Senaste nytt

Hur många dagar och vilket hotell i Kambodja

Alx

Medlem
Jag har läst igenom tidigare trådar om Siem Reap och Phnom Penh. Jag hittade en del matnyttigt men har några återstående frågor.

Vi kommer att vara i Kambodja i 6 nätter. Dessa ska fördelas mellan Phnom Penh och Angkor Wat. Om nu inga andra förslag dyker upp. ;)

Hur fördelar man dessa dygn bäst mellan orterna? Vad finns det att se förutom de mest uppenbara Killing fields, skolan vars namn jag inte minns och Angkor Wat? Vi är nog normalintresserade av kultur och sevärdheter.

Hotell vi väljer emellan i Phnom Penh är Intercontinental (för att eventuellt uppfylla utmaningen) eller Sofitel. Vilket är trevligast? Jag har platinumstatus hos båda. Jag har förstått att Raffles ska vara bra men den här gången går det hotellet bort i Phnom Penh.

Vi funderar på att bo på Le Meridien Angkor i Siem Reap, bra? eller bör vi välja något annat hotell och i så fall vilket?

Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att du behöver minst två heldagar i Angkor Wat (Siem Reap), om ni är intresserad av ruiner/historia.

Jag har inte varit själv men jag känner några som har varit Sihanoukville vid kusten och var nöjda med besöket.
 

JonW

Medlem
Bästa i SR är Raffles, Residence DÁngkor eller Hyatt Park (f d De la Paix) tycker jag.
Speciellt Raffles har ett mycket stort o läckert poolområde, kan vara trevligt när man är i varmt land men ej vid kusten

Sihanoukville har jag hört både positivt och negativt om (Ska vara extremt skitigt o fullt med tjyvar påstår vissa...)
 

Sofia

Medlem
Åh jag älskar Angkor Wat :)
Minst två dar om ni ska hinna med att se allt. Hyr en tuktuk med chaufför som följer med er hela dagarna. Kostar ca 20 US/ dag, kanske lite mer nu men inte mycket mer. De väntar tålmodigt på att du ska bli klar med ditt sightseeande och uppskattar om du köper en dricka åt dem ibland.

Ett absolut "måste" är att uppleva minst en soluppgång i något av templen. Många säger att självaste Angkor Wat är bäst men det är dit "horderna" åker och din lugna fina upplevelse kommer med stor sannolikhet att störas av chattrande kinesiska grupper. Inget ont om kineser men de är ofta ganska högljudda vid fel tillfälle.
Jag föredrar personligen Angkor Thom för soluppgångsupplevelsen. Mycket mer stillsamt och du kan sitta och bara känna lugnet och mäktigheten i dessa urgamla ruiner.
Däremot ska du inte utesluta själva Angkor Wat ur din tour, det är väl värt ett besök, jag kan spendera timmar med att titta på basreliefen!
Och en solnedgång uppe på Phnom Bakheng. Ja det är dit alla turisterna beger sig men det är vackert och fridfullt trots det och solnedgången och utsikten är fullkomligt betagande.
I övrigt finns det många vackra tempel men ni kommer inte hinna med alla tyvärr.
Jag skulle rekommendera Angkor Wat, Angkor Thom, Ta Phrom och Preah Khan samt Phnom Bakheng för solnedgång. Banteay Srei är mycket vackert men ligger en bit bort, ca 1 timme med tuktuk.

Mitt bästa tips är dock att ta med sig ett paraply som skydd för den oftast gassande solen och ibland plötsliga regnskurarna. Beväpna er också med tygnäsdukar för att torka bort svetten ur pannan och glöm för allt i världen inte att dricka massor med vatten, och sockerrörsjuicen som finns att köpa över allt. Otroligt läskande när man håller på att smälta ;)

Hotell kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag gjord Kambodja "on a shoe string".

