Senaste nytt

Problem med ny företagspolicy

Funcadelic

Medlem
Hej,

min arbetsgivare betalar våra Amex Corp., men jag har även ett EB MC.

Enligt en ny företagspolicy måste vi betala alla utlägg med Amexkortet. Tidigare har mitt Amex legat i en låda hemma och samlat damm, samtidigt som jag betalat alla mina utlägg och privata utgifter med EB MC.

Som jag förstått det kan jag föra över de Membership Rewards-poäng jag får från Amex till EB med ration 11:1, vilket alltså är dyrare än att betala direkt med mitt EB MC.

Jag har också sett att det i vissa länder finns SAS Amex Corp., exempelvis i Norge. Finns det någon möjlighet att koppla sitt Amex Corp. till EB på något annat sätt än att föra över sina Membership Rewards-poäng i Sverige?

Kort sagt: Om mitt företag tvingar mig att betala allt med Amex Corp., hur kan jag kräma ut så mycket EB-poäng som möjligt?

Vänligen,
Func

ps. Kul att hitta detta forum med likasinnade och värre. Mina kollegor är väldigt oförstående när jag nämner ovanstående problem
 

EBGGOT

Medlem
Hej,

Finns SAS Corp. Amex som du får 10:1 konvertering på till ditt EB konto varje månad.

Bättre än vanligt Amex Corp. fall du vill ha EB poäng ...
 

Funcadelic

Medlem
Tack för snabbt svar. Borde ha hittat detta när jag googlade. Skäms på mig.

Så detta kort ger mig lika många poäng som ett vanligt EB MC, om jag förstår det rätt. Kan jag ens koppla det själv, eller måste det göras av företaget?
 

EBGGOT

Medlem
Tack för snabbt svar. Borde ha hittat detta när jag googlade. Skäms på mig.

Så detta kort ger mig lika många poäng som ett vanligt EB MC, om jag förstår det rätt. Kan jag ens koppla det själv, eller måste det göras av företaget?

Yes lika bra/dåligt som EB MC!

Antar att du vill teckna den juridiska personen dvs företag = firma tecknare måste signera ansökan ...
 

Funcadelic

Medlem
Jaha, så då är jag rökt på den fronten. Väldigt otrevligt beteende att tvinga oss använda ett visst kort, anser jag.

Tack för hjälpen!
 

Thornado

Medlem
Väldigt otrevligt beteende att tvinga oss använda ett visst kort, anser jag.

Det är ju förvisso företagets pengar som spenderas, så de kan ju stipulera hur det ska göras, men visst håller jag med om att det känns väldigt onödigt (åtminstone om det är så att fakturan fortfarande kommer hem till dig och måste betalas av dig - om fakturan går direkt till företaget så kan jag möjligen se att det kan finnas vissa administrativa fördelar med att alla använder det kortet).

Med tanke på att det trots allt finns en hel del ställen som accepterar Visa/MC, men inte AmEx, hur hanteras utlägg ni måste göra på sådana ställen?
 

Funcadelic

Medlem
Det är ju förvisso företagets pengar som spenderas, så de kan ju stipulera hur det ska göras, men visst håller jag med om att det känns väldigt onödigt (åtminstone om det är så att fakturan fortfarande kommer hem till dig och måste betalas av dig - om fakturan går direkt till företaget så kan jag möjligen se att det kan finnas vissa administrativa fördelar med att alla använder det kortet).

Med tanke på att det trots allt finns en hel del ställen som accepterar Visa/MC, men inte AmEx, hur hanteras utlägg ni måste göra på sådana ställen?

Som du säger är det hem till mig som fakturan kommer, och det är jag som åker dit om jag skulle glömma betala räkningen eller liknande. Med tanke på att jag inte sällan gör av med mer pengar i rese- och hotellkostnader än vad jag tjänar, blir det en hel del pengar att hantera och hålla reda på. Att jag får välja vilket kort jag gör det med borde vara upp till mig. Nåväl, det kommer jag inte kunna påverka, dessvärre.

Kortet ska användas närhelst det är möjligt, och än så länge har jag inte åkt med någon taxi eller bott på något hotell som inte tar Amex. Skulle det inte gå, får man betala med ett annat kort.
 

agehall

Medlem
Om jag är personligen betalningsansvarig så skiter jag högaktningsfullt i vad en arbetsgivare tycker jag ska betala med. Om de vill tvinga mig betala med ett visst kort så får de allt ta på sig betalningsansvaret för detta.

Var har din arbetsgivare för "anledningar" till att tvinga dig att använda ett visst AmEx?
 

AABack2ARN

Medlem
Nåja, det kan finnas en massa anledningar till detta.

Det är inte helt ovanligt att företaget får viss kick-back av kortutgivaren och dessutom lägre avgifter. Om dessa exempelvis grundar sig på att man som kortkund handlar för x antal miljoner på ett år för att uppnå villkoren vill givetvis företaget säkerställa att detta uppnås.

Att koppla ditt kort till exempelvis EB tror jag blir svårt eftersom det troligen är med i avtalet att sådan koppling inte medges för att få ner avgifterna ytterligare lite.

Sist men inte minst finns alltid en rädsla hos (stor)företagen att behöva hantera eventuella EB-poäng eller andra poäng som en tjänsteförmån och därmed tillhörande förmånsbeskattning.
 

agehall

Medlem
Det är inte helt ovanligt att företaget får viss kick-back av kortutgivaren och dessutom lägre avgifter. Om dessa exempelvis grundar sig på att man som kortkund handlar för x antal miljoner på ett år för att uppnå villkoren vill givetvis företaget säkerställa att detta uppnås.

Och det är helt okej, så länge företaget ansvarar för att även betala räkningen.

Jag resonerar som så att jag inte har något emot att ligga ute med pengar. Men när jag gör det, så är det jag som bestämmer hur det sker.
 
Toppen