Senaste nytt

Efterregistrera Avios, med annat bonuskort på boardingkortet

Jonas C

Medlem
Ska flyga till Tokyo nästa vecka med Finnair och Japan Airlines. För resan hade jag tänkt att använda mitt Air Berlin kort för statusförmåner. Jag har bokningsklass Q på mina flygningar, som hos JAL ger 0% till AB men 30% till BAEC.

Tanken är att jag har mitt AB kort inlagt på boardingkorten för att kunna tal del av alla statusförmåner. Men min fråga är nu om jag kommer att kunna efterregistrera dessa flygningar till BAEC, när de ger 0 poäng till AB?

Inom Star Alliance funkar detta utmärkt, och jag har flera gånger lyckats efterregistrera LH flygningar till M&M trots att jag har haft ett annat kort inlagt i bokningen.
 

Paby

Medlem
Varför inte lägga in BAEC vid incheckningen och få det på boardingkorten (då bokas poängen rätt) och sedan visa AB-kortet om du ska in i loungen t.ex.?
 

agehall

Medlem
Inom Star Alliance funkar detta utmärkt, och jag har flera gånger lyckats efterregistrera LH flygningar till M&M trots att jag har haft ett annat kort inlagt i bokningen.

YMMV skulle jag säga. Vill du vara säker ska du aldrig ha något annat FFP än det du vill ha dina miles till i närheten av din bokning. Det är absolut inte tänkt att det ska funka att göra det du beskriver.
 

Jonas C

Medlem
YMMV skulle jag säga. Vill du vara säker ska du aldrig ha något annat FFP än det du vill ha dina miles till i närheten av din bokning. Det är absolut inte tänkt att det ska funka att göra det du beskriver.

Tjaa tänkte mest ha AB kortet inlagt så att statusen syns på boardingkortet. Främst ifall det uppstår IRROPS eller för e.v op-up (vilket förvisso är osannolikt). Dessutom kan man välja exit row på JAL som OW*S.
 

agehall

Medlem
Tja, du kan ju pröva, men räkna med att dina poäng kommer till fel program. Det är regel snarare än undantag och man ska inte förvänta sig att det går att flytta dem när de väl är krediterade.
 
Toppen