Senaste nytt

Thai överraskar, Brisbane-Köpenhamn

ACervin

Medlem
BNE-SIN-BKK-CPH 21/12 -2013

Avgång 2345 med SQ 235 en Airbus A330-300 efter en fantastisk sommardag med julklapps inköp och sol och bad kring poolen. Incheckning gick snabbt liksom security, vilket det nästan alltid gör i BNE. Singapore Airlines har en egen lounge till höger efter security medan Air New Zealand som bland annat Thai använder ligger till vänster. Spanade först lite på priserna i Taxfree. Konstaterade nöjt att mina inköp av RayBan glasögon var billigare på stan. Speceillt när jag kunde få momsen tillbaks på flygplatsen. Singapores Airlines lounge är en ganska liten historia med utsikt mot landsidan av flygplatsen, dvs inte särskilt spännande. En del asiatiska rätter plus lite rullad rökt lax. Enstaka rött och vitt. Fyra sorters öl. Dusch finns också. Är du Star Gold så skulle jag nog gå till Air New Zealand loungen som har ett bättre utbud av Nya Zeländska viner och lite mer mat att välja på, men vill du ha asiatiskt är den här ett bättre val.

Ombordstigning, kavajen snabbt omhändertagen och skumpa i handen, Bollinger tror jag. De ljusa läderstolarna är breda och sköna att sitta i, men blir inte helt horisontella. Nattflygning med begränsat matutbud. Inmundigar en kalopsliknande rätt med lite rödvin därtill. Har en trevlig konversation med stolsgrannen på väg hem till Singapore. Jobbar i Australien med att inspektera gastransport fartyg för BP. Vi börjar prata om demonstationerna i Bangkok och han berättade att man hade haft en del demonstrationer även i Singapore. Den upplysta despotismen håller på att krackelera??

moln.jpg
Utsikt från SQ mellan Singapore och Bangkok

Försöker hålla mig uppe några timmar och ser en fransk komedi, La Cage D’or. Småtrevlig. Byter om till min QF pyjamas. Lyckades inte sova så bra denna gång, då jag hade en tendens att kasa neråt. Förra resan i den här stolen gick bra men nu fick jag ligga och spjärna emot. Hade de månntro polerat lädret? Det mest imponerande på den här flygningen var kanske att purser och stewardess tog farväl vid dörröppningen och tilltalade alla vid efternamn utan fusklapp. Pluggat namn under natten? Singapore Airlines leverar som alltid en bra produkt även om jag hellre drar ner lite på servicen och får en helt platt stol, i alla fall på en nattflygning.

Turbinsmör.jpg
SQ, Turbinsmör om man är kille, smörblomma annars

Tidig ankomst till Changi. Affärerna stängda, det trodde jag inte om denna shopping högborg. Direkt till Silverkris loungen i Terminal 2. Elegant, sober, men lite mörk, bemannad toalett-dusch. Gott om asiatisk och västerländsk frukost, med lyxpåsthé, TRW. Första gången jag sett en bomullspåse! Köpte senare en låda i Bangkok av deras French Earl Grey. Tur att jag inte förstod mig på kursen. Tio kronor styck för en Thépåse visade det sig. Får drickas med andakt. Internet väldigt långsamt på gränsen till obrukbart trots gles beläggning i loungen. Efter 90 minuter boarding på känns det som exakt samma A330. För omväxlingskull satt jag nu en rad längre bak. Ett antal varma frukostar att välja på tog mot min egen vilja (konstigt att man ibland väljer något där man redan innan vet att man kommer att ångra sig), french toast med korv och lönnsirap. Inget fel på det men det blev lite sött, visste jag egentligen. Uppmärksam servering som vanligt och en behaglig morgon flygning på drygt 2 timmar till BKK. Läste några tidningar på Paddan via Readly appen.

Tog den lilla Royal Silk Thai loungen vid C armen. Lyckades hitta ett eluttag genom att följa några golvlampors sladdar. Uttaget finner du på golvet bakom stolarna. Här fungerade internet snabbt och bra. Funderade på att gå bort och ta en massage men lyckades slösa bort tiden på slösurfande. Hur tusan får man en vettig låsskärm på en Samsung Galaxy Note 3? Efter 5 år med iPhone är jag förvirrad över Androids programvara. Hann också med att köpa en helt onödig Mont Blanc penna och de nämnda dyra thépåsarna, fast de var ju egentligen ganska billiga i förhållande till pennan. Det enda som oroade mig var att expediten drog båda mina Amex kort flera gånger utan att de gick igenom. Jag kunde inte se skärmen, men jag hoppas att det inte blir 4 lådor med thé. Får hålla ett öga på kontoutdraget. Visa kortet blev räddningen. Boarding på TG 952 via separat ingång, vilket det har varit på samtliga flighter, både av och på (förutom i Köpenhamn). Den här kabinen gillar jag. 1+2+1. Man sitter nästan i sin egen lilla hytt, helt horisontell stol vilket resulterade i en alldeles utmärkt tupplur efter maten. Saknar stuvutrymmet som finns ombord på Thais A380, annars toppen. Jag gillar inredningar med fast fotpall. Klart bättre än fotstödet som man fäller upp. Dessutom är här stolen förflyttbar i djupled så att man kan