Senaste nytt

Det stora landet i väster: USA runt på 21 dagar

gdaily

Medlem
Det här är en resa vi har planerat i nästan ett år. Och ändå är den väldigt, härligt oplanerad... vi behöver er hjälp faktiskt, med tips om vad vi absolut inte får missa på vägen. I gengäld kommer vi ladda upp hotellrecensioner en masse från amerikanska Club Carlsonhotell på landsorten...

Men, låt oss backa två år. Jag träffade då min mångårige polare Fredrik Strömberg på en brädspelskväll i Stockholm, och sa till honom att "jag har snackat med en polare till dig som hänger på ett onlineforum som heter Businessclass.se". En glad herre tittade så upp och sa "ja det är jag, rob74 ".

Vi upptäckte ganska snabbt att vi klickade bra, och bestämde kort därefter att vi skulle göra en Royal Caribeanresa i östra Karibien tillsammans. Det gick bra. Vi gillar alla god mat och gott vin.

För ett år sedan försökte jag intressera Fredrik och Rob74 för en annan drömresa jag hade sedan jag var runt 18, att flyga till USAs ena kust och köra tvärs över landet. Båda blev intresserade, men vi insåg snabbt att det skulle bli för mycket att köra och för lite tid för att göra. Så vi bestämde fäljande upplägg i stället:

Utnyttjar min BA 2-4-1 kupong så jag och Rob flyger ARN-LHR-SFO, och hem JFK-LHR-ARN i Business. I London ansluter Fredrik (han bor och jobbar på Isle of Man).

Vi tar en vecka och kör sträckan San Fransisco-Los Angeles-Las Vegas
Därefter flyger vi till Dallas och kör Dallas-Austin-Huston-New Orleans, det får ta en vecka
Flyg till Key West för att snurra runt i Florida i fem dagar (här är det än så länge oplanerat)
Slutligen flyg från Orlando till New York för två dagar, innan hemfärd.

Hoppas att vi inte tröttnar fullt ut på varandra. Lite därför att vi valt att vara tre, om det skulle bli slitningar så kan "en gå undan" så att säga. Även om vi klickar ganska bra och har samma sorts humor så vet man ju inte.

Så, det var en början, och nu vill vi helt enkelt veta: En dag i San Fransisco och två dagar i Los Angeles - vad gör vi här som vi absolut inte får missa? . Givetvis kör vi Highway 1 emellan städerna. Tre dagar i Las Vegas klarar jag själv, har ju varit här 15 ggr tidigare (men det blir Roberts och Fredriks första försök). Ge oss alla era bästa tips!

Avfärd 8 februari, uppdateringar utlovas i denna tråd!
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Vilka är vi då:

Jag jobbar som projektledare och pokermanager på ett spelbolag mellan Sverige och Finland. Inte så svårta tt lista ut vilket bolag eller vem jag är med den informationen :)
Fredrik har ungefär samma tjänst på en mindre konkurrent
Rob74 är det svarta fåret i församlingen, han spelar musik. I kyrkor. Konstig prick det där :)

Jag har BA Silver och CC guld
Rob har EB Guld och CC Consigere
Fredrik den odågan har inget flygkort av ädlare valör, men han har Hilton Guld.

Med andra ord så blir det landsortshotell i Carlsongruppen i första hand, Hiltongruppen i andra hand. Blandat Points+Money och rena redemptions har vi bokat än så länge, främst för att dessa rater är avbokningsbara om vi får för oss att göra avstickare.
 

tourist

Medlem
Så, det var en början, och nu vill vi helt enkelt veta: En dag i San Fransisco och två dagar i Los Angeles - vad gör vi här som vi absolut inte får missa? . Givetvis kör vi Highway 1 emellan städerna.

Jag brukar ju envisas med att tipsa USA-resenärer om Presidential Libraries, och det har ni två i LA-trakten och tre i Texas: Visit Presidential Libraries and Museums Nixons är bättre än Reagans, men alla är värda besök!

Om ni tycker ni har tid att offra ett par timmar på att sitta inomhus och gotta er åt egna val av gamla svåröverkomliga TV-serieavsnitt: http://www.paleycenter.org/visit-visitla

Fina småvägar, bra utsikt och skoj vetenskapshistoria: Official Site: Griffith Observatory Los Angeles, CA (LA) och Lick Observatory Visitors Information (San José)

Åker man kabelspårvagn i San Francisco är det intressant att stanna till på San Francisco Cable Car Museum och se hur de egentligen fungerar.
 

Alx

Medlem
WOW vilken resa!! Man blir inte alls avundsjuk :D

San Francisco på 1 enda dag är lite snålt. Men då skulle jag lägga nästan allt på Alcatraz. På vägen ut hinner ni med Golden Gate, Fishermen's Wharf och lite Skyline. Sen är ju de gamla klassikerna: köra bil nerför Lombard street i Russian Hill, Golden Gate park, Castro och Twin Peaks några givna sevärdheter.

Los Angeles i februari kan vara både flipp och flopp beroende på vädret. Santa Monica/Venice beach om det är fint väder. Köra runt uppe i Hollywood Hills och Beverly Hills och drömma sig bort är alltid trevligt. Liksom shopping på Rodeo Dr om man är intresserad av högklassig shopping.

Glöm inte att lägga en natt på vägen ner från San Francisco till LA. Det finns en hel del trevligt att se och göra på vägen ner och vädret går ofta från sol till dis till dimma tillbaka till sol på en och samma dag. Så där vill man helst inte stressa.

