Senaste nytt

Pilotföreningar stämmer SAS i Arbetsdomstolen

Homer

Medlem
Ajdå, det är alltså inte bara Norwegian som har problem med piloters fackföreningar


Piloter stämmer SAS
Publicerad 30 december 2013 21.21 · Uppdaterad 30 december 2013 21.22

TEXT: Peter Zupanovic

Ekonomi. Pilotföreningar i Sverige, Danmark och Norge stämmer flygbolaget SAS i Arbetsdomstolen. Föreningarna menar att SAS brutit mot kollektivavtalet och gett ett antal piloter för lite i pension.

Tvisten rör pensionerna för SAS-piloter som är bosatta i södra Sverige. Vid en skatterevision i mitten på 1990-talet uppmärksammades att piloterna hade sin bas i Stockholm men att de hade sin tjänstgöring i Köpenhamn vilket väckte en del skattefrågor.
Efter förhandlingar kom man överens om att ge piloterna Köpenhamn som bas och därmed dansk löneadministration och pension. Pilotföreningarna menar nu att SAS inte följt samordningsreglerna och att piloterna fått för lite i pension.

Pensionstvisten är inte den enda pågående mellan föreningarna och SAS. Nyligen stämde facken SAS i Arbetsdomstolen i en tvist gällande tre fridagar som föreningarna menade finns i kollektivavtalet.


Piloter stämmer SAS - Ekonomi - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
 

Alx

Medlem
Visst är det fantastiskt att de företag som gapar högst om konkurrenternas "brott" mot kollektivavtalen och den skandinaviska modellen inte ens själva klarar av att föregå med gott exempel?! Sista ordet är väl heller inte sagt om SAS väldigt oskandinaviska metod att under hot framtvinga försämrade arbetsvillkor och en kraftig lönesänkning förra hösten?!

Att man i det här fallet dessutom till stor del ägs av de skandinaviska staterna gör ju inte direkt saken bättre.
 

fcx

Medlem
Jag är ju visserligen ganska SAS-vänlig på det här fourumet, men måste ändå kommentera detta eftersom arbetsrätt ligger mig varmt om hjärtat.

Att bli dragen inför AD betyder inte att man är en dålig arbetsgivare. De flesta större bolag har varit där någon gång.

En mer rimlig liknelse är när ett bolag blir draget inför ARN. Man är helt enkelt inte överens, ofta för att det gått prestige i frågan. Bägge parter tycker att man har rätt, så man vill ta det till nästa nivå. Ibland är det också politiska överväganden bakom, facket behöver markera för sina medlemar att man inte accepterar vad som helst och företagets ledning behöver visa för ägare/investerare/kreditgivare att det är ledningen som styr. Tröskeln för att gå till AD är mycket lägre än för om ett bolag skulle dra ett annat inför vanlig domstol.

Av det korta referat som fanns i trådstarten utgår jag från att det här är en riktigt rörig soppa, som AD kommer att ha svårt att reda ut. (skriftliga avtal har ett lägre värde inom arbetsrätten), speciellt med tanke på att det var 20 år sedan det man ska reda ut hände.

Min gissning är att parterna har olika tolkning av ett (otydligt) avtal som är 20 år gammalt. Det står många miljoner på spel, så ingen vill ge upp i förväg. Normalt slutar den här typen av tvister med förlikning, men mitt stalltips är nog att det går till huvudförhandling (pga den politiska aspekten).

Det som hände förra hösten är egentligen en helt annan fråga.
 

Alx

Medlem
Jag håller i grunden med dig fcx de flesta större företag har någon gång blivit dragna inför AD. Men det här är inte första gången SAS hamnar där. De fälldes för åldersdiskriminering för två år sedan, har de tre fridagarna på ingång och så nu det här. Det är tre gånger på mycket kort tid.

Det som hände förra hösten är visserligen delvis en annan fråga eftersom det var ett så mycket allvarligare övertramp. Men det visar samtidigt hur långt de som företag är beredda att gå för att få sin vilja igenom. SAS föhandlingsteknik kring kollektivavtalen förra hösten saknar helt motstycke i Skandinavien.

Det SAS gjorde var att öppna upp för andra företag att ta till samma metoder. Knappast något mönsterbarn med andra ord trots att man har de skandinaviska staterna som sina största ägare.
 

Homer

Medlem
Man kan ju också se det som att det är bra att SAS-ledningen äntligen sätter hårt mot hårt
mot sina giriga, bortskämda anställda. 70-80 olagliga strejker senaste 10-15 åren.
Men, men mesiga svenskar mot dansk dynamit....
 

Homer

Medlem
Here we go again

Piloter sjukskriver sig i protest

Stämningen kokar bland svenska piloter på SAS. Flera piloter mår dåligt och har sjukskrivit sig med inställda flighter som följd. Bakgrunden är stark kritik mot hur flygbolaget hanterar den del i avtalet som rör den så kallade Senioritetslistan. Listan anger i vilken turordning piloterna ska befordras. ”SAS bryter mot avtalet och ger bort befordringar till Danmark”, säger en källa till SvD Näringsliv.
 
Toppen