Senaste nytt

Singapore och Kuala Lumpur 2014

Malu

Medlem
Startar upp en tråd som kanske inte är riktigt live men ändå "on the fly" om man får använda ett sådant uttryck. ;) En konferens och ett par arbetsmöten har gjort att jag inleder 2014 med en tripp till Singapore och Kuala Lumpur - och jag passar samtidigt på att återse några gamla godingar. Singapore Airlines i business på 77W samt hotell Shangri-La hör till dessa. Vi får väl se om de står sig i konkurrensen sedan sist...

ARN-FRA med Lufthansa Business
A321 - seat 2F (bulkhead)


Arlanda vid lunchtid en nyårsdag är en ganska avslagen historia. Att gå genom fast-track kändes helt onödigt, när det ändå inte var någon kö i den vanliga säkerhetskontrollen. SAS-loungen har jag aldrig sett så här tom och de flesta tog en bara kaffe eller en frukt. Verkligen dagen efter-känsla. Jag slog mig ner i BC-hörnan med just en kopp kaffe och inväntade boarding i Gate 8.

IMG_0543.JPG
IMG_0545.JPG

2F är en helt OK stol, även om jag fortfarande har svårt för de väldigt tunna recaro-sätena i NEK. Men med en planerad flygtid på 1:45 så ska det väl inte vara så illa ändå. Precis innan pushback uppstår lite dramatik, då ett par ställer sig upp och hojtar att de glömt kvar sina pass i terminalen någonstans. Dörren är stängd och paret insisterar på att få kliva av då de ska vidare och *måste* ha passen. Lufthansabesättningen har varit med förr och tar kommandot - efter fyra minuter blankt är passen i gaten och dörren öppnas kort för att återbörda dem till ägarna. Alla andas ut. Samtidigt passerar simon_says91 förbi i sin Emirates-maskin utanför fönstret, på väg mot takeoff och DXB.

IMG_0547.JPG

Servicen på denna korta flight är utmärkt. Lufthansa gör vad de kan för att snäppa upp sig tycker jag. Kanske försöker man komma i kapp sin kusin inom koncernen, Swiss? En bricka delas ut med en lättare lunch i form av tre "smårätter" som smakar riktigt bra. En kryddad färskostcreme med soltorkade tomater och pesto, en marinerad fisk med grönsaker och två rostbifflindade sparrisar med coleslaw. Snygga tallrikar som passar ihop. Lite Do&Co-inspirerat kanske? Efterrätt och chokladbitar till kaffet. Ska jag vara petig så vad det ganska väl lite mat totalt sett och jag tror att personalen förstod det, för de bjöd sitt bröd inte en, inte två, men tre gånger. Korrekt men inte översvallande trevlig service, ungefär som det brukar vara på LH. Inför landningen så letade man också fram lite godispåsar ut tomtesäcken och lämnade över med seasons greetings. Trevlig gest.

IMG_0548.JPG

Så nu är jag i Frankfurt. Först ett snabbt stopp i Senatorloungen i sektion A, men hoppade nyss över till den "nya" loungen i B-piren. Har läst att den ska vara så bra, men aldrig varit här. Första intrycket är dock lite blandat och att det är en smula sterilt. Visst, baren "city life" är jättesnygg och det finns ett Senator spa (som kostar extra vad jag förstår), men i övrigt är inte utbudet bättre än A-pirens SEN-lounge. Lite småvarmt, pizzabit, potatissallad, grönsaker, snacks, några efterrätter - inget som får mig på toppenhumör direkt. Om någon funderar så ges tillträde till samtliga Star Gold - än så länge kanske man ska tillägga... ;) Nu hänger jag här några timmar innan det är dags för ombordstigning på SQ325. Återkommer angående detta!

SEN-loungen i B-piren:

IMG_0549.JPG
IMG_0550.JPG
IMG_0551.JPG
 
Last edited:

Malu

Medlem
FRA-SIN med Singapore Airlines Business
B777-300ER - seat 11K (bulkhead)


Tiden går fort när man har roligt i en lounge. Eller inte. Det kanske berodde mer på att jag somnade någon timme på en vilstol och vaknade till med oron att jag missat min boarding. Så var dock inte fallet, utan jag släntrade iväg till gaten efter att ha tvättat sömnen ur ögonen på herrarnas. I gaten rådde viss förvirring när personalen gick runt och utförde något de kallade pre-boarding genom att slumpmässigt plocka ut gamla, handikappade och barnfamiljer som fick gå ombord först. Plus några som inte alls tillhörde någon av dessa kategorier, men som insisterade på att de borde göra det.

