Senaste nytt

Bra allround-hotellprogram?

Vad skulle ni rekommendera för hotellprogram/klubb om man mestadels reser inom Norden (i tjänsten, dvs priset ska hållas lågt) men också försöker satsa på lite långweekends i Europa, samt någon längre resa varje år?

Har idag högsta nivån på Scandic, men det känns inte som att det ger särskilt mycket (och definitivt inte mycket i resten av världen).

Så vad ska man satsa på om man vill försöka komma upp i någon vettig nivå på något nytt program? Närmaste stora resan är 8 nätter i New York.
 

fcx

Medlem
Radisson är ett bra program, men hotellen är ju sällan lågprishotell precis. Kommer du upp i guldstatus kan du utnyttja deras 2-4-1 (bo två nätter, betala för en) på helger som gäller ganska ofta på ganska många hotell.

Om du är betrodd att boka hotell själv (och inte genom resebyrå) skulle jag föreslå hotels.com och deras program, som ger hygglig utdelning på medelklass och övre medelklasshotell (även på hotell som inte tillhör stora kedjor).
 
Internationellt är Best Western Rewards inte så dumt. Nackdelen är dålig intjäning, men å andra sidan kommer du fort upp i nivå och får uppgraderingar mm.
 

nota bene

Medlem
Jag är CCG genom EBG och tycker att intjäningen är bra, och det är bra med deras prisgaranti (man får iofs tjafsa en hel del), det gör att de ofta har vettiga priser på sin hemsida så att man slipper leta runt på massvis av sajter och priceline etc.

De har gott om hotell i Norden (större städer) och utomlands.

BW är bra om du reser mycket på landsbygden och i mindre orter. Det är väldigt varierande kvalitet på hotellen och finns allt från sunkiga lokala småhotell till trevliga B&B och bra fyrstjärniga i storstäder.

Hilton är ganska värdelöst i Norden med tanke på att det finns så få hotell - visst om du nästan bara åker i huvudstäderna kan det fungera, men annars blir det knepigt.

SPG är ett bra program, men har kass täckning i Norden (endast Stockholm och Helsingfors) och kan knappast i någons värld klassas som en billig kedja.

Accor är väl det sista alternativet - det finns dock inte så många hotell i Sverige/Norden - visst finns det en del Ibis, men de är ju inte så där jätteroliga att bo på i allmänhet. Internationellt är det jättebra täckning med varumärken som Pullma, Mgallery etc. som står för bra fyr/femstjärniga upplevelser och Ibis, Ibis Styles etc. som representerar enklare hotell i 2-3 stjärnig kategori. Det brukar vara små men fräscha och rena rum till en billig peng - duger bra om man bara vill ha någonstans att sova, men vill man ha gym, bastu, restaurang etc. ska man undvika dessa billigare varumärken inom Accorgruppen.
 
Last edited:
Tack alla som tagit sig tid att svara! Det känns som att det kanske inte finns något klockrent program som passar mina resvanor så jag får nog helt enkelt ändra dem. Fler resor!

Jag skriver upp mig för några av de ni tipsat om och håller utkik efter några schyssta "skaffa guld"-deals eller liknande.
 
Toppen