Senaste nytt

Travel hacking (för svenskar)

Primalisten

Medlem
Hej allesammans.
Efter att ha skrotat runt här några dagar har jag nu skapat ett konto och postar mitt första inlägg. Säkerligen i fel sektion, men jag tycker det har stor anknytning till kreditkort och bonusprogram.

Jag kanske är otrogen redan i mitt första inlägg, men min huvudsakliga fråga till er är denna:
Har jag kommit rätt om jag är ute efter landets bästa resurs för information om hur man bäst kan samla ihop poäng och flygmil för billigare resande? Om inte, känner ni till något bra forum eller sajt där man huvudsakligen fokuserar på just travel hacking, och då specifikt för oss svenskar?
Vad jag sett efter att ha läst en del på businessclass så tycks här finnas en hel del kunskap och information om ämnet, men det kanske inte är huvudfokus.

Det tycks helt klart vara en rejäl snårskog att börja reda i, men jag vill hemskt gärna få så bra grepp som möjligt om hur jag kan bära mig åt för att se världen så billigt som möjligt. Jag reser sällan men långt, och är borta länge, och jag är inte ute efter någon som helst lyx om det kommer på bekostnad av poäng som istället skulle kunna läggas på att resa mer och/eller billigare.

Jag ska forska vidare här på sidan, men att jag ställer den här frågan just nu beror på att jag ganska snabbt behöver komma underfund med vilket bonusprogram + kreditkort jag ska satsa på (eftersom jag dels ska köpa in en del dyra teknikprylar och dels beställa ett par längre resor), och finns det då några bra resurser på nätet som ni erfarna resenärer känner till så är jag ivrig att läsa genom dem.

Tack så mycket och 100 kg solsken till er alla!
 

Johan_G

Medlem
Välkommen till BC Primalisten :)

Jo, då har du nog kommit rätt. Större delen av forumet skulle jag vilja påstå handlar om pris-/prestandapotimering och vilka verktyg man ska använda för att lyckas med detta så bra som möjligt.

Kolla runt lite i forumet, det finns mängder med trådar om olika bonusprogram och kreditkort, vilka du ska använda beror dels på vart du vill resa och dels på vad du har för konsumtionsmönster så det som är rätt för någon annan behöver inte vara rätt för dig.

Tveka inte att fråga, det finns gott om kunnigt folk här :)
 

palmen

Moderator
Det är helt rätt forum här, enda som kan mäta sig är väl flyertalk som dock inte är "optimerat" för oss i Sverige.

Du har inte så mycket val vad det gäller kreditkort, antingen är det SAS EB kreditkort som gäller eller BA Visa (har för mig man kan få någgot FInnari kort också).
Beroende på ditt resmönster och vart du ska åka så finns det för och nackdelar med båda. Flyger du mest med Star Alliance bolag eller med One World. Beroende på hur mycket du flyger och hur stor spend du har på ett kreditkort så tar det olika lång tid att få ihop sina bonusresor. Kan vara en bra idé att lägga allt på ett bonusprogram för att överhuvud taget uppnå något som du kan nyttja inom en någorlunda snar framtid.
Generellt är det lättare att dra in poäng till SAS EB, men möjligheterna till uttag på SAS är kanske inte de bästa. Med BA har du ett större linjenät att nyttja men å andra sidan brukar bonusresor vara dyrare att ta ut.

Personligen kör jag på SAS EB med Mastercard och Amex för att dra in extra poäng. Amex ger 20 poäng per 100 kronor och mastercard 10 per 100 kronor. Använder alltid amex kortet om det är möjligt.

Absolut bästa om man vill ta sig ut i världen i business/first är dock att köpa poäng till USDM eller annat program som ibland har riktigt bra kampanjer på detta.
 

Nemo

Medlem
Om du ska köpa prylar och vill samla poäng på SAS Eurobonus kan du göra det via deras portal. (Dustin, Webhallen, Pixmania mfl). https://onlineshopping.flysas.com/se/. Poängberäkningen på online-shoppingen baseras på exkl moms. Så hittar du prylarna billigare någon annanstans, räkna på poäng per krona var det lönar sig bäst. Betalar du dessutom med EB MC/Amex/Diners får du poäng därifrån också.
 

Primalisten

Medlem
Tack för snabba och fina svar!
Då behöver jag inte leta vidare utan kan stadga mig här. Jag har läst sidan flygmil.se men den har ju inte varit aktiv på ett tag.
Nemo Jag kommer handla på Apple.se samt Dustin, så sistnämnda ska jag absolut ta via SAS. Perfekt tips!
palmen Finns det någon särskild anledning till att du använder Amex istället för Diners? Båda ger lika många poäng / spenderad 100-lapp men Amex har dyrare årsavgift om jag förstått det rätt

Jag passar på att skamlöst berätta kortfattat om min specifika situation så kanske jag kan få lite av en flygande start i mitt informationssökande ;-)
Jag reser inget i tjänsten, är en strax-under-medelinkomsttagare och ser mig själv som lite av en minimalist = små utgifter / månad. Dock ska jag precis köpa en ny iMac samt en vidrigt dyr kamerautrustning (so much for minimalism) och vill gärna tjäna lite poäng när jag ändå ska lägga ut ca 50.000 kr. Utöver detta köper jag sällan annat än det jag behöver för att leva, dvs mat (mestadels på Coop) och jag har låga utgifter på räkningar.
Under kommande år (möjligen två år) ska jag ut på två längre resor. Den första med destination Kapstaden alternativt Nairobi, och den andra med destination Buenos Aires. Vad jag kan se flyger bl a Etiopian, Lufthansa och Turkish till mina resmål, dvs Star Alliancebolag vilket gör det vettigt att satsa på SAS EB.
Tilläggas bör göras att det även kommer läggas 40 - 70 000 kr på själva resmålen (alltså exkl. flyg), vilket jag också tänkt betala med kreditkort förstås.

