Senaste nytt

Hur fungerar SAS Eurobonus AMEX vid konkurs?

Hej.

Jag har stött på ett problem. Familjen är nyss hemkomna från en resa till västindien och USA. När vi landat i Miami för att sova en natt och därefter flyga ner till Curacao ser vi att flygbolaget, Dutch Antilles Express, har gått i konkurs. Vi blev mycket förvånade.

Flygsträckan Miami - Curacao t/r är bokad via en resebyrå, dock ej som något paket. Information via både hemsidor (deras hemsida var nedsläckt) och flygplatsen var att ingen åtagit sig ansvaret för flygningen. Vi tvingades därför köpa nya biljetter med AA.

Resan betalades med SAS Eurobonus amex och har status guld. Vad har man för chans att få tillbaka pengarna? Vet att konsumentkreditlagen ger viss vägledning men har det någon betydelse att resan ej betalades direkt mot flygbolaget? Till problematiken hör också att flygbolaget verkade gått i konkurs någon gång mellan augusti och september medan vi fick email om tidsändring från resebyrån i slutet av november (därav misstänkte vi aldrig en konkurs).
 

Stefan62

Medlem
Precis som nämns ovan - läs försäkringsvillkoren och kontakta Amex. Du har stora möjligheter att få tillbaka det mesta av Dina utlägg.
 

agehall

Medlem
Att DAE gått i KK var ju tyvärr ingen nyhet här. Det jag finner mest upprörande här, är att er resebyrå inte talat om detta för er. Hur kan de inte ha haft koll på det!?

Precis som nämns ovan - läs försäkringsvillkoren och kontakta Amex. Du har stora möjligheter att få tillbaka det mesta av Dina utlägg.

Om det ställts ut biljettnummer, så är det inte alls så säkert att det blir så... Jag råkade ju ut för att de vägrade låta mig bestrida saker pga detta och själv fick reda ut med SAS så att jag fick tillbaka pengarna. Det kan bli en riktig soppa om man har otur.
 

Nemo

Medlem
Ur konsumentkreditlagen (SFS 2010:1846)

"Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

Som icke-jurist ser jag det som givet att du kan ställa dina ersättningskrav till Amex. Fast en lagvrängare (jurist) kan säkert få det till något helt annat...
 

Veratio

Medlem
Kapar en gammal tråd.

Bokat USA sep/okt och tänkte boka hyrbil redan nu (avbokningsbart förstås).

Bokar alltid Alamo. Om Alamo går i konkurs, är det lätt att få tillbaka pengarna via Amex då? Har Elite, om det nu spelar någon roll.
 

igelkotten

Medlem
Kapar en gammal tråd.

Bokat USA sep/okt och tänkte boka hyrbil redan nu (avbokningsbart förstås).

Bokar alltid Alamo. Om Alamo går i konkurs, är det lätt att få tillbaka pengarna via Amex då? Har Elite, om det nu spelar någon roll.

Inte direkt svar på din fråga, men jag bokar alltid så att jag betalar bilen på plats. Finns inte det alternativet?
 

Senator

Moderator
Kapar en gammal tråd.

Bokat USA sep/okt och tänkte boka hyrbil redan nu (avbokningsbart förstås).

Bokar alltid Alamo. Om Alamo går i konkurs, är det lätt att få tillbaka pengarna via Amex då? Har Elite, om det nu spelar någon roll.

Om du inte redan har betalt något, vilket skydd behöver du då? Avbokningsbart betyder väl att du betalar på plats?
 
Toppen