Senaste nytt

SJ's biljettsystem nere

Som många säkert har märkt ligger SJ's bokningssystem nere efter en kabelbrand under nyårsnatten. SJ:s och SL:s hemsidor nere - DN.SE

Har följt SJ's hanterade på sin FB-sida och blir mkt förundrad kring deras hanterande.

Enda stättet att köpa biljetter just nu är ombord på tågen enligt deras prislistor där. Ofta är priserna bra mkt högre ombord på tåget än om man köper i automaten på stationen eller online. Det är i sig inget konstigt med det, men vad som gör min frågande till SJ's agerande är följande:

De kan inte uppge hur mkt en biljett kostar förrän du är ombord på tåget (och då rullar förmodligen tåget redan) så du vet inte om biljetten kostar 200 eller 800...

De kompenserar inte för det högre biljettpriset utan resenärerna får helt enkelt ta smällen ekonomiskt.

Hade SJ kunnat lösa detta bättre? Ja! De skulle kunna lägga upp prislistorna på nätet (finns många cloudtjänster som de kan länka till från FB och twitter där de kan hosta en PDF). De skulle kunna gå ut till alla tåg och meddela att de sänker priserna med X% så att priserna blir mer rimliga. Men icke. SJ tycker resenärerna skall ta smällen än en gång.

Är lyckligtvis inte själv drabbad, men hade varit duktigt sur om jag hade drabbats.

Förstår såklart att SJ inte kan rå för en brand, men att inte ha någon redundans i sina system + att inte kunna hantera det hela på ett vettigare sätt kan man definitivt lasta SJ för.
 

Flood

Medlem
Man kan också lasta SJ för att de inte skriver ett dyft på sin hemsida. Eller i sitt "nyhetsrum" på sj.se.

För de som inte använder FB eller Twt så får man alltså läsa i tidningarna om varför bokningsrutan på hemisdan är blank och oanvändbar, SJ själva infoar inte där det är aktuellt...
 

mha321

Medlem
Hade SJ kunnat lösa detta bättre? Ja! De skulle kunna lägga upp prislistorna på nätet (finns många cloudtjänster som de kan länka till från FB och twitter där de kan hosta en PDF). De skulle kunna gå ut till alla tåg och meddela att de sänker priserna med X% så att priserna blir mer rimliga. Men icke. SJ tycker resenärerna skall ta smällen än en gång.

SJs webb är så vitt jag kan se till största delen faktiskt uppe - det är främst bokningsfunktionaliteten som är nere. Så de kunde till och med lägga upp dem där. (Tidtabellerna, t.ex., fungerar)

Men de personer som faktiskt kunde skaffa fram och lägga ut de aktuella prislistorna är säkert lediga, det är ju helgdag!!

Förstår såklart att SJ inte kan rå för en brand, men att inte ha någon redundans i sina system + att inte kunna hantera det hela på ett vettigare sätt kan man definitivt lasta SJ för.

De har redundans på en del - bland annat runt frontwebben just för att hantera sådana situtationer. Däremot stortdatorsystemen i backend är det värre med... Och allt ligger hos samma outsourcing-leverantör förstås, och det är ju de som har problemet (och inte bara för SJ). Och däri ligger antagligen mycket av grundproblemet - outsourcing helt baserat på lägsta kostnad, då finns det inga marginaler kvar. Oberoende av vem som är köpare och säljare av tjänsten.

De har ändå klarat sig lite bättre än SL - som glatt säger "idag får man köra med papperstidtabeller", eftersom hela siten är nere och du kan inte få någon info alls... Och hur får man tag i papperstidtabellerna - man har ju inte den tidtabell som krävs för att ta sig till SL-center och få tag på tidtabellen.
 

MarcusC

Medlem
Moderna samhället slås lätt ut :)....flyget ligger väl iallafall något efter SJ med biljettkontor på de flesta flygplatser.
 
SJ uppgav lustigt nog tidigare idag att de inte kunde uppdatera på siten på grund av att det systemet låg nere... Det kan man tycka är lite intressant. :)
 

mha321

Medlem
Beror antagligen på vilka delar av siten det handlar om. Det är säkert väldigt många olika delar inblandade..
 

nota bene

Medlem
Det är ju mycket förunderligt om de tar ut fullt pris för ombordköp - har aldrig varit med om det på SJ. T.ex. har alla automater varit trasiga på min hemstation (och någon gång fungerade en, men det gjorde att det var 60 pers i kö som skulle med tåget) och då brukar alltid konduktören vifta ombord folk och säga att han fixar biljetterna utan tillägg ombord - vilket är mycket logiskt och rimligt.

Om jag skulle råka ut för detta skulle det definitivt bli irriterat ersättningsmail till kundtjänst i efterhand.
 

Flood

Medlem
Nu ser det ut att vara igång igen. Bokning funkar via sj.se i alla fall.

Edit: Man kan logga in på Mina sidor och hitta sina kommande resor också. Dock är prio-delen fortfarande borta.
 
Last edited:

bstark

Medlem
posten.se ligger fortfarande nere (2014-01-03 01:30), ja säger då det.
Ska bli intressant om jag kan få ut ett paket imorgon.
 

Agö

Medlem
Ser ut som att det är något problem nu igen. Lyckas inte komma in öht. Störande.

Edit: gammal länk.

Edit 2: nu funkar det igen.

Edit 3: Meddelande från SJ:

Störningar på sj.se
Vi har för närvarande störningar här på sj.se. Vi arbetar för att lösa problemet så fort som möjligt.
 
Last edited:
Toppen