Senaste nytt

En resa två EuroBonusnummer

Conrad

Medlem
Hej
Jag har letat lite på er sida men inte hittat nått som passar in på mitt problem. Jag har ett EB nummer som jag är Guld på (EBGXXXXXXXXX). För några år sedan bad min arbetsgivare mig att registrera ett EB nummer till med adress till arbetsgivaren (EBBXXXXXXXXX) på grund av resepolicy. Det har dock aldrig använts fram till nu då det dök upp som gubben i lådan i en resa. En ny resebyrå som vi anlitar har tydligen fått det av en nitisk tjänsteman. Hur som haver resa leg 1 XXX-ARN-USA checkade jag in med incheckningskiosken på start flygplatsen i Sverige och ändrade EB nummer från EBBXXXXXXXXX till mitt EBGXXXXXXXXX. Ett snyggt och prydligt boardingpass med EBG SK*G tryckt. Vad händer? Jo poäng in på EBG kontot XXX-ARN, bra, men ARN-USA på EBB konto!?, mindre bra, (och som salt i såret körde jag en lyckat OptionTown till Z på den flighten!).

Vad göra? Jo ringa EB Hotline och vad gör de? Jo, lösningen de erbjöd var att föra över de 8000 nånting intjänade poängen på EBBXXXXXXXXX till EBGXXXXXXXXX som extra poäng endast(ej status grundande) samt stänga ner EBBXXXXXXXXX (bryter mot någon regel att man inte får ha två konton i samma namn). Jag är nöjd ned nerstängningen men ja ni förstår var skon klämmer. Jag har ju ett boarding kort som säger att mitt EBGXXXXXXXXX konto är kopplat hela vägen XXX-ARN-USA! Jag är nu förvånad och snopen över den lösning som föreslagits. Det känns inte bra. Hur tycker ni? Jag har mailat EB i ärendet och vi får se hur det går.

CONRAD
 

fcx

Medlem
Välkommen till Businessclass.se Conrad!

Om det stämmer att man bara får ha ett konto per person så är det ju helt i sin ordning att ett av dem stängs ner. Om arbetsgivaren kräver att få poängen så får de också tillhandahålla ett konto som de ska sättas in på (hur nu det ska gå till om man bara får ha ett konto per person). Att sen få poäng överförda kostnadsfritt låter nästan som om SAS själva tycker att de gjort någonting fel :)

Se även tråden http://www.businessclass.se/forum/kreditkort/15496-problem-med-foeretagspolicy.html för liknande frågeställning.
 

Conrad

Medlem
Tackar för input.

Det är detta du menar men helt hundra är jag inte:

FQTV är alltså dit poängen går.
FQTS är det kort som används för status.

Som sagt var det var XXX-ARN-USA1-USA2 (SK-SK-AA). Med Pnr för AA flighten har jag lagt till mitt BA Executive nummer och så har jag gjort förr och poäng trillat in.

Vi får se vad EB svarar på mitt långa mail till dem.
 

Conrad

Medlem
Så här svarar EB. Jag citerar lite:

"Eftersom det inte är tillåtet att ha två EuroBonus medlemsskap så stänger vi alltid ner det med minnst baspoäng / lägst status på och för över poängen till det kortet som ska behållas. Första raden i EuroBonus medlemsvillkor 1.1 så står det att endast ett EuroBonus medlemsskap per person är tillåtet." - jag håller med!

"Dessvärre är detta den enda lösningen som finns. Vi bukar som goodwill föra över poängen om två konton har skapats."-jag håller med!

"Poäng som vi överför kan bara överföras som extra poäng det är just därför vi väljer att stänga ner och överföra poäng från det med minnst baspoäng på."-OK här med

"Jag såg att EBB XXXXXXXXX fortfarande låg kvar som intjäning - FQTV i din bokning. Jag uppdaterar det till EBGXXXXXXXXX så poängen förs in på det istället." -Tackar och bockar

"När du ändrade ditt EuroBonus kort i XXX så ändrades det bara för första sträckan till Stockholm. Just därför är det alltid bäst att lägga in det EuroBonus kort som ska användas vid bokningstillfället annars kan liknande problem uppstå"-Nä här håller jag inte med. Jag blev hjälpt på plats och garanterad av personal på flygplatsen och som pekade på boardingkortet och lovade att allt var i sin ordning! Vad ska man lita på nu?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det finns bara en lösning på detta och det är att ALDRIG ha något annat bonusprogram i närheten av din bokning ön just det program du vill ha dina poäng till. Allt annat är dömt att misslyckas förr eller senare. Det blir nästan alltid fel när man försöker byta konton på något sätt...

Vad jag inte begriper är varför din arbetsgivare brydde sig om vad du hade för adress på ditt EB-konto. Det är inget de kan verifiera eller har med att göra. Ge ditt riktiga EB-konto till er resebyrå eller ta bort det helt från deras uppgifter och lägg in det själv i dina bokningar.
 

fcx

Medlem
Förmodligen någon räknenisse som tror att EB-poängen kan användas av företaget om man har ett EB-konto registrerat på företaget.
 

palmen

Moderator
"När du ändrade ditt EuroBonus kort i XXX så ändrades det bara för första sträckan till Stockholm. Just därför är det alltid bäst att lägga in det EuroBonus kort som ska användas vid bokningstillfället annars kan liknande problem uppstå"-Nä här håller jag inte med. Jag blev hjälpt på plats och garanterad av personal på flygplatsen och som pekade på boardingkortet och lovade att allt var i sin ordning! Vad ska man lita på nu?

Tyvärr kan man inte lita till 100% att de på flygplatsen har 100% koll på vad de gör. För mig är FQTV/FQTS grekiska även om jag förstår innebörden med dom. Jag skulle gissa att många som jobbar på flygplatserna dock har samma eller mindre koll på detta än mig.
Det är som Agehall säger, lägg inte in något annat nummer än det du tänker använda så minimerar man risken för att någon annan gör fel.
 

Conrad

Medlem
Tackar för input igen. Jo verkar som en dyrbar läxa. Jag har snackat med reseansvarig där jag jobbar och vi ha nu en överenskommelse om bara ett EB nummer och att jag redovisar de poäng jag använder/tjänar lite enkelt.

Har slängt iväg en sista bön till Guld på SAS och se vad de säger.

Bra forum det här BTW
 
Toppen