Mina tankar efter att ha läst lite är dessa:
* Ansöka om alla tre EB-kopplade kreditkort för att dra nytta av alla välkomstbonusar, och därefter säga upp t ex Amex om 11 månader.
* Köpa mina teknikprylar samt betala researrangörerna med det kreditkort som ger mest poäng / 100-lapp.
* Genomföra alla småinköp under året med kreditkort, och örfila mig själv om jag skulle missa att betala fakturan i tid.
* Passa på att ta ut 500 kr i kontanter på kortet när jag är och handlar, som sedan sätts in på kontot igen hos banken.
* Betala mina räkningar via Betalo.se (här blir jag osäker pga avgiften på 2,5% per räkning).

Ser det ut som ett vettigt upplägg?
Missar jag något?

Just det här året kommer det bli ganska stora utgifter, med mina mått mätt. Totalt runt 200 000 kanske. Så det vore ju kanon om man kunde få ihop nog med poäng att lägga på en resa senare år.
 

Nemo

Medlem
En fördel med Amex är 2-4-1. http://www.businessclass.se/forum/s...robonus-amex-2-4-1-2-foer-1-voucher-trad.html. Kolla upp noga det där om ta ut pengar och sätta in så att det inte dras någon avgift. Och tänk inte tanken på att komma efter med räkningarna för då blir det dyrt. Välkommen hit! Det mesta du undrar över finns troligen redan svar på, använd sökfunktionen flitigt på forumsidorna. De mest förekommande spörsmålet ligger överst (sticky) i varje delforum, kan vara bra att skumma igenom dessa.
 

jumbooze

Medlem
Se till att bli värvad till amex (här finns många som erbjuder att betala de 500kr i avgift) mot värvningsbonus.
Amex har vid 150k spend en 2-4-1 voucher för resor med SAS.
 

Johan_G

Medlem
200.000:- spenderat genom de dyrare EB-korten ger 40.000 EB-poäng. Om du dessutom ser till att minst 150.000:- av dessa har gått genom Amex så får du en så kallad 2-4-1 voucher. Med denna kan du boka valfri bonusresa med SAS för halva poängpriset, erbjudandet gäller för max. 2 personer.

En av nackdelarna med denna voucher är att den bara är giltig om du åker med själva SAS så ska du använda den kan du glömma resten av Star Alliance. Det fina är dock att man kan åka SAS en bit på resan för nästan inga pengar alls och lägga pengarna man sparar genom det på högre kabinklass på resten av resan eller spendera på själva resmålet. En annan nackdel är att det är svårt att hitta bonusplatser på attraktiva avgångar så man måste vara ute i god tid. Här på BC har vi ganska bra koll på hur man utnyttjar 2-4-1 på maximalt sätt då många här jagar just det erbjudandet.

Ett populärt sätt att komplettera med för att få tag i billiga biljetter i finare kabinklasser och/eller utanför SAS linjenät är att använda sig av antingen US Airways Dividend Miles (USDM) och/eller Avianca LifeMiles för att först köpa poäng med 50% rabatt och sedan använda dessa båda programs generösa villkor vid köp av bonusbiljetter för att ta sig dit man ska. Ett stort frågetecken dock är USDM eftersom US Airways ska slås ihop med American Airlines, det går inte säkert att veta exakt vad som händer med poängen efter sammanslagningen. Sannolikt kan man fortsatt boka bonusresor för dom men till AA:s villkor.

Sen har du alla hotellreor och olika sätt att mygla till sig statuskort hos hotellkedjor som dyker upp här med jämna mellanrum så räkna med att du kan få till ett schysst boende på dina resor om du bara är lite om dig och kring dig.

Spontant sett så känns ju SAS och EB ovärt om du vill till Afrika och Sydamerika, men om syftet är att samla poäng som annars hade gått till spillo och sedan använda dom för att ta sig en bit på vägen så kan det funka riktigt bra. Själv gör jag på just det viset då min huvudsakliga resepreferens är Sydostasien, SAS har ganska dålig täckning där men jag åker SAS så långt det går (med EB-poäng och 2-4-1 såklart) och kompletterar med köpta biljetter hos lokala bolag för att att ta mig till slutdestinationen.
 

henrik l

Medlem
Se till att bli värvad till amex (här finns många som erbjuder att betala de 500kr i avgift) mot värvningsbonus.
Amex har vid 150k spend en 2-4-1 voucher för resor med SAS.

Din bonus får du nog, men enligt vissa medlemmar som värvar här, påstår dom att dom har inte fått sin värvningsbonus, varvid den kontanta ersättningen uteblir.
 
Toppen