Senaste nytt

Bästa Business Class upplevelsen med SkyTeam 2012?

Är det inte dags att utse bästa SkyTeam Business Class upplevelsen under 2012?

Vi tänker tillbaka på 2012 och utser en eller två flighter som varit extra bra och som du vill rekommendera. Eftersom servicen inom ett bolag kan skilja kraftigt mellan olika flygplanstyper/kabiner väljer vi att ange detta också. Kom ihåg att du måste flugit rutten själv under 2012 - vi vill inte ha historiska återblickar på hur ett bolag var förr.

Regler:

- Nominera en eller två flighter som du utfört under 2012.
- Ange flygbolag, rutt och flygplanstyp.
- Motivera gärna kort (2-4 rader) om varför just denna flight är värd att nominera.
- Du kan nominera en flight som redan blivit nominerad, antalet nomineringar påverkar huruvida flighten kommer med i omröstningen (vi har en begränsning på antalet alternativ).
- Du kan nominera två flighter med samma bolag men med olika flygplanstyper.

Exempel:

"Delta ATL-JNB på splitterny Boeing 777-200LR. Nominerad då besättningen var fantastisk, maten imponerade och inte minst möjligheten att få sova ostört i åtta timmar. Pursern tilltalade mig vid namn och var extremt trevlig. Jag fick mer än jag förväntat mig"

Vi sammanställer nomineringarna om en vecka och skapar en omröstning där alla får rösta fram en topplista för 2012.
 

Jacob

Medlem
Korean Air Business Class, Bangkok-Seoul, KE 660, Boeing 77W

En genomtrasslig dag med ombokningar och förseningar gjorde att jag anlände Bangkok flera timmar försenad där jag hade en separat biljett med Korean Airs nattflyg till Seoul. När jag kliver av planet vid G-piren är det 15 minuter kvar till nästa avgång och jag är inte ens incheckad. Passerar säkerhetskontrollen som är tom och ser på skärmen en våning upp att det fortfarande står "final call" på flighten. Ökar tempot och börjar springa för allt jag är värd till gaten som ligger längst ut i D-piren.

Närmar mig gaten med svetten forsande, mindre än tio minuter kvar till avgång men upptäcker i fjärran att det ännu står "final call". Gateagenten tittar misstänksamt när jag kommer springandes och frågar efter boardingkort, vilket jag inte har, men jag lämnar fram min bokningsbekräftelse som han motvilligt tar emot. Han får till slut upp bokningen på skärmen, jag står precis bakom och ser en massa svart text, men en del är röd där texten "Elite Plus" blinkar. Agenten tittar om inte ännu mer konfunderat men plockar upp sin radio och ropar på en kollega, troligtvis något i stil med "håll planet!". Sex minuter kvar till avgång, klockan är 01.40 och alla alternativa flyg för dagen har gått. Fortfarande andfådd frågar jag om jag kommer med och han nickar.

Dörren stängs bokstavligen bakom ryggen på mig, jag ser helt miserabel ut när jag kommer ombord som den i särklass sista passageraren men en fantastisk besättning ordnar fram både några glas vatten samt en handduk att torka av mig med. En lysande flygning följer sedan i Korean Airs nya helt horisontella business class stol med en god koreansk snack inlindad i någon form av löv efter avgång, fyra timmar god sömn och en ordentlig frukost innan landning. Business class bemötande när det är som allra bäst.
 

Tockstew

Medlem
Hej!

Kul uppslag. Ett försiktigt förslag till förbättring. Borde inte flightnummer och datum anges. På så sätt blir det en ännu bättre kartläggning.

Tock
 
Last edited:

majer

Medlem
China Airlines Business Class, Hong Kong - Kaohsiung, CI948, Airbus A330, november 2012.

