Senaste nytt

Använder ni sömntabletter vid långflygningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

AlexS

Medlem
Personligen har jag ofta svårt att sova ombord på flyg, tåg, bussar osv. Ofta är jag lite uppe i varv, förväntansfull osv vilket egentligen är trevligt, men när det kommer till sömn är det en försvårande faktor. Har dock till mina senaste 2 långflygningarna försiktigt testat på lite olika sömntabletter. Min erfarenhet av dessa är hittills ganska god.

Användandet av sömntabletter har inte gjort att jag tydligt avgränsat somnat och vaknat (vilket jag initialt eftersträvade), snarare att jag behagligt vilat och därefter kikat på klockan och insett att jag redan flygit i kanske 8 timmar när det känns som 4 (!) utan en direkt tydlig insikt om att jag faktiskt sovit. En helt ok deal trots allt!

Har försökt bolla erfarenheter kring detta tema med kollegor och min omgivning, dock tycks det ligga en slags ”knarkstämpel” i Sverige när man nämner sömntabletter i resesammanhang . Verkar finnas en stor kollektiv icke-medicinsk grundad oro omgärdat sömntabletter, vilket har yttrats sig genom kommentarer typ

”tar du en sömntablett finns risken att planet störtar och du inte kommer ut” ”du kommer bli omedelbart beroende av tabletterna ” ”du är galen som tar tablett när du flyger” "tar du en sömntablett finns risken att du vakar upp i bagageutrymmet, vilket hände min moster!" osv är kommentarer jag hört på fikapausen. (ok den sista har jag faktiskt inte hört än...)

Att dricka stora mängder alkohol under en flygning är det dock ingen som har vidare åsikter om..

Sidospår – tillbaka till frågan,
skulle vara mycket intressant att få en uppfattning av hur vanligt bruket av sömntabletter är i resesammanhang
 

flybob

Medlem

Skulle inte säga att det är samma typ av diskussion. I den andra tråden somnar man ju snabbt, och i denna sover vi inte alls ;)

Jag har själv inte provat sömnpiller. Dels för att jag ogärna stoppar i mig piller öht, och dels för att jag inte har större problem med att hantera den sömnbrist en långflygning eventuellt resulterar i. Vad är anledningen att du "måste" sova?
 

agehall

Medlem
Jag använder inga sömntabletter ombord av flera skäl. Dels är jag osäker på hur jag skulle reagera på sömntabletter på 10000 meters höjd och dels så vill jag inte vara däckad om någon nödsituation uppstår.

Däremot så reser jag med sömntabletter och använder dem på plats om jag behöver hjälp att justera dygnet.
 

Hasse E

Medlem
AlexS, du skriver att du har "testat på" lite olika sömnmedel....Då är frågan vilka olika sömnmedel du har provat. Naturläkemedel eller receptbelagt? Receptbelagda mediciner är just det, mediciner. "Riktiga" sömnmedel som t.e.x Stilnoct, Imovane, Zolpidem m.m är starkt beroendeframkallande och läkare generellt är nog väldigt försiktiga att skriva ut dessa. De klassas allt som oftast, i alla fall av svenska myndigheter, som narkotikaklassad medicin. Har du en bra läkarkontakt kan preparat som t.e.x Propavan och Atarax vara ett alternativ. Receptbelagda men ej beroendeframkallande. Atarax används bl.a för att dämpa mild ångest men har också visat sig vara en hjälp vid insomnande. Propavan är en ren insomningstablett.
 

thh

Medlem
Personligen har jag ofta svårt att sova ombord på flyg, tåg, bussar osv. Ofta är jag lite uppe i varv, förväntansfull osv vilket egentligen är trevligt, men när det kommer till sömn är det en försvårande faktor. Har dock till mina senaste 2 långflygningarna försiktigt testat på lite olika sömntabletter. Min erfarenhet av dessa är hittills ganska god.

Vilka sömntabletter? Har du prövat melatnonin, för det är ett icke-beroendeframkallande läkemedel jag har hört mycket gott om i detta sammanhang och funderat lite på (ovan omnämns Atarax och Propavan vilka är jättebra läkemedel att ta hemma om man kan sova i en längre period, annars kan man vara lite dåsig när man vaknar vilket inte är optimalt när man ska genom tullen)?

