Senaste nytt

Bye bye Amex, hej igen Diners?

jsm

Medlem
Är lite irriterad och behöver ventilera lite... och behöver råd

Drabbades av bagageförsening till SFO i november och skulle få ersättning för utlägg via AmEx SAS EB försäkring hade jag tänkt.

3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Card utfärdat av den svenska filialen till
American Express Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden

Är sedan förra året skriven i Tyskland så jag blev nekad ersättning (4000 SEK). Borde förstås haft bättre koll på villkoren, men det har jag i alla fall nu. Försökte få Amex att kreditera beloppet, men de kunde tyvärr inte. Jag hade en spend på ca 400k förra året så tydligen inte tillräckligt för att få ett undantag

För Diner's reseförsäkring verkar det räcka om man bor inom EU:

Med "kortinnehavare" avses i dessa försäkringsvillkor en innehavare av ett giltigt kort
Försäkringsförmånerna gäller för resor som påbörjats från plats i Norden eller annan plats i land inom EU där den försäkrade har sin ordinarie bostad eller arbetsplats, nedan kallad bostaden

Är det någon som vet om detta stämmer? Tack!
 

OliT

Medlem
Precis. Skäliga utlägg ska ersättas av flygbolaget. Vad som är skäligt är alltid en diskussionsfråga, men 4 000 SEK kan inte vara helt otänkbart i vissa situationer (långresa, osäkert när kläderna kommer, särskilda klädkrav och så vidare).
 

jsm

Medlem
Tack för snabb feedback.

Är klart i detta läge med flyget till SFO.

Pratade precis med Trygg Hansa som är ansvariga för Dinersförsäkringen. Deras försäkring gäller så länge resan utgår från det land man är skriven (men om man gör en rundresa med längre uppehåll omfattas endast ut och hemresan).

EDIT: Jag glömde säga det viktigaste: Dinersförsäkringen gäller så länge man är skriven i Europa. Så bättre omfattning än Diners
 
Last edited:

Senator

Moderator
Observera att samma gäller BA Entercard VISA. Försäkringen gäller enbart om man är skriven i Sverige. Så inte en ovanlig policy.

Jag har ett Swiss Miles & More Platinum AMEX som utfärdas av Swisscard (Credit Suisse). Här gäller försäkringen även om man inte är folkbokförd i Schweiz, och bäst av allt: man kan resa 270 dagar per år :)
 

ACervin

Medlem
Numera utskriven från Sverige för Australien, noterade jag att samma sak att man behöver vara skriven i Sverige och starta resan från landet där man är skriven (har kvar några svenska kort). Jag valde att bita i det sura äpplet och skaffa en separat reseförsäkring (här i Australien täcker hemförsäkringen inte resor). Dessutom så reser jag mycket på inköpta USDM poäng, som jag visserligen betalar med mitt AmEx Au. Så jag ringde och frågade AmEx om reseförsäkringen gällde vid poängköp. Fick nekande svar av agenten, om det är riktigt vet jag inte men det gav ytterligare motivation för en separat reseförsäkring.
 
Toppen