Nåväl, efter denna hönsgård hälsades First, Business och Star Gold välkomna att boarda och jag kände att jag ingick i den gruppen med marginal. En kvinnlig "sing-girl" stod i dörren och hälsade, en pekade ut min plats och ytterligare en tog hand om kavajen. Det är ganska mycket personal i SQ Business. Flighten var i princip helt full, förutom i First där jag räknade till två personer av åtta möjliga. Juldekorerad kabin och jag kände igen stolarna av typen "cubicle" som är så breda att man inte vet riktigt åt vilket håll man ska luta sig. Men det är bra, rymliga stolar som faktiskt matchar First på en del andra bolag. På första raden slipper man också stoppa fötterna i låda, utan har en liten bänk att lägga upp tassarna på. Ska man anmärka på något så började faktiskt denna kabin se något sliten ut i kanterna. Smutsigt läder och lösa bitar här och där. Inte premiumkänsla i detaljerna helt enkelt.

IMG_0552.JPG IMG_0553.JPG
IMG_0556.JPG IMG_0558.JPG

Några saker till noterades innan start: Champagne (Charles Heidsieck). Välkommen igen - denna gång med namn. Hörlurar ligger i påse i ett fack i stolen. Ögonbindel och tofflor delades ut. Här vinner nog SQ världsmästerskapen i fulaste toffla, då det är en kreation i formlös babyblå frotté som kan liknas vid en kombination av strumpa, sockeplast och Joakim von Ankas damasker. Det går helt enkelt inte att toffla omkring i dessa utan att se ut som något ur mupparna eller teletubbies. Necessär har man rationaliserat bort helt, vilket jag tycker är tråkigt, men till SQ's försvar ska sägas att det finns massor med flaskor och prylar i olika lådor på toaletterna. Vill man ha något så finns det säkert. Men ändå.

The famous toffla:
IMG_0563.JPG

Avgång på tid och ett glas champagne till landade på min plats, nu med nötter till. Så dags att välja i menyn och jag fastnade för kalven. Läs gärna beskrivningarna av rätterna om ni ser texten - det är alltid roligt att jämföra det man får med vad som står.

IMG_0559.JPG

Vi börjar med Tonfisk-carpaccion. Det står att den ska serveras med "mesclun", hyvlad parmesan och vinaigrette. Mesclun är tydligen en sorts sallad, så det verkar som att allt fanns på tallriken. Smaken då? Fisken var riktigt god, pepprig, en tendens till rökt. Vinaigretten var sammetsmjuk och nästan kryddad som en hovmästarsås. Tillsammans med en smakrik parmesan blev detta betyg nio på en tiogradig skala. Tyvärr så fick jag rekommendationen att dricka en Riesling till, men den var halvtorr (= alldeles för söt) så det blev vatten till förrätten.

IMG_0564.jpg

Så varmrätten, som var än mer fantasifullt beskriven. Vad sägs om "karamelliserad tomat" och "aubergine-kaviar"? Det mesta stämde väl, men tomatbitarna på toppen var mer kokta än karamelliserade. Såsen hade tydlig smak av senap och brynt lök. Champinjoner och svarta oliver går knappast att misslyckas med, men det som verkligen imponerade var köttbiten. En mör och perfekt rosa bit som kändes som kalvfilé och smälte på tungan. Tillbehören hade roligare namn än smak, så totalt blir det åtta av tio även om köttbiten i sig själv var en tia.

IMG_0566.JPG

Till efterrätt valde jag jordgubbsglass med jordgubbssås. Hade passat på vilket barnkalas som helt och behövde minst tio minuters tid att tina från den serverade dödliga kanonkulan till att bli ätlig. Sedan ostvagn, följt av kaffe och praliner, dock utan erbjudande om något starkare att dricka till kaffet och när jag tänker på det det var det i allmänhet ganska återhållet på dryckesfronten vad gäller påfyllning etc. Gjorde inte så mycket för mig, men lite snålt kan man tycka.

IMG_0567.JPG

Fick hjälp att bädda medan jag bytte om till min medhavda pyjamas (från BA!). Tittade en stund på film och konstaterade att det är bra utbud i KrisWorld. Somnade sedan sött med NC-lurarna på och vaknade när det var drygt två timmar kvar på flygningen med ett glas apelsinjuice. Så blev det frukost och jag åt pliktskyldigt utan att jag var särskilt hungrig. God smak nu också, med en slags brunch-tallrik som varmrätt, inkluderande rösti, kött, sparris och ett ägg. Kaffe och landning i Singapore trettio minuter innan tidtabell.