Har försökt bolla erfarenheter kring detta tema med kollegor och min omgivning, dock tycks det ligga en slags ”knarkstämpel” i Sverige när man nämner sömntabletter i resesammanhang . Verkar finnas en stor kollektiv icke-medicinsk grundad oro omgärdat sömntabletter, vilket har yttrats sig genom kommentarer typ

Jag skulle inte säga att det är en "icke-medicinsk grundad oro omgärdat sömntabletter", sömntabletter är vanliga vid missbruk speciellt bensodiazepinerna (som nämnts ovan).

Att dricka stora mängder alkohol under en flygning är det dock ingen som har vidare åsikter om..

Ehm... är du säker på det?

För att svara på frågan, jag använder inte sömntabletter när jag flyger men i vissa fall har jag funderat på det. Oftast somnar jag dock (om det är kvällsflighter) eller så tänker jag mig att det inte kommer spela någon större roll.
 

Nemo

Medlem
De vanligaste insomningstabletterna är det rätt lätt att bli beroende av, såsom Hasse E skriver. Frågan är om det egentligen är ett besvär att ha lite resfeber? Oftast brukar man klara av en enstaka vaknatt, det är när det blir många som koncentrationen och prestationen påverkas negativt. Du skriver inte om det är jetlag som är ett besvär, trötthet när du kommer fram eller om det är ett besvär i sig att inte sova på resa? Fundera på om det egentligen är såpass jobbigt att du ska experimentera med mediciner. Har du testat allmänna tips såsom Lufthansa - Jet lag ("Avoid taking sleeping pills and melatonin, because they confuse the human organism even more")? Sök gärna på "sömnskola" för fler tips.
 

AlexS

Medlem
Intressant att höra era kommentatarer!

Hittils alltså ingen här som slår ett slag för sömntabeltternas vara ombord på flyg...

Vad gäller själva sömnbehovet som ger upphov till funderingen, så anser jag att sömn är mycket värdefull. Lyckades som tidigare nämnts få förbättrad vila/sömn vilket resulterade I att jag var betydligt piggare dagen efter. Alltså förhöjd arbets- och livskvalitet. Inte så mycket konstigare än så.

Medecinerna jag testat är receptbelagda I Sverige. Jag anväder Inga som helst tabeltter normalt och endast vid långflygningar, max 3 flygningar per år, varför beroenderisken kan anses vara låg, men naturligtvis ska hänsyn till detta tas.

Vad gäller alkohol ombord på flyg är jag personligen ganska restriktiv. Det som jag tycker är intressant är att jag tex träffat en person som undviker sömntabletter mht den försämrade förmågan att hantera en potentiell crash, samma person dricker gärna vin, öl och GT ombord. Alkoholen är fullt accepterad av både passagerare och flygbolag, medans sömntabeltter tycks vara omgärdat av stor oro. Bara en spontan och personlig reflektion och inget annat...

Litet sidospår igen:
För ett par år sedan träffade jag en tysk pensionerad läkare på Borneo, han berättade att han I förväg planerade och lade upp ett skreddarsytt schema inför varje långflygning där han intog sömntabletter I omgångar I förbestämd dos och tid, för att optimera sömnen på en flygresa och även ta hänsyn till tidsskillnader. Oavsett vad man nu är liberal till läkemedel eller ej anser jag att det helt klart är att klassa som medveten resenär! (don't do this at home :)
 

JonW

Medlem
Jag tar oftast insomningtabletter typ Immovane.
De är inte speciellt starka jämfört med gamla tidens sömnpiller, däremot beroendeframkallande, så jag undviker dem i övrigt.
Har inga problem att känna om jag behöver gå på muggen samt bryta sömnen för detta.
Skulle det osannolika hända med kraschlandning e dyl är jag övertygad om att kroppen kommer att pumpa adrenalin tillräckligt för att övervinna dåsigheten.
Sen tycker jag det är principiellt fel att planera sin resa utifrån den närmast obefintliga kraschrisken.

Reser man dagflyg österut är det ju ett helvete att sova på planet, kroppen blir ofta inte sömnig förrän vid landningsdags tidig morgon.
Slutar oundvikligen med att man knoppar direkt på hotellet, och sen är man in i ett helvete när det gäller dygnsrytmen.
Kan man istället sova bort en hög timmar dag/tidig kväll är det lättare att hålla sig vaken nästa dag, för att hamna rätt redan på kvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen