Senaste nytt

Förslag på SJ Prio svart förmåner som kompensation för gratis WiFI

postlund

Medlem
När gratis WiFi infördes som en förmån för samtliga resenärer på SJ:s snabbtåg så fötsvann en av de viktigaste fördelarna med SJ Prio svart. När jag klagade på detta återkom medlemssservice med denna fråga som jag glatt vidarebefordrar till BC medlemmar:

"Vi ser ständigt över våra erbjudanden till våra SJ Prio medlemmar för att det ska upplevas som en bra förmån.
Återkom gärna om du har några förslag på vad som skulle kännas som en bra
förmån för dig om det ingick i ditt svarta SJ Prio."

Vad tycker ni skulle kunna vara en bra fördel på den högsta statusnivån svart?
 

Glenn E

Medlem
Gratis frukt i bistron kanske?
Eller 25% extra prio poäng.
Blockerat säte bredvid dig om inte tåget är fullt.
Den viktigaste förmånen är ju att du bara behöver en snabbtågs biljett på den dagen du åker så kan kan åka med vilket tåg som helst på den sträckan.
 

twiggs

Medlem
Något som jag hört flera passagerare stå och tjafsa med personal om i bistron är: "om nu kaffe och te är gratis varför kan jag inte få ett vanligt glas vatten?"
En högst befogad fråga tycker jag. Föreslår därför att man skaffar någon stor vattenflaska till bistron inför varje avgång och bjuder årskortare och medlemmar på svart nivå som efterfrågar det.
 

Nemo

Medlem
Något som jag hört flera passagerare stå och tjafsa med personal om i bistron är: "om nu kaffe och te är gratis varför kan jag inte få ett vanligt glas vatten?"
En högst befogad fråga tycker jag. Föreslår därför att man skaffar någon stor vattenflaska till bistron inför varje avgång och bjuder årskortare och medlemmar på svart nivå som efterfrågar det.
Förr fanns ju på SJ vattenkaraffer i vardera ände på tåget. När de avskaffade dessa infördes tetror "Ett glas vatten" som delades ut gratis till alla. Det är väl inte omöjligt att återinföra fritt vatten, till en början till Prio-medlemmar.
 

twiggs

Medlem
Förr fanns ju på SJ vattenkaraffer i vardera ände på tåget. När de avskaffade dessa infördes tetror "Ett glas vatten" som delades ut gratis till alla. Det är väl inte omöjligt att återinföra fritt vatten, till en början till Prio-medlemmar.

Jag tror dock att SJ vill behålla en del av den försäljning man idag har i bistron. Skulle gratis vatten varit en rättighet för envar så tror jag att dryckesförsäljningen snabbt hade rasat i backen.
 

gdaily

Medlem
Jag tror dock att SJ vill behålla en del av den försäljning man idag har i bistron. Skulle gratis vatten varit en rättighet för envar så tror jag att dryckesförsäljningen snabbt hade rasat i backen.
Jovisst, men en stor Pet-flaska Ramlösa att hälla upp en mugg till oss svartkortsinnehavare som inte dricker kaffe eller the vore väl inte för svårt. Eller om vi kunde få en läskeblask i stället för kaffet. I alla fall för mig så hade försäljningen i bistron ökat om jag fick en gratis cocacola där, nu köper jag en läsk och bulle på pressbyrån innan jag sätter mig på tåget. Kunde jag få en läskeblask "gratis" så hade jag ju köpt bullen i bistron i stället.

Jag tycker att möjligheten att välja säte på SJ är under all kritik, jagvill kunna välja ett säte i tågets färdriktning, utan bord eller "motståndare" mitt emot som jag sparkar på benen. Kanske detta vore något.

Andra idéer som jag inbillar mig inte skulle kosta SJ så mycket men skulle ge bra goodwill, snodda från flyget:
Två gratis uppgraderingar (typ lufthansas e-vouchers) per år (de flesta svarta kort reser nog ganska ofta förstaklass ändå)
50% poängrabatt alla lördagar och söndagar (de flesta svarta kort reser väl på vardagar)
Två 50% poängrabattkuponger per år
Köp en poängresa och en vän får åka samma sträcka för halva poängantalet
Inträdet till loungen för dig och en vän (när ni åker samma sträcka)
 

agehall

Medlem
Tja, det kommer nog bara att fortsätta rasa. Jag bryr mig inte så mycket eftersom SJ inte är ett alternativ längre. De är värre än Norwegian och Ryan imho.

Ett annat exempel är ju att man inte längre kan få kaffe på regionaltågen.

Den enda förmån jag tyckte var värd något var att kunna hoppa på ett annat tåg utan att boka om. Och det skulle förvåna mig mycket om den blir kvar någon längre stund.
 

twiggs

Medlem
Jovisst, men en stor Pet-flaska Ramlösa att hälla upp en mugg till oss svartkortsinnehavare som inte dricker kaffe eller the vore väl inte för svårt. Eller om vi kunde få en läskeblask i stället för kaffet. I alla fall för mig så hade försäljningen i bistron ökat om jag fick en gratis cocacola där, nu köper jag en läsk och bulle på pressbyrån innan jag sätter mig på tåget. Kunde jag få en läskeblask "gratis" så hade jag ju köpt bullen i bistron i stället.

Jag måste ha uttryckt mig klumpigt för det var ju jag som började prata om att gratis vatten borde erbjudas priokortsmedlemmar på svart nivå (årskortare), så jag är helt för det förslaget. Det jag ställde mig mot var att alla på tåget skulle erbjudas gratis vatten som det var förr i tiden.

agehall skrev:
Ett annat exempel är ju att man inte längre kan få kaffe på regionaltågen.

Beror helt och hållet på vilket regionaltåg du åker med, men på dubbeldäckarna går det inte nej. Vilket kan förklaras med att leverantören inte klarade av att säkerställa hållbarheten i maskinerna till vettigt pris. Förövrigt var försäljningen i reda pengar ombord urusel vilket gjorde att det högre priset leverantören av kaffemaskinen varför det inte gick att motivera att ha kvar kaffet.
 

Jonas C

Medlem
Gäst till loungen. Fria måltidsvouchers på X2000/SJ3000 i 1klass (t.ex 4st per år), poängbonus 25% för grå och 50% för svart. Ingen dyr bokningsavgift när man köper biljetter i lounge/resebutik/telefon.
 
Toppen