Senaste nytt

Köln-Frankfurt. Deutsche Bahn AG operates flight LH 36XX. Poänggrundande?

Hej,

Ska ta mig mellan Köln och Frankfurt en vardag i slutet av februari.
När jag söker på flyg i företags reseportal, e-travelmanagement.amadeus, så får jag upp följande:

Deutsche Bahn AG operates flight LH 36XX.

Alltså en tågresa men som sköts av LH, ganska dyra tågbiljetter, ca 1000 SEK för 55 minuters resa oavsett tid.

Vad innebär det egentligen?
Antar att det inte är poänggrundande?

Har någon kanske bättre förslag på hur jag ska ta mig denna sträcka?

Tack!
/Erik
 

Agö

Medlem
Om just den här är poänggivande vet jag inte men AF kör t.ex. BRU-CDG med TGV (tåg) och denna sträcka är poäng- och segmentgivande.
 

tourist

Medlem
Jag tror att du tjänar till M&M på sådana tågsträckor. Men boka tåget som ett tåg med DB kanske blir billigare?

(Eller menar du fiffiga förslag på CGN-AAA-BBB-CCC-FRA där AAA, BBB och CCC helst ligger i andra världsdelar? ;))

Edit: Nu läste jag någonting om att det inte längre är så att man tjänar M&M-miles. Jag får nog ta tillbaka det där...
 
Last edited:
Har åkt denna sträcka ett antal gånger. Mycket smidigt och trevligt, men inga poäng, tyvärr. Skall du bara FRA-CGN så känns det väl mer logiskt att kolla hos DB direkt än hos LH dock.
 

Kricka

Medlem
Om du är medlem i BAEC eller något annat FFP i One World så kan man flyga med Air Berlin
via TXL till CGN. Då tjänar man Avios hela vägen..
 

marbe166

Medlem
Har åkt denna sträcka ett antal gånger. Mycket smidigt och trevligt, men inga poäng, tyvärr. Skall du bara FRA-CGN så känns det väl mer logiskt att kolla hos DB direkt än hos LH dock.

Enligt denna tråd på FT: Why does Cologne Hauptbahnhof have an airport code? - FlyerTalk Forums så ger tågen M&M-poäng, och jag kan intyga att så var fallet 2009 iaf. Det var statuspoäng som en inrikesflygning (500 poäng).

EDIT: Ska tilläggas att det var en leg av en resa DXB-FRA-QKL, vet inte om det går att boka separata poänggrundande "flights at FL0" mellan FRA-QKL, skulle inte tro det.
 
Last edited:
Hittade just den här gamla tråden...

Jo, man får poäng på tågbiljett i Tyskland om den bokas som flyg, och dessutom ett billigare pris!

Jag flyger mycket ARN-FRA. Om jag bokar biljett med Lufthansa så bokar jag alltid Arlanda till Cologne railway station. Det lustiga är att den bokningen ger ett pris som är 1000-1500 kronor lägre än om jag bokar enbart Arlanda till Frankfurt med samma flyg!

Tågresan har gett mellan 80-300 poäng per väg till Eurobonuskontot.

Jag har aldrig använt tågbiljetterna utan tar alltid en hyrbil från FRA.

Nu kanske någon undrar om det inte blir problem när man skippar två segment på resan. Svar är nej, jag har aldrig haft problem med det även om jag var lite nervig de första gångerna. Jag checkar in både flyget och tåget online och får fyra boadringkort. Ingen har någonsin frågat eller uppmärksammat, när jag kommer till FRA för hemresan, att jag hoppat över tågresan från Köln.
 

karho

Medlem
Jag flyger mycket ARN-FRA. Om jag bokar biljett med Lufthansa så bokar jag alltid Arlanda till Cologne railway station. Det lustiga är att den bokningen ger ett pris som är 1000-1500 kronor lägre än om jag bokar enbart Arlanda till Frankfurt med samma flyg!

Tack för bra tips! Flyger också hyfsat mycket ARN-FRA och ibland är det så dyrt att jobbets resebyrå föreslår ARN-TXL-FRA och andra dumheter. Detta tips borde ge större utrymme att kunna kräva LH direktflyg.
 

flugplan

Medlem
Har åkt denna sträcka några gånger, senast i juli, och efter det trillade det in några poäng på EB. Här är ett exempel med en för mig karaktäristisk bokningsklass (det vill säga så låg som möjligt). Jag tror att det som bäst är 25 % intjäning.

Cologne - Frankfurt
LH 3617 W Economy Discounted
Basic Points: 75

Oavsett poängintjäning så är det smidigt att boka tåg och flyg på det här sättet. Önskar att SJ och SAS gjorde samma grej hemma i Sverige, men med rådande punktlighet i tågtrafiken skulle det innebära ett kaos av sällan skådad magnitud.
 
Toppen