Senaste nytt

Vad är vinsterna med Online check in?

Mankan

Medlem
Vad är vinsterna med internet check in? Jag åker i morgon med Emirates och reser i god tid till ARN. Så det är ingen tids press. Kan det vara någon fördel att jag får min förbokade plats. I november fick jag inte det av någonanledning. Vet att det inte är någon garanti men när jag rest med Thai jag alltid fått den plats jag bokat.
För övrigt har jag både golfbag och väska som ska checkas in. Kan det påverka en eventuell uppgradering?
 
K

KavlingeDude

Guest
Om kärran är överbokad och du kommer lite "sent" så kan det bli denied, beroende på vilken klass du reser i.
 

TjudöBoy

Medlem
Har nu inte åkt med Emirates, men de andra flygbolagen jag åkt med har jag inte funnit ngn fördel med Online check in förutom att man oftast kan välja stol då.
På de flesta ställen är det ju nästan lika lång kö till bagage dropp off som till check in disken...
Sen beror d väl på om man åker i eco eller C/F, är ju oftast väldigt kort kö vid C/F disken så jag skulle tro att d går lika fort.
 

dino_81

Medlem
På de flesta ställen är det ju nästan lika lång kö till bagage dropp off som till check in disken...

Där håller jag inte med dig. Som (fd.) statuslös resenär i ekonomiklass var just möjligheten att kunna välja kön för online check in och bara lämna väskan/få boarding card som den främsta anledningen att checka in online. Tätt följt av att kunna välja ett bra säte. Blir alltid lika förvånad av hur många som "väljer" att köa för att checka in när kön till bagage drop ofta är väldigt mycket glesare. Studera exemplevis skillnaden i köerna på Austrian och Swiss avgångar från Arlanda.

Gäller så klart inte med SAS och deras partners från hemmahubbarna, där håller jag med dig av förklarliga skäl... :)

Gällande uppgradering har jag dock en teori om att chanserna till denna minskar om man checkar in online - någon som har en tanke kring detta? Ungefär att incheckningen online skulle vara "definitiv" och chansen till op up minskar?
 
Last edited:
Gällande uppgradering har jag dock en teori om att chanserna till denna minskar om man checkar in online - någon som har en tanke kring detta? Ungefär att incheckningen online skulle vara "definitiv" och chansen till op up minskar?

Jag är av diametralt motsatt åsikt. Enligt en väl insatt källa som jobbat på SAS på ARN så sker OPUP i följande prioritetsordning

EBP
EBG *G
EBS *S
EBB
Pax utan status/EB-medlemsskap

inom varje "grupp" så är det incheckningsordning som gäller, alltså lågt Seq Nr har störst chans å få en OPUP. Därför är ju jaken på BN1 rätt intressant, iaf på SK Long Haul. Har svårt att se att de gör några OPUP på SK Intra Europe/Domestic annat än om kärran är överbokad och SAS Plus-pax inte är jämnt delbart med tre.
 

agehall

Medlem
Har svårt att se att de gör några OPUP på SK Intra Europe/Domestic annat än om kärran är överbokad och SAS Plus-pax inte är jämnt delbart med tre.

Då ska du nog skaffa glasögon. :) Jag har iaf fått opups intra-EU med både SAS och LX utan att kärran var märkbart överbokad. Det var iofs innan Go/Plus, men jag skulle bli förvånad om det inte fortfarande förekommer. Att det sedan oftast är rätt meningslöst är en annan femma...
 

jth

Medlem
Då ska du nog skaffa glasögon. :) Jag har iaf fått opups intra-EU med både SAS och LX utan att kärran var märkbart överbokad. Det var iofs innan Go/Plus, men jag skulle bli förvånad om det inte fortfarande förekommer. Att det sedan oftast är rätt meningslöst är en annan femma...

Ja, jag fick en op-up senast nu före jul på en halvfull SK-kärra AMS-ARN, så nog händer det alltid.
 

marbe166

Medlem
För mig är den största fördelen med OLCI att jag kan välja plats, och i möjligaste mån se till att jag får en ledig plats bredvid mig, d.v.s. jag går in med jämna mellanrum efter att jag checkat in och byter plats om nödvändigt. De få gånger jag reser utan incheckat bagage är det ju naturligtvis en fördel att kunna gå direkt till Security.
 

David

Medlem
Största anledning för mig att hänga på låset till on-line check-in är för att, i de fall jag flyger ekonomiklass och inte kunnat förboka, nypa en plats vid nödutgång alt bulkhead.
 
Toppen