IMG_0568.JPG

Sammantaget en bra flygning där SQ levererar på en så hög nivå som jag minns dem. Det enda som drar ner intrycket lite var den förvirrade boardingen, ett vin som inte föll mig i smaken samt att kabinen faktiskt börjar se lite sliten ut här och där. Men de ska ju uppgradera till ny C-klass har jag läst.

Återkommer med rapport från Singapore!
 
Last edited:

Malu

Medlem
Det ser riktigt bra ut.
Är resan bokad med Lifemiles?

Nix - det är en jobbresa så det är ordinarie biljett. Drygt 30k från Stockholm till SIN. SQ är inte direkt kända för att erbjuda gott om rewardplatser utanför egna FF-programmet. :( Jag hade funderingar på att försöka uppgradera till F, men just i detta fall tycker jag inte skillnaden är så stor att den är värd det.
 

Glenn E

Medlem
Av någon konstig anledning ser det ofta mer trångt ut då man tittar på C kabinen från F kabinen än när man befinner sig i C kabinen.;)
Fast just på SQ B777(?) ser ju skillnaden mindre ut än den brukar.
 
Last edited:

bstark

Medlem
Superkul att det kommit så många bra reserapporter de senaste dagarna, bra start på 2014!

Det i sig gör att det finns stor risk att det börjar brännas i resekontot.
 

ACervin

Medlem
Kul rapport. Känner igen mig väl från mina senaste SQ resor. Håller helt med om de blå frottétofflorna. Funderar på om man kan använda dom som blå kaninöron om man skulle sy upp en maskeradkostym.
 

Malu

Medlem
God morgon från Singapore. Lördag idag och arbetsveckan avklarad.

IMG_0574.JPG
IMG_0576.JPG

Har fått ett snyggt rum på våning 16 med "city view", vilket väl syns på bilderna ovan. Hotellet är väldigt fullt såhär kring nyår, men riktigt trångt är det inte. Typiskt Singapore-väder annars, med moln, sol och regn blandat. Temperaturen är dock konstant kring 30-strecket, dvs när jag trivs som bäst! :)

IMG_0577.JPG
IMG_0578.JPG

Shangri-La Valley Wing har jag recenserat här på BC tidigare, men det var något år sedan jag var här senast. Intressant är att reflektera över förändringar när man kommer tillbaka till något man besökt förut. Vi brukar ju vara snabba att identifiera "enhancements", men här är en kort lista över både positivt och negativt:

+ Allt alkoholfritt i minibaren är nu gratis. Ett stort plus tycker jag och ganska logiskt eftersom lobbybaren är gratis från morgon till kväll.
+ Handdukarna kring poolen har uppgraderats till ny och fluffigare typ.
+ De så kallade canapéerna som serveras mellan 17 och 19 har utökats ytterligare, till en hel buffé med smårätter. Här kan man faktiskt äta sig mätt istället för middag om man så vill.
+ Låsen till skåpen på gymavdelningen har blivit elektroniska.
+ Inloggningen till WIFI är skippad. Nu är det bara att ansluta till nätet och köra!

- Bad-menyn är borta. (Möjlighet att få ett bad upptappat på rummet, med diverse dekorationer/dofter.) Tror att det var för få som utnyttjade den.
- Det fanns möjlighet att träna golf i trädgården sist jag var här. Ser inte ut att finnas kvar.

Kvar finns dock sådana märkliga saker som personligt tryckta brevpapper med mitt namn på, samt en fax/kopiator/printer i skrivbordslådan!

Afternoon tea är en trevlig tradition som också serveras i lobbyn varje dag. Inklusive champagne så klart.

IMG_0579.JPG
IMG_0580.JPG

Notera kryddbladet som är dekorerat med guld på bilden ovan... Ätbart?

IMG_0581.JPG

Poolen är väldigt trevlig. Service med isvatten och solskyddsfaktor finns att "låna" om man glömt. Omtänksamt. Tidigare har man fått frukt också, men det har inte setts till.

Avslutningsvis en obligatorisk bild från julskyltningen på Orchard Road:

IMG_0585.JPG
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Nix - det är en jobbresa så det är ordinarie biljett. Drygt 30k från Stockholm till SIN.

Passande datum för resan i alla fall. Antar att det blev en bra start för kvalåret på M&M :)

Trist att SQ har börjat servera Charles Heidsieck igen. Såg fram emot att dricka Bollinger om drygt en vecka, såvida inte de växlar mellan dem.
 
Toppen