Senaste nytt

Flyga Czech Airlines, säkert poäng till Flying Blue?

tourist

Medlem
Jag tänkte utnyttja en resa med Czech för att hålla liv i mitt Flying Blue-konto, eftersom jag kommer ramla ner till Ivory 2014, och då behöver man en Skyteamflygning var 20e månad. På Czechs bokningssidor finns det tyvärr inga bokningsklasser angivna, med det står hur många miles man får i det egna OK Plus-programmet ("Promo" ger 0%, "Standard" ger 50% osv). Kan jag räkna med att "Promo" skulle ge mig 0% FB-miles och 0 level flights, och att "Standard" skulle ge mig i alla fall någonting och en level flight?
 

agehall

Medlem
Kolla upp bokningsklassen via EF eller Matrix. Det är lite vanskligt att gissa - det finns ju inga garantier för hur det mappar...
 

tourist

Medlem
Nja, jo, delvis, Matrix kan väl ge mig ett halvt svar: Jag ser att de fares som Matrix ger mig i Eco stämmer i pris med Czechs "Promo", och sedan kan jag jämföra bokningsklasserna från Matrix med Flying Blues lista och se att de som väntat inte ger några poäng. Jag har dock ingen aning om vilka bokningsklasser som gömmer sig i "Standard". Men tack för Matrix-tipset!
 

thh

Medlem
Nja, jo, delvis, Matrix kan väl ge mig ett halvt svar: Jag ser att de fares som Matrix ger mig i Eco stämmer i pris med Czechs "Promo", och sedan kan jag jämföra bokningsklasserna från Matrix med Flying Blues lista och se att de som väntat inte ger några poäng. Jag har dock ingen aning om vilka bokningsklasser som gömmer sig i "Standard". Men tack för Matrix-tipset!

Jag bokade en flygning i somras med Promo och fick 0 miles, 0 qualifying flights.
 

gdaily

Medlem
Ingen aning om nedanstående hjälper, men...

European flights
First Class N/A N/A
Business Class J, C, D 200%
Economy Class Y, B, M 100%
H, K, T 75%
X, Q, L, G 50%
A, U 25%

Please note: ◾The following booking classes are not valid for Miles accrual: R, V, N, S, O, W, E, Z, I.
◾Flying Blue members cannot earn Miles on flights operated by Czech Airlines with flight numbers between OK6000 and OK9000.
◾The purchase of award tickets and other similar tickets will not earn you any Miles.
◾Tickets in some classes may earn fewer or no Miles
 

tourist

Medlem
Kan du boka flighten i fråga på AirFrance eller KLMs sida så du får det codeshare?

Kreativ tanke, men jag hade tänkt resa snabbt direkt ARN-PRG-ARN så det är inget KLM/AF erbjuder.

Förtydligande: Jag funderar alltså över om jag kan boka PRG-resan i en sådan bokningsklass att jag kan passa på att utnyttja den för att hålla liv i FB-kontot, eller om jag behöver göra en annan, "onödig" ;), resa för att fixa det! Mitt problem är att jag inte har en aning om vilken bokningsklass jag får om jag väljer "Standard" på Czechs sida. Och det är ju många bokstäver som inte ger ett jota till FB!
 
Toppen