Senaste nytt

Extra passkontroll - Vad hände?

fcx

Medlem
Hej!

Har just landat efter en flygning med LH på IST-MUC. Direkt efter passagerarbryggan stod det fyra myndiga poliser och kollade allas pass (dvs. låååååångt ifrån den vanliga passkontrollen). De flesta vinkades förbi, men jag blev stoppad. Jag fick visa pass och boardingkort, och polismannen tog ett foto av båda.

När jag stod där så såg jag att de hade en lista på tre namn (och mitt var ett av dem), så gissningsvis skulle de två andra också stoppas. Polismannen ville inte ge någon förklaring till varför jag stoppades, förutom att: "The airline has made a big mistake, and now they will have to pay for it". Trots flera frågor fick jag inte ur honom någonting mer.

Vad var det som hände? Någon som har några teorier/erfarenheter?
 

dino_81

Medlem
Om det bara var du som kontrollerades och ditt namn är lika/överrensstämmer med någon efterlyst person kunde jag förstå det men det förefaller osannolikt att ni skulle vara tre på samma flygning som eftersöktes på felaktiga grunder?

Sedan kan man ju undra vad flygbolaget hade tipsat om och hur sedan polismännen kunde "avfärda" detta bara genom att kontrollera passet?

Vad var syftet med resan? Ingen suspekt milage run? :cool:

Sorry för ett ickesvar, men om "tipset" kom från Lufthansa kanske du kan höra med dem?
 

jannewa

Medlem
Misstanke att flygbolaget släppt ombord folk som kanske inte hade Schengen-visa?

Inte omöjligt, dom hade liknande kontroll en gång när jag landade på FRA, visade bara upp utsidan på passet och vart genomsläppt.
Var en del som vart stoppade och kontrollerade, flyget kom från GRU.
 

Johan_G

Medlem
Dom kände väl helt enkelt att det mest uppsluppna dom kunde komma på för att fira in det nya året var att bjuda på lite äkta gammaldags tysk ordnung ;)
 

nota bene

Medlem
stämmer ditt namn på BP med pass? (Alltså är alla eventuella åäö översatta korrekt till aa, ae, oe?)Som sagt, intressant företeelse, och på deras kommentar verkar det ju som att LH lagt in något fel i systemet, och inte att de punkcheckade er tre på måfå...
 

FF#1

Medlem
Såntdär är ju aldrig kul, bra att det gick bra.
Tänk om de tar med en för förhör eller nått och man missar nästa plan… brrr.
 

fcx

Medlem
Jaa, nu är jag hemma i Sverige igen och hittills har ingen från tyska (eller svenska) polisen knackat på dörren. Mitt namn är ytterst lättstavat, och till och med lite tyskklingande så där var dog inte problemet.

Om jag får gissa så skulle jag misstänka att det var någon form av passagerarinformation som LH inte lyckades skicka med om mig innan ankomst, och att de nu kan vänta sig ett litet straff för det. Informationen verkade dock helt onödig eftersom jag kom in i landet ändå, och hann dessutom resa vidare innan polisen lyckats framkalla fotografierna de tog.

Jag har inte bestämt mig för om jag ska skriva ett brev till LH och fråga om vad som hände eller inte, eftersom jag råkade ut för en dålig behandling i ett helt annat avseende under resan. Vi får se vad som väger tyngst, viljan att spy mer galla över LH (som ALLTID ställer till problem för mig och som jag aktivt försöker undvika) eller ren nyfikenhet över vad polisen hittade på idag.
 

jannewa

Medlem
Maila och påpeka, fråga vad det gällde för att det kändes obehagligt när flygbolaget gjort fel.
Har har alltid fått voucher från BA och AA iaf. Jag påpekar bara utan att begära något.

Kostar inget :)

Påpekande jag skickade till AA fick jag svar efter 2 timmar:
As a gesture of goodwill, we've sent you a transportation voucher. The voucher can be used toward the purchase of another ticket to travel with us.


Frågan är väl hur mycket den är värd, säkert en voucher på U$20 :D
 
Toppen