Wallenberz
Medlem
Hej.
Jag har stött på ett problem. Familjen är nyss hemkomna från en resa till västindien och USA. När vi landat i Miami för att sova en natt och därefter flyga ner till Curacao ser vi att flygbolaget, Dutch Antilles Express, har gått i konkurs. Vi blev mycket förvånade.
Flygsträckan Miami - Curacao t/r är bokad via en resebyrå, dock ej som något paket. Information via både hemsidor (deras hemsida var nedsläckt) och flygplatsen var att ingen åtagit sig ansvaret för flygningen. Vi tvingades därför köpa nya biljetter med AA.
Resan betalades med SAS Eurobonus amex och har status guld. Vad har man för chans att få tillbaka pengarna? Vet att konsumentkreditlagen ger viss vägledning men har det någon betydelse att resan ej betalades direkt mot flygbolaget? Till problematiken hör också att flygbolaget verkade gått i konkurs någon gång mellan augusti och september medan vi fick email om tidsändring från resebyrån i slutet av november (därav misstänkte vi aldrig en konkurs).
Jag har stött på ett problem. Familjen är nyss hemkomna från en resa till västindien och USA. När vi landat i Miami för att sova en natt och därefter flyga ner till Curacao ser vi att flygbolaget, Dutch Antilles Express, har gått i konkurs. Vi blev mycket förvånade.
Flygsträckan Miami - Curacao t/r är bokad via en resebyrå, dock ej som något paket. Information via både hemsidor (deras hemsida var nedsläckt) och flygplatsen var att ingen åtagit sig ansvaret för flygningen. Vi tvingades därför köpa nya biljetter med AA.
Resan betalades med SAS Eurobonus amex och har status guld. Vad har man för chans att få tillbaka pengarna? Vet att konsumentkreditlagen ger viss vägledning men har det någon betydelse att resan ej betalades direkt mot flygbolaget? Till problematiken hör också att flygbolaget verkade gått i konkurs någon gång mellan augusti och september medan vi fick email om tidsändring från resebyrån i slutet av november (därav misstänkte vi aldrig en konkurs).