Senaste nytt

Upprop! Amex Platinum blir i princip värdelöst från 1 januari 2012.

M.K

Medlem
Hej alla

Döm om min förvåning då jag fick dagens utskick från Amex. Kommer ofta flera i veckan som jag brukar ägna ett förstrött ögonblick åt. Detta utskick handlade om deras reseförsäkring & hur bra den är. Detta är också vanligt att de sänder ut allt som oftast för att påminna oss medlemmar om våra förmåner. Denna förmån är skälet till varför jag och de flesta jag känner har kortet och är faktiskt väldigt bra för oss som reser mycket. En trygghet.

Jag skulle just slänga reklamen i papperåtervinningen då jag av en slump råkade se texten längst ned:

" Från 1 januari 2012 ändras villkoren för Platinum Cards reseförsäkring och gäller när resan är betald till minst 75% med ditt Platinum Card eller med membership rewards-poäng. Detta gäller för resor som bokas från och med 1 januari 2012"

Otroligt dåligt gjort och defenitivt lagstridligt beteende som är totalt oacceptabelt! Jag har precis betalat årsavgiften på 5000 kronor just för denna förmån. Det värsta är att en representant som vanligt strax innan förnyandet påpekade om fördelen med deras heltäckande reseförsäkring som gäller hela familjen.

Försäkringen har varit otroligt bra för mig som reser och är borta i tjänsten halva året. Resor som mitt företag betalar. Detta gäller många med mig och därför måste vi protestera och om inte det hjälper, kräva årsavgifterna tillbaka och gå ur!
 
Last edited:
Vad var villkoret innan då? Trodde att alla kortförsäkringar hade samma klausul: hela eller delar av resan måste vara betald med kortet för att försäkringen ska gälla för alla i hushållet.

En anledning till att jag har tecknat separat reseförsäkring för när det gäller Award resor är vissa kortförsäkringar helt värdelösa. T.ex. om bagaget är försenad på vägen hem då får man inget.
 

M.K

Medlem
Villkoren som fortfarande gäller utan att kortet behöver användas vid betalningen. De allra flesta affärsresor skulle jag tro.

"försäkrad definieras enligt följande

A kortinnehavaren

B make/maka/sambo

C Hemmavarande barn under 25 år

D Barnbarn till kortmedlem som är under 25 år

6. Resans längd: Resor kan vara upp till 120 dagar i följd eller sammanlagt 240 dagar under en 12-månaders period.

Som sagt en unik utmärkt försäkring för många affärsmän/kvinnor som är mycket på resande fot i tjänsten.
 

Dr. Miles

Expert
En anledning till att jag har tecknat separat reseförsäkring för när det gäller Award resor är vissa kortförsäkringar helt värdelösa. T.ex. om bagaget är försenad på vägen hem då får man inget.

SAS EuroBonus Diners Club korts förmånsförsäkring gäller även på bonusresor.

Diners Club Förmånsförsäkring skrev:
Försäkringsförmånerna gäller för:

Kortinnehavare som till minst 75 procent har betalat en resa eller hyra av stuga/lägenhet med kortet.
Om du har ett Diners Club SAS Eurobonus och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.

Försäkringen gällde även när jag bokade en bonusresa med bmi miles vilket är betalt med SAS EuroBonus Diners Club kort.
De betalade ersättning för försenat bagage.
 

Sakoz

Medlem
Var i kontakt med AMEX igår, då jag läste detsamma om avtalsvillkoren gällande reseförsäkringen. Jag har fått skriftligt av dem att reseförsäkringen åtminstone gäller även då man betalar med AMEX SAS Eurobonus, men jag föreslår ändå att vi gör en "grupptalan" i ärendet. Skicka gärna PM till mig så påbörjar vi mobilisering.

Redigerat: Detta gäller enbart innehavare av AMEX Platinum som har AMEX SAS Eurobonus som gratis extra kort.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Jag ska börja med att ringa dem i morgon. Öppnade posten först då jag kom hem ikväll & då är det ju som bekant ingen ide att ringa vår kundservice. Kanske lika bra också att sova på saken då jag är grymt irriterad och upprörd just nu :mad:
 

EBGGOT

Medlem
Inte okej alls! Även jag ringer imorgon!

Hur många underskrifter kan vi samla ihop på detta forum? Change back or we will leave...
 

M.K

Medlem
Vi borde kunna bli ett gäng då sajten har passerat 1800 medlemmar. Vi får inte glömma att informera vänner och kollegor med Platinum som inte är medlemmar här också. Det som är svårsmält och obegripligt är varför de väljer att så kraftigt försämra för sina bästa kunder, dessutom på ett ohederligt sätt en månad innan det trär i kraft? Jag menar - kortavgifter på många miljoner omsatta kronor plus årsavgifter och travel service då vi bevisligen är lojala kunder betyder ju väldigt stora intäkter utan att behöva ge så mycket tillbaka egentligen.
 

Copey

Ny medlem
"Platinum Cards globala reseförsäkring är generös" är rubriken på brevet och det var ju det man tyckte en gång då man beställde ett kort. Det gör att man lätt missar slutklämmen om den grava inskränkningen i de villkor man gick in på. Försäkringsdelen är värdelös för de som missar betalningskravet! Anmärkningsvärt och irriterande dålig behandling av medlemmarna. Sökte på nätet om någon reagerat, fann detta forum. Platinum card service 020-56 55 55 ska få höra.

"Det spelar ingen roll var i världen du befinner dig, vad du gör eller om du betalat resan med ditt Platinum Card. Så snart du märker att allt inte går enligt planen ringer du bara till oss" Så mycket var det värt!
 

Najk

Medlem
Jag är gärna med på en gemensam aktion. Jag har överväger att säga upp kortet pga detta, det var denna försäkringen bl.a. Som jag ser som värdet av kortavgiften.
 
Toppen