Senaste nytt

SAS byter ut kortdistansstolar för 24 miljoner

Stockholm

Medlem
Läste precis följande:

SAS byter ut stolar för 24 miljoner
SAS spenderar 24 miljoner kronor på att byta ut 1 500 flygplansstolar. Det ska ge lägre kostnader.
För att få ökat benutrymme och lägre kostnader vill SAS byta ut 9 500 flygplansstolar. Till en början byts 1 500 stolar ut, något som kostar 24 miljoner kronor. Blir bytet lyckat vill SAS byta ut ytterligare 8 000 stolar, vilket skulle kosta 160 miljoner kronor under de kommande två till tre åren.

- Utskiftningen gör vi för att den ger högre komfort. Stolarnas rygg är smalare och därför blir benplatsen bättre än i dag, säger kommersielle direktörn Robin Kamark.

De stolar som byts ut först sitter i Airbus- och Boeing-plan som flyger i Skandinavien och Europa, skriver FInansavisen enligt Travel News Norge.
- På ett plan med 181 stolar sparar vi 360 kilo ombord och det kommer att märkas på bränsleförbrukning och utsläpp, säger Kamark.


Hoppas verkligen det blir mer plats på 737orna i Economy!
 

Jacob

Medlem
Jag skulle egentligen varit på presskonferensen idag där SAS nya stolar skulle presenteras, men det blev lite ändringar.

Här är pressreleasen:

SAS har beställt nya säten för sina kortlinjeflyg. De nya generationssätena från stoltillverkaren Recaro innebär bättre komfort för kunderna som får mer benutrymme, samtidigt som stolarna väger mindre och är därmed mer miljövänliga. Under 2012 kommer åtta Boeing 737-800 plan få de nya stolarna, totalt 1484 stolar, och SAS planerar därefter att installera på fler plan nästföljande år.

- Denna investering betyder bekvämare stolar och mer utrymme för kunderna, vilket innebär att SAS kommer erbjuda en bättre upplevelse för våra passagerare. Samtidigt understryker det vårt redan fokuserade miljöarbete då det blir en mindre vikt på cirka 360 kilo per plan som resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS.

I maj 2012 kommer det första B737-800 planet flyga med de nya stolarna, som är speciellt framtagna efter SAS önskan. SAS Boeing 737-800 flygplan har 181 säten.

Och slutligen några foton:

SAS ny stol 1.jpg

SAS ny stol 2.jpg

SAS ny stol 3.jpg
 

jth

Medlem
Jag har flugit med LH's nya airbus med liknande recaro.stolar. De är faktiskt förvånansvärt komfortabla trots det tunna ryggstödet!
 

TreD

Medlem
Låt oss hoppas på att de är så bekväma som JTH låter påstå. Det här luktar revenue management på passagerarnas bekostnad, fruktar jag. SK har ju redan ett antal plan med tunna stolar, på flyg som jag vanligtvis använder på sträckan CPH-ARN. Problemet är lutningen på ryggen. Jag sitter väldigt upprätt och obekvämt i dessa och brukar därför med en gång fälla sätet kanske 4 cm. Sedan är det ok för mig. Utöver det har jag inget behov av att 'utöva-min-rätt-att-fälla-min-stol-bakåt'. Om det är dessa stolar vi får mer av, så har vi ett problem!
 

Roger J

Medlem
Detta är väl exakt de stolar som lufthansa har bytt till? Helt ok tycker jag. Sedan är det upp till SAS hur tätt man sätter raderna.
Jag tycker dock att det är dumt att de väljer nya stolar som inte går att konvertera till Business Class-läge.
 

oliver2002

Ny medlem
This is the same (BL 3250) seat LH is using, AF is using the SL3210. Lets see how the layout will change in the 738s. LH managed to squeeze in one row more :(
 

Homer

Medlem
Iberia har sadan adar i sina nya 320or, de har verkligen tryckt in maximalt med saten men det ar uthardligt tack vara att de gar att falla tillbaka, men inte mer an 2 timmar.
Vueling och Easyjet har samma eller liknande, gar inte att falla, outhardligt aven pa korta strackar. Nastan som Ryan Air
 
Toppen