I Phnom Phen är marknaderna värda att besöka, om inte annat för att bara titta på allt som finns till salu. Och var inte rädda för att slå er ner och äta sniglar i nåt litet stånd i en marknad. Supergoda och jag har aldrig blivit magsjuk av dom. Rekommenderas!
Och alla sidenaffärer är underbara att bara gå runt och titta i, pilla lite och kanske köpa om man gillar det.
Längs floden kan man också få alldeles gratis underhållning i form av lokala förmågor som tränar aerobics i gryning och solnedgång. Där finns det också en massa restauranger och barer samt pizzerior som tillhandahåller jazztobak om man är inne på det ;)
Igen, jag kan tyvärr inte stå till tjänst rekommendation av tjusiga hotell.
Annars är det en god idé att också i Phnom Penh hyra en tuktuk och bara låta sig köras runt, titta på den bisarra trafiken och uppleva stan utan att behöva gå i värmen. Bil blir inte riktigt samma sak, man missar alla ljuden!

Have fun, jag är inte ett dugg avundsjuk ;)

Min profilbild är för övrig från en soluppgångsupplevelse i Angkor Thom, Kissing Avaloktiesvaara

Kolla också in den här länken för mer information: http://www.angkor-visit.com/
 
Last edited:

Alx

Medlem
Tack alla! Jag har redan fått flera riktigt bra tips efter bara någon timme. Helt underbart hur mycket kunskap det finns på BC.se.

När det kommer till att ta sig landvägen mellan Phnom Penh och Siem Reap. Är "lyx"bussarna att föredra framför privat taxibil. Eller är det precis tvärtom? Både komfort- och säkerhetsmässigt?! Något som är bra att tänka på förutom att vara överens om priset med eventuell taxiförare?!

JonW Residence DÁngkor verkar tyvärr vara fullbokat just då. Annars ser det riktigt trevligt ut. Av något skäl är det dessutom dyrare än "vanligt" och ont om rum lite varstans just de datumen vi ska dit. Raffles och Hyatt är gott och väl minst dubbelt så dyra som Le Meridien, vilket får mig att undra om det är något fel på Le Meridien?! Någon erfarenhet från eller hört något om Le Meridien?

Sofia ett extra tack för alla tempelnamn och vad de olika har att erbjuda. Det väckte lite nya idéer om hur vi bör prioritera på plats.
 

Sofia

Medlem
Jag skulle nog, om budgeten finns, ta en privat taxi faktiskt. Bussarna är väl bra men det är buss...vägarna är ingen höjdare så det GÅR inte att köra särskilt fort eller farligt tror jag faktiskt. Det känns ju dessutom som att det är lättare att påverka en privat chaufför än en bussförare om man tycker det går för fort.
Värt att tänka på att kanske att se till att föraren låser bakluckan så att ingen kan sno väskor om ni fastnar i trafiken. De är förskräckligt fattiga i Kambodja så det mesta kan försvinna om man vänder ryggen till tyvärr.

Vi åkte budgetbuss, en inte alls oangenäm upplevelse faktiskt, men ganska dammig ;)
 

Dr. Miles

Expert
och i fall ni åker snabbbåt mellan Phnom Penh och Siem Reap, rekommenderar jag att ha på sig ordentlig mängd av solkräm om ni vill sitta/ligga i decken.
 

JonW

Medlem
Jag föredrar personligen Angkor Thom för soluppgångsupplevelsen. Mycket mer stillsamt och du kan sitta och bara känna lugnet och mäktigheten i dessa urgamla ruiner.
Däremot ska du inte utesluta själva Angkor Wat ur din tour, det är väl värt ett besök, jag kan spendera timmar med att titta på basreliefen!
Och en solnedgång uppe på Phnom Bakheng. Ja det är dit alla turisterna beger sig men det är vackert och fridfullt trots det och solnedgången och utsikten är fullkomligt betagande.
I övrigt finns det många vackra tempel men ni kommer inte hinna med alla tyvärr.
Jag skulle rekommendera Angkor Wat, Angkor Thom, Ta Phrom och Preah Khan samt Phnom Bakheng för solnedgång. Banteay Srei är mycket vackert men ligger en bit bort, ca 1 timme med tuktuk.


