Senaste nytt

Transfer på Chicago O'Hare - Terminal 5-Terminal 1

Känns som det var evigheter sen jag flög via ohare. Räcker 2h för transfer numera?

Landar ohare fredag 10e 15:15 T5 och avgår T1 17:15, båda är united flighter.
 

Najk

Medlem
Antar att du kommer från annat land än USA iom T5 och sedan ska vidare inrikes.
2h är ju inom MCT, och ska vara OK om du landar i tid.

I annat fall så är det flygbolagets ansvar att ta dig fram till din destination om du reser på genomgående biljett.
Se till att du är incheckad hela vägen bara.
 

thh

Medlem
Jag tror det räcker om flighten är i tid, min senaste resa via ORD gick mycket smidigt och det fanns flera tullstationer öppna än på*många andra flygplatser jag kommit in via. Tullen gick också smidigt och att checka in väskan igen gick väldigt snabbt och resan till nästa terminal minns jag inte ens så jag antar att den gick tämligen smärtfritt också. Säkerhetskontrollen däremot är som säkerhetskontroller i USA vanligen är och kan ta ett tag att komma igenom, men ska hinnas med inom 2h också.
 

nota bene

Medlem
Om min senaste ORD-flight är något att gå efter så räcker det inte alls. Vi var 30 min sena och sedan 80 minuter i immigration... Landade helt fel tid på dygnet då just tre stora asienkärror och två europa hade landat.

Men som sagt, om du är på genomgående biljett är det ju inget att oroa sig över. Det bör gå i de flesta fall, men om det vore olika biljetter med terminalbyte skulle jag ha minst 3 och gärna 4 timmar.
 

AABack2ARN

Medlem
nota bene: Jag vet ju inte exakt när du flög men jag tror 10 januari är betydligt lugnare. Nu börjar ju den riktiga lågsäsongen till USA.

Jag håller inte riktigt helt med om att genomgående biljett betyder att man inte behöver fundera på anslutningstiden. Sant är att de bokar om en men det är inte helt ovanligt att nästkommande plan är fullt och man kan tvingas vänta ytterligare ett plan eller i värsta fall till dagen efter. Så det beror lite på vad man skall göra när man kommer fram och vad konsekvensen blir om man inte kommer fram i tid.

Av den anledningen tar jag ofta hellre lite längre anslutningstid men minskar risken för strul. Har jag dock inget att förlora på att missa anslutningen eller det finns massor med flighter då tar jag givetvis kortaste möjliga anslutningstiden.
 

nota bene

Medlem
Jag vet ju inte exakt när du flög men jag tror 10 januari är betydligt lugnare. Nu börjar ju den riktiga lågsäsongen till USA.

Jag håller inte riktigt helt med om att genomgående biljett betyder att man inte behöver fundera på anslutningstiden. Sant är att de bokar om en men det är inte helt ovanligt att nästkommande plan är fullt och man kan tvingas vänta ytterligare ett plan eller i värsta fall till dagen efter. Så det beror lite på vad man skall göra när man kommer fram och vad konsekvensen blir om man inte kommer fram i tid.

Av den anledningen tar jag ofta hellre lite längre anslutningstid men minskar risken för strul. Har jag dock inget att förlora på att missa anslutningen eller det finns massor med flighter då tar jag givetvis kortaste möjliga anslutningstiden.

Min flight var i Aug, så visst är det bättre säsong då.

Håller helt med dig om övrigt - det är aldrig en bra idé med korta anslutningar om man måste vara på destinationen en viss tid. Det händer att man får vänta några avgångar eller bli re-routed ORD-NYC-DFW eller något annat skoj.
 

Bryant

Medlem
I mars när vi flög till ORD från CPH hade vi säkert 1,5h i immigration. Massor av folk och väldigt få bås öppna. Vi hade landad samtidigt som Royal jordanian, Turkish Airlines, Etihad mm. Många pax och sen är ju USA som de är mot folk från mellanöstern...

När jag var där i Augusti tog det 5 minuter att ta sig igenom immigration men då dröjde väskan 45 minuter :)

Mitt tips till dig är att var bland de första ut och stanna inte upp för toalettbesök utan älga på.
 
Ja det kan bli tight och inte ser det bättre ut att alla UA flyg från FRA till ORD just nu är ca. 30min sena in till ORD.

Det är award flight, ARN-FRA-ORD-LAX med united C/F hela vägen förutom ARN-FRA som är SAS. Antar att dom då bokar om, om jag nu missar anslutningen.
 
ORD är knepigt under vintertid då vädret kan slå om snabbt och det blir rejält dåligt väder. Har varit med om samma på Toronto YYZ där snöstormar drog in på nolltid vilket gav flera timmars förseningar.
 
Toppen