Sist men inte minst 2 dagar är ju på tok för lite tid i USA:s ja kanske världens? absolut bästa stad: New York!! ;)
 

gdaily

Medlem
Glöm inte att lägga en natt på vägen ner från San Francisco till LA. Det finns en hel del trevligt att se och göra på vägen ner och vädret går ofta från sol till dis till dimma tillbaka till sol på en och samma dag. Så där vill man helst inte stressa.
Japps, vi bor i Santa Maria, ungefär halvvägs, för 10k poäng och $65 dollar natten.

Sist men inte minst 2 dagar är ju på tok för lite tid i USA:s ja kanske världens? absolut bästa stad: New York!
Jupps, men det är bara ett halvår sedan jag var där sist, och Rob74 har varit där mycket förut, så två dagar får räcka.
 

TheEagle

Medlem
Jag hade hellre haft 2 dagar i SFO än 2 i LAX men när det bara är en dag så tycker jag att Alx fått med det mesta. Se till bara att boka biljetterna till Alcatraz i god tid. Dessutom ta med mycket kläder för det blåser för det mesta.
Har ni bara ett stopp på vägen ner till LAX så är mitt förslag att skippa den allra första delen av Pacific Coast Highway. Starta riktigt tidigt från SFO och ta snabbaste vägen till Carmel. Se till att vara där till 9 och käka frukost. Kör sedan längs med stranden ut ur stan och fortsätt sedan ner längs kusten och det fantastiska Big Sur! Kommer ta sin lilla tid.
I Pismo Beach käkar ni middag på Cracked Crab. Sedan har ni inte så långt kvar till Santa Maria.
Från Santa Maria kan ni sedan köra vid den danska?!? Staden Solvang och käka Winerbröd med cholklad innan ni fortsätter ner mot Santa Barbera för en lunch förslagsvis. Ta sedan Pacific Coast Highway hela vägen in mot LAX. Inte motorvägen på slutet!
I Los Angeles finns ju hur mycket att göra som helst så det är svårt att tipsa och sedan beror det ju väldigt på vart ni kommer bo.
På väg till Vegas kan ni ta en minimal avstickare in i Barstow för att få lite route 66 feeling.
Coolaste jag gjorde i Vegas var helikopterturen till Grand Canyon. Flög med Maverick och det var hur coolt som helst
Sydstaterna har jag inte varit i dock.
Key West är trevligt för sol och bad. Ju längre upp man kommer desto osäkrare kan vädret vara. Miami Beach såklart! Kanske shopping i Sawgrass Mils. Åk båt i Everglades och kolla på alligatorer. Kennedy Space Station och någon av de stora nöjesparkerna i Orlando är ju också självklara tycker jag.
 

OliT

Medlem
Är det Radisson i Santa Maria? Jag bodde där ett par nätter på en tremånaderstripp i USA. Lustigt läge precis utmed den lilla privat- och fraktflygplatsen, vill jag minnas, men inget större fel på stället. Maten var nog inget vidare på restaurangen på hotellet dock.
När jag körde LA till SF så stannade jag till på det här stället: Sierra Mar, Big Sur - Omdömen om restauranger - TripAdvisor . Lyxigt och trevligt, även om middagen inte var jätteprisvärd. Jag har dock hört bra saker om lunchen.
 

agehall

Medlem
Jag skulle helt klart ta två dagar i SFO istället för LA. LA är bara för stort och oöverskådligt så att ens försöka göra den stan på mindre än en vecka är dömt att misslyckas men SF kan man göra mycket i på två dagar.

Mycket bra tips har redan nämnts, jag skulle vilja påtala Red Wood-skogen också. Ligger inte så långt norr om golden gate.
 

Storsteffe

Medlem
Ska ni göra Austin så missa inte San Antonio och bo centralt vid Rivern ta sedan kustvägen via Corpus Christi till Houston är mitt tips, restiderna är korta i Texas så det hinner ni utan vidare med.
 

cikada

Medlem
...Flyg till Key West för att snurra runt i Florida i fem dagar (här är det än så länge oplanerat)
Slutligen flyg från Orlando till New York för två dagar, innan hemfärd....
Under en längre resa under hösten bestämde vi oss för att prova Amtrak, det nationella järnvägsbolaget. Vi reste med "The Silver Meteor" från Orlando till NYC. Det var en överraskande trevlig upplevelse! Vi hade en bekväm tvåbäddskupé med WC (det finns även med dusch, denna kupé rymmer nog tre). Frukost, lunch och middag ingick. Resan tog 22 timmar.
Fantastiskt bekvämt på alla sätt, inte minst när man i NYC anländer till Penn Station och i princip kan GÅ till hotellet! Kostar lite mer än flyg (kostade ca 1500 SEK/pers) men man slipper besväret med, i vårt fall, för mycket bagage. Samtidigt sparar man ju faktiskt in en övernattning och måltidskostnader. Maten var för övrigt helt OK, vida överlägsen vad som bjuds på SJ.
Det vi f.f.a. uppskattade var att åka genom det östamerikanska landskapet, bekvämt tillbakalutade med lämplig dryck inom räckhåll!

DSC_5654.jpg
Vår kupé, kallas "Viewliner Roomette", Mycket komfortabelt.
DSC_5656.jpg
Restaurangvagnen, där det serverades olika ala carte rätter. Ingick i biljetterna.
IMG_0567.jpg
Ingen fancy food naturligtvis men fullt OK. Dryckesutbudet var rikligt.

Vi blev tända på det och kommer troligen att använd Amtrak igen när det passar in i våra resplaner!
 
Last edited:
Toppen