Denna flygning är endast 1 timme och 20 minuter gate -> gate, flygtiden är styvt en timme. Jag blev överraskad över hur mycket "produkt" man kan leverera under en sådan kort flygning. Jag har även flugit sträckan med Dragonair i C och det är en riktigt trevlig upplevelse, men jag upplevde att China Airlines var ett snäpp bättre. Därav min nominering.

Vid ombordstigning serverades juice eller vatten. Jag frågade snällt om de möjligtvis hade champagne ombord. Pang sa det i galleyt när korken gick ur flaskan. Jag var den enda passageraren som efterfrågade champagne och ändå så öppnade de en ny flaska för mig.
Vidare så var den mjuka produkten i det närmaste perfekt. Kabinpersonalen var mycket tillmötesgående, uppmärksam men utan att det blev för mycket och aldrig stressad trots en ordentlig måltid under den korta flygtiden. God mat, bra stol även om den inte var av senaste snitt.

Det kanske låter som en högst ordinär flygning, men jag minns att jag var vid väldigt gott mod när vi anlände till KHH.
Jag gav kabinpersonalen ros vid avgång: "Excellent service".
 

agehall

Medlem
Jag vill nominera min flight KL592 (JNB-AMS) den 23 Mars 2012. Jag var bokad i Y men lyckades uppgradera tack vare att platser i O öppnades samma dag som jag skulle hem, men det är inte anledningen till min nominering.

Väl ombord möttes man av en väldigt trevlig besättning. KLM kan vara allt från usla till riktigt bra i busniess och denna kväll hade jag turen att få en bra besättning. (Skickade även in ett beröm till dem via klm.se!) Middagen serverades rappt efter att vi kommit upp på marschhöjd och var utsökt. Vid avec-serveringen bad jag om att få både en Bailys och en whiskey så att jag skulle somna ordentligt. Och det fick jag med råge, i princip fulla dricksglas. En anledning att jag gillar KL592 är att den lyfter ganska sent från JNB och landar rätt sent i AMS, så man hinner sova en ganska normal natt. Denna flight fick jag sova extra länge och kabinpersonalen väckte mig så sent att jag i princip inte hann få upp stolen innan hjulen slog i backen.

Jag tycker att besättningen läste mina behov utmärkt och skötte servicen utmärkt - klart värdigt en nominering i denna tråd.
 

rvarttinen

Medlem
Vill nominera två flighter under 2012:

- 2012-03-23, AF334 (CDG-YUL), A330. fick ta del av AF:s La Premiére markservice, med eskort till min plats ombord, strax innan avgång. Trots detta hanns det med en pre-departure drink (champagne). Väl ombord utmärkt service och mat. Få men bra viner till maten.
- 2012-03-31, AF039 (IAD-CDG), A380-800, utmärkt ombordservice, maten bra, även om räkorna var en aning överkokta. Återigen få men bra viner. Hann med en "natts" bra sömn (7h 20m).

Båda resorna var i affärsklass (C och Z). Kabinservicen på båda dessa flygningar var rapp, men avslappnad. Det hanns med, för ett flertal av passagerarna, att diskutera val av vin etc. Efteråt, kaffe med en liten avec...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det blev inte så många inlägg här.
Det känns som resande med Skyteam är minoritet här i BusinessClass.se/no/dk.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju intressant eftersom AF/KL har internationella flighter
till minst lika många(kanske fler) orter som SAS och betydligt fler än BA/IB.

Ja men de har sällan First/Business class rea förutom till Nordamerika.
Att det saknar ett bra FFP inom Skyteam (jämfört med Star Alliance och oneworld) bidrar nog också färre fans*.

*Detta behöver inte att betyda färre resenär.
 

Jonas C

Medlem
Skandinavien är väl helt enkelt fel marknad för SkyTeam? Bortsett från oljebolagens nisch-rutter.

Tycker att Star Alliance tar upp de flesta rutter inom EU och till USA/Asien från Skandinavien, så SkyTeam känns ganska överflödiga för min del.
 
Toppen