Senaste nytt

Varför visar SAS inte sina lägsta priser?

taxvalp

Medlem
Jag har flera gånger noterat att SAS lägsta priser under kampanjerna är lägre på bokningssidan än i annonserna på sajten och i övriga medier. Några tior eller någon hundralapp till kundens fördel brukar det ofta skilja.

Kollade nu på resor till USA i vår och såg att priserna är signifikant lägre än dem de använder i kampanjerna. Jämför priset i erbjudandet (som legat på sajten ganska länge nu) och priset i bokningsrutan nedan:

image.jpg
image.jpg

Hur kan det vara så här? Varför visar SAS inte sina lägsta priser, i synnherhet i dessa Norwegian-dagar? Är det rent slarv? Jag är varm SAS-anhängare och vill dem väl - men att ha fel prisuppgift åt för försäljningen "fel håll" i marknadsföringen kan väl knappast vara smart?

(Beklagar de stora bilderna men jag lyckas inte förminska dem i paddan)
 

Alx

Medlem
En anledning skulle kunna vara att det inte finns tillräckligt många biljetter till det lägre priset som kanske dessutom är en kvarleva från en tidigare kampanj. Det är ju förbjudet att marknadsföra ett lägstapris om det är allt för få biljetter tillgängliga till det priset.

Sen att LCC kanske inte är de allra bästa på att följa dessa marknadsföringsregler. Men jag tror att SAS har förstått att kunden blir mest förbannad över att se ett marknadsfört lågt pris som sedan inte går att boka mer än något enstaka datum.

Personligen uppskattar jag att veta att NÄR SAS annonserar ett lågt pris så går det faktiskt också att boka detta inte bara en dag utan oftast under hela kampanjperioden. Så hellre ett för högt pris med positiv överraskning än tvärtom.
 

taxvalp

Medlem
Klok teori, Alx. På just de rutterna jag kollade verkade det dock finnas gott om biljetter på olika dagar. Det kan också vara så att det är en ny kampanj inlagd som ej syns publikt i annonser än, jag har tidigare lyckats boka till priser som offentliggjorts först dagen efter. Den som lever får se...
 

Alx

Medlem
Det skulle mycket väl kunna vara fallet. Precis som du säger brukar man kunna boka SAS kampanjpriser redan upp till ett dygn innan kampanjen de facto startar. Dessutom brukar de av någon outgrundlig anledning emellanåt, medvetet eller omedvetet, lägga ut sina kampanjpriser på enstaka linjer trots att de inte har någon kampanj. ARN-MLA är en sådan där det emellanåt dyker upp GO för 698:- och PLUS för 898:- :D
 

taxvalp

Medlem
Såg nyuppsatt affisch på stan i dag för ny "1000 000 billiga resor"-kampanj där man ska boka senast 14 januari, förmodligen är det priserna för den kampanjen som laddats utan att det syns på sajten än.
 

Senator

Moderator
Jag har uppfattat att vissa bolag lämnar "cookies" som gör att vid återkommande besök kanske inte ser rätt pris. Har hänt mig på BA.com
 

rob74

Medlem
Undra om de förlänger det längre än 14/1 med denna gången.
rob74 bokade resa till Malta där plus hade gått ner i pris nu såg jag.

Så den bokade jag om!
Gjorde just en bokning i Plus för början av maj, ARN-AGP via CPH ut och OSL hem - 2.659 kr.
Bra pris för 12.500 poäng. :)
 
Toppen