Senaste nytt

Ryanair lägger ner linjer från Skavsta

Lill_1234

Ny medlem
Har bokat och betalat biljetter T/R Budapest från Skavsta i vår. Fick idag mail om att linjen läggs ner.
Ryanair erbjuder pengarna tillbaka (vilket vi dock ännu inte har sett). Alternativt boka om till närliggande flygplats, vilket inte existerar, i alla fall inte med flyg från Skavsta.
Saken är den att vi även har bokat och betalat boende i Budapest.
Vi har också kommit överens med ett annat sällskap (som åker med ett annat flygbolag från ett annat land) att träffas och förlägga gemensamma aktiviteter i Budapest. Detta sällskap har också betalat för sina flygbiljetter och boende.

Finns det något att göra?
 

Alx

Medlem
Det är tyvärr inget nytt under solen. Ryanair startar och lägger ner linjer var och varannan månad. Eftersom resan ligger långt fram i tiden så har Ryanair rätt att utan ersättning ändra tidtabeller, ställa in avgångar eller helt enkelt lägga ner linjer. Det de är skyldiga att erbjuda är pengarna tillbaka eller ombokning till annan avgång (vilket ju då följdaktligen blir datum innan nedläggningen alt. annan flygplats).

Kostnader för hotell etc. kan eventuellt täckas av din hemförsäkring, kreditkortsförsäkring eller liknande. Ryanair har inget ansvar att täcka dessa kostnader och hade antagligen inte heller gjort det frivilligt ens om de hade varit tvingade i lagens mening.

Flyger inte t.ex. Wizzair på Budapest från Skavsta, eller har de också lagt ner?

Välkommen till BC.se!
 

Lill_1234

Ny medlem
Tack för snabbt svar!!
Jo, Wizzair flyger också, men tyvärr inte på just de datumen som vi har bokat in boende och annat.
Alternativ att åka med icke-lågprisbolag finns också (fast inte från Skavsta), men till dyrare pris.
Jag ska kolla upp med både kortförsäkring och hemförsäkring vad som kan finnas för möjligheter, tack för tipset!
 

Valley

Medlem
Vällan få dem att betala tillbaka och boka med något annat från kanske Arlanda.
Såg att det fanns Norwegianbiljetter via Köpenhamn för under 1.900,- / pers

Och en fundering. Varför föll valet på Ryan och Skavsta ?
 

Hall

Medlem
Datum är 30/4-4/5 och biljetterna kostade ca 2200:- för två pers.

Kanske LH och Austrian? Screen Shot 2013-12-30 at 1.48.31 AM.jpg
 

Attachments

  • Screen Shot 2013-12-30 at 1.43.33 AM.jpg
    Screen Shot 2013-12-30 at 1.43.33 AM.jpg
    308,3 KB · Visningar: 643
Last edited:

Lill_1234

Ny medlem
Varför?
För att det trots allt är billigast, förstås.
Jag undviker alltid Arlanda för att det är längre och krångligare att ta sig till, gäller även Köpenhamn.
 

Valley

Medlem
Varför?
För att det trots allt är billigast, förstås.
Jag undviker alltid Arlanda för att det är längre och krångligare att ta sig till, gäller även Köpenhamn.

Du bor alltså i närheten av Skavsta ?
För billigare vill jag inte påstå att själva flygbiljetten är och lägger man till alla risker med Ryan så kanske resan till Arlanda är tämligen billig
 
Toppen