Senaste nytt

Hur står det egentligen till med Thai Airways?

Swisser

Medlem
Thai Airways verkar ha såväl finansiella som corporate governance problem enl nedanstående artikel och de riskerar ett bli ett second-tier flygbolag.

Enl vissa spekulationer riskerar bolaget till och med att gå i konkurs under 2014. Jag har ingen aning om så blir fallet, men det vore intressant att höra vad insatta BC-forummedlemmar tror.


Thai Airways president steps down for “health reasons”

Posted Date: Monday, 23-Dec-2013

BANGKOK- Thai Airways International (THAI) announced at the end of last week the resignation of Mr. Sorajak Kasemsuvan, its President. Mr. Kanit Sangsubhan, Chairman of the Executive Board of THAI Board of Directors declared that Sorajak Kasemsuvan THAI President, has tendered a letter of resignation to the Board of Directors, citing ‘health reasons.

The official statement from Thai indicates that “as the advice by medical physicians to take a medical leave of absence for a minimum of 2-3 months would have an impact on the duties of the President and on Company operations, Mr. Kasemsuvan has, therefore, submitted his resignation from the position of THAI President, as well as from Nok Air Board of Directors and THAI Smile Board of Directors”.

The Thai Airways Press Release indicates that “the airline’s Board of Directors has approved and accepted the resignation of Mr. Kasemsuvan, after having considered that Mr. Kasemsuvan has demonstrated much diligence in the duties of the President since taking this position in 2012, and having considered the medial reasons for the resignation and potential impact to the Company. The date for the resignation to take effect shall be from 2 January 2014”.

However, any observer knows that relations between Thai President and the Board of Directors were not at their best. The Board of Directors and his politically influent chairman Ampon Kitiampon were at odds with the President. The Board of Directors in fact blamed the outgoing TG President about his incapacity to turn around the airline’s good fortune. Thai Airways has seen its financial performance worsening this year as the airline lost THB 8.4 billion in second quarter of the financial year compared to 1.5 billion a year earlier. Low morale, nepotism, political interferences, Thai Airways is plagued by many problems. As the airline belongs to the Ministry of Finance, most of the members of its Board of Directors are politically appointees. And most of the time, this board of directors is more concerned about its own financial rewards than the well-being of the airline.

This explains why Thai Airways Presidents feel rapidly “sick” after a few months at the top as they have in reality little space to implement a real growth strategy with a strong vision. Mr. Kasemsuwan learned that it could change very little within the current structure of the carrier. The departure of the President appears rather as an embarrassment for Thailand’s flag carrier. Unfortunately, this gesture is unlikely to change the fundamentals at Thai Airways International. In fact, without a total revamp of the airline, Thai Airways is condemned to become a second-tier airline….

Sourced: TravelDailyNews
 

Dr. Miles

Expert
THAI har haft dålig-ledningsproblem säkert minst de sista 10 åren. Därför känns det som att påpeka att du har sockersjuka till en diabetiker...
 

Swisser

Medlem
Dr. Miles,
Här handlar det uppenbart inte enbart om ledningsproblem, utan även om stora finansiella problem. Frågan är ju hur länge Finansministeriet kan finansiera TG:s allt större förluster. Det kan ju liknas vid en diabetiker som inte sköter sin diabetes på ett korrekt sätt. Det håller kanske en viss tid, men förr eller senare straffas man.

Mig intresserar temat primärt ur synvinkeln hur stor är risken att en framtida bokad flight med TG ej genomförs pga av deras finansiella problem (konkursrisk). Vad sker tex med en USDM bokning om något händer med Thai Airways? Är USDM skyldiga att boka om mig till annat flygbolag eller är det resenären själv som bär risken om något händer med TG?
 

agehall

Medlem
Så länge biljetten inte är utställd av Thai så är det "lungt". Dock kan det ju vara svårt att hitta vettiga alternativ.
 

HansO

Medlem
Tror inte det är speciellt stor risk att Thailänska staten skulle sätta deras flaggcarrier i KK.
Prestige förlusten är allt för stor inte minst p.g.a. att Thailand är ett turist land.
Thailand har i dag mycket större problem än sitt flygbolag.
Men när man får ordning på det politiska etablissemanget kanske man har möjlighet att låta
Thai Airways genomgå en nödvändig omstrukturering.
 

Dr. Miles

Expert
Här handlar det uppenbart inte enbart om ledningsproblem, utan även om stora finansiella problem. Frågan är ju hur länge Finansministeriet kan finansiera TG:s allt större förluster. Det kan ju liknas vid en diabetiker som inte sköter sin diabetes på ett korrekt sätt. Det håller kanske en viss tid, men förr eller senare straffas man.
Så länge ger doktorn insulin till diabetikern klarar diabetikern sig (nästan) hur länge som helst oavsett hur dålig diabetikern sköter sig. Så är situationen mellan THAI och thailändska staten.

Mig intresserar temat primärt ur synvinkeln hur stor är risken att en framtida bokad flight med TG ej genomförs pga av deras finansiella problem (konkursrisk). Vad sker tex med en USDM bokning om något händer med Thai Airways? Är USDM skyldiga att boka om mig till annat flygbolag eller är det resenären själv som bär risken om något händer med TG?
Om du har påbörjat din bonusresa så US Airways är skyldig att boka om dig till destination/hemort men om din resa har inte börjat så finns det risk att US Airways väljer att avboka bonusresan och återbetala miles och skatter.
 

agehall

Medlem
Om du har påbörjat din bonusresa så US Airways är skyldig att boka om dig till destination/hemort men om din resa har inte börjat så finns det risk att US Airways väljer att avboka bonusresan och återbetala miles och skatter.

Undrar vad som skulle hända om detta sker i April...
 

charmkurs

Medlem
Jag letade efter rätt tråd att lägga in det här i, tyckte att den här passade bättre än den senaste om nedgradering av FAA.

Här ett intressant föredrag på Youtube med Thai Airs VD Khun Charamporn Jotikasthira. Det är långt men borde väl passa flygnördar på det här forumet?

 
Toppen