblemet försvunnit - Kan vara av estetiska skäl, kan vara av regelmässiga skäl, men månne är det en liten fingervisning om framtiden... (?)

Etihad har tydligt sagt att varumärkets inträde i Europa kommer att stärkas - Air Berlin och Darwin Airlines nya flygplansmålningar är bara ett test för att se resenärernas reaktioner. Jag planerar själv att få in e flygning med Etihad regional under sommaren, även om jag misstänker att produktkonceptet från Etihad har hållits intakt.

Lyssnar just på en tysk radiokanal med en "promotion", om detta samarbete. En A320 är målad med Air Berlins färger på en sidan och i Etihads på andra sidan. "Vad är största chansen att få se detta plan"? "Flyg ofta med Air Berlin" lät uppmaningen.
 

pep

Medlem
Equity Partners - en ny, 4. airline alliance med 9 medlemmer?

Equity Partners - en ny, 4. airline alliance med 9 medlemmer med Etihad som "lead"?

Medlemmer kan være
  • Airberlin,
  • Air Seychelles,
  • Aer Lingus
  • Jet Airways
  • Etihad Airways
  • Air Serbia (tidligere JAT Airways)
  • Darwin Airline
  • Virgin Australia
  • Alitalia


Fjerde luftfartsalliance under etablering
 
Last edited:
Toppen