Senaste nytt

Är SAS Skandinaviens svar på Ryan Air?

adam1000

Ny medlem
Jag och min familj flög till Madeira med SAS för att fira jul.
Döm om min förvåning när vi upptäckte att det inte hade städats på platserna utan det var matrester och smuligt med trasiga tidningar i fickorna och när vi bad om kuddar så fick vi använda och smutsiga kuddar med hårrester på.

På returen till Arlanda så var planet också ostädat och fick vi höra att de svenska myndigheterna hade beslutat att planet skulle saneras mot insekter så en flygvärdinna gick och sprayade maniskt runt i hela planet varvid flera passagerare fick huvudvärk och sveda i ögonen.

Jag kände till saneringskraven sen tidigare men då sprayas planet utan passagerare enligt reglerna.

Jag vet att detta låter som ett skämt men tävlar SAS med Ryan Air om att inta positionen som det mest kundfientliga flygbolaget i Europa?

Detta var i särklass den sämsta flygresan vi har genomfört och jag kommer inte att se SAS som ett alternativ för mig och min familj i framtiden.

Hade jag otur eller har någon här på forumet en liknande upplevelse med SAS?
 

obs

Medlem
Det lyder bestemt ikke godt, det der. Men jeg har dog ikke selv oplevet noget lignende, så jeg tænker at du måske nok har været uheldig.

Med det sagt, så tror jeg dog heller ikke at SAS længere er dem der gør allermest ud af f.eks. rengøringen ombord, men nok kun gør det der er nødvendigt. De var toppen engang, men de tider er bestemt ovre.
 
A

Aurora

Guest
Hvis trådstarter tror at Ryanair ansees som å være et dårlig selskap fordi de har det skittent ombord, har trådstarter misforstått noe sentralt og det viktigste med hvorfor Ryanair ikke er populært. Den dagen SAS ansetter folk gjennom vikarbyråer, lar de ansatte betale all utdanning, kursing, uniformer og mat selv, ikke lar de ansatte ha streikerett, pensjonsrett eller gi de sykepenger, nekte å betale skatt til landene de opererer i og lar være å betale flyplassavgifter slik man skal - da kan vi begynne å snakke. Men nå er SAS tvert i mot et av de få selskaper - og det eneste på linjenettene i skandiniavia med jet - som ikke gjør noe av det jeg har nevnt. Ergo er SAS så langt i fra å være skandinavias svar på ryanair at det ikke er mulig. Norwegian derimot, har begynt å nærme seg så faretruende og raskt samme modell som Ryanair, at jeg lurer på om de kommer til å ture forbi Ryanair og legge seg på et enda lavere nivå....

Til saken, ang skitt, kjenner jeg meg ikke igjen - men jeg håper du sender inn en tilbakemelding til SAS slik at de blir OBS på det inntrufne kan gi en forklaring og kan sjekke egne rutiner. Jeg har aldri hørt om at et fly har måttet blitt sprayet for insekter, så det skal jeg ikke uttale meg noe om.
 

Jaws

Medlem
Du hade otur med er flygning. Jag flygit med flera olika samt drabbats och detta kan inträffa nog lite var stans, tyvärr.
När man flyger i karibien sprejas planen mellan de flesta öarna så lika där.
SAS erbjuder, i mina ögon, en bättre och pålitligare produkt än lcc-bolag som Ryan Air samt Norwegians longhaulsatsning.
Det innebär bara att de är bättre de flesta gångerna. Inte alla, vi drabbas alla av mindre lyckade flygningar där.


Välkommen till vårt forum. När du läser mer här så lär man sej om resandet samt hur man bäst hittar guldäggen!
Många här är mkt väl insatta i olika problem samt deras lösningar så det är bara att köra på.:cool:

Mvh/ Jaws
 

Hall

Medlem
Trasiga tidskrifter/kataloger är vanligt på SAS. En stor del av de Scandoramaexemplar på varje SAS flygning jag gjort det senaste året har varit i mycket dåligt skick. När man väl trycker något med konventionellt offset kostar det inte mycket att trycka dubbelt så mycket mer så det känns dumsnålt att flyga runt med dessa mycket väl använda blad.

Ostädat inte så vanligt men jag har sett det på SAS. Insektssprayning måste ha varit något de glömt att göra innan boarding. Inte bra!

Tycker att du skall klaga till SAS direkt angående detta.
 

Jacob

Medlem
Låter inte alls särskilt kul, ostädat flygplan är aldrig roligt. Nämnde du något om städningen för kabinpersonalen ombord?

Värt att påpeka dock är att det där med sprayningen är betydligt vanligare när man kommer utanför Europa. Jag har varit med om det åtskilliga gånger, bl.a. på flera håll i Asien, Mellanöstern, Afrika och Oceanien och det även på några av världens största och mest respekterade flygbolag. Det handlar enbart om att man vill undvika att få med insekter och skadedjur hem, sådana som kan ha flugit in i kabinen när dörren stått öppen på flygplatsen och som skulle kunna ställa till med problem om de kommer i fel miljö.

Sprayningen brukar göras kort efter dörrarna stängts på avgångsflygplatsen alternativt strax innan inflygningen till destinationen, alltså med passagerarna ombord. Jag antar att det är för att maximera effekten då dörrarna är stängda och allt handbagage finns ombord. Sprayflaskorna håller kabinpersonalen precis ovanför huvudet medan de går från ena änden av planet till den andra, den är helt ofarlig för oss människor men de brukar rekommendera känsliga personer att stänga ögonen under själva sprayningen. Det kan sticka lite i ögonen sekunderna efteråt men jag har själv aldrig haft något obehag av den. Det är respektive lands myndigheter som beslutar om detta och har som sagt inget med städningen att göra.
 

Agö

Medlem
Städningen varierar helt klart. Flera medlemmar här har rapporterat dålig städning ombord på SAS (med tillhörande bildbevis) och någon har till och med fått kompensation. Det är viktigt att rapportera detta till SAS tycker jag. Ingen tycker väl att det är kul när man fäller ned brickan och upptäcker kaffefläckar och smulor.

När det gäller spray har jag varit med om det många gånger på andra bolag. Air France är t.ex. synnerligen aktivt på detta område. Jag har inte personligen haft något problem med sprayen men kan förstå att det upplevs som obehagligt.

En fråga till expertisen från novisen: är det inte så att även passagerarna ska omfattas av spray och att det är därför man gör det efter boarding?
 

Hall

Medlem
Bra med förtydligande om sprayningen. Jag har sett det utföras längst bak när jag kommit in som första passagerare vid boardning men aldrig varit med om det när jag varit ombord. Låter sisådär, det som dödar insekter har effekter på människa. Värst för de som sprayar varje dag utan skydd.
 
Toppen