Hotell kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag gjord Kambodja "on a shoe string".

I Phnom Phen är marknaderna värda att besöka, om inte annat för att bara titta på allt som finns till salu. Och var inte rädda för att slå er ner och äta sniglar i nåt litet stånd i en marknad. Supergoda och jag har aldrig blivit magsjuk av dom. Rekommenderas!
Och alla sidenaffärer är underbara att bara gå runt och titta i, pilla lite och kanske köpa om man gillar det.
Längs floden kan man också få alldeles gratis underhållning i form av lokala förmågor som tränar aerobics i gryning och solnedgång. Där finns det också en massa restauranger och barer samt pizzerior som tillhandahåller jazztobak om man är inne på det ;)
Igen, jag kan tyvärr inte stå till tjänst rekommendation av tjusiga hotell.
Annars är det en god idé att också i Phnom Penh hyra en tuktuk och bara låta sig köras runt, titta på den bisarra trafiken och uppleva stan utan att behöva gå i värmen. Bil blir inte riktigt samma sak, man missar alla ljuden!

Have fun, jag är inte ett dugg avundsjuk ;)

Min profilbild är för övrig från en soluppgångsupplevelse i Angkor Thom, Kissing Avaloktiesvaara

Kolla också in den här länken för mer information: Visit guide about Angkor temples and Siem Reap
Bara en fundering, med Angkor Thom, menar du Bayon?
(Vad jag vet är Angkor Thom namnet på hela gamla stadsområdet, inte ett tempel..)

Apropå Bayon, ni som kommer dit, försök att räkna tornen. Låter enkelt, men jag vågar nästan utlova ett pris till den som kommer till samma antal tre gånger i rad. Eller till den som kommer fram till den officiella siffran på två försök.
 

TheEagle

Medlem
Siem Reap är fantastiskt kul om man gillar att titta på sten. Är man lite normalintresserad blir det gärna lätt för mycket av det goda. Att åka ut och titta på soluppgången är vackert, men den största fördelen som jag märkte var att det inte är lika varmt. Att sten sedan lagrar värme gör ju inte saken bättre.
Skulle rekommendera att hellre vara där fler dagar och titta på sten på förmiddagarna bara och hitta på annat från lunch och framåt. Rekommenderar verkligen att ni har en egen guide och egen transport. För några år sedan kunde man bara fixa guide inne i stan och inte ute vid templen. Det fick vi erfara.
Bodde på Borai och var väldigt nöjd med allt på det hotellet.
Resan från Phnom Penh gjorde vi med enkel buss. Givetvis finns det mer bekvämare sätt men funkade bra och kändes säkert. På bussen fick bagaget en tag som man fick visa upp för att få tillbaka det.
Till slut! Strunta i att beställa "Mixed fish" . Är just mixad kall fisk och bland det äckligaste jag ätit på länge.
 

JonW

Medlem
När det kommer till att ta sig landvägen mellan Phnom Penh och Siem Reap. Är "lyx"bussarna att föredra framför privat taxibil. Eller är det precis tvärtom? Både komfort- och säkerhetsmässigt?! Något som är bra att tänka på förutom att vara överens om priset med eventuell taxiförare?!

JonW Residence DÁngkor verkar tyvärr vara fullbokat just då. Annars ser det riktigt trevligt ut. Av något skäl är det dessutom dyrare än "vanligt" och ont om rum lite varstans just de datumen vi ska dit. Raffles och Hyatt är gott och väl minst dubbelt så dyra som Le Meridien, vilket får mig att undra om det är något fel på Le Meridien?! Någon erfarenhet från eller hört något om Le Meridien?

Tyvärr har jag ingen input om Meridien annat än den i Monaco.
När det gäller bussar så kan de vara helt otroliga om det är riktiga VIP-bussar. Dessa har flatbedsängar, och säkerhetsmässigt är ju en buss att föredra om det väl smäller.
Tyvärr har det dock gott lite inflation i begreppet VIP-buss på senare år, så kolla noga innan vad som bjuds.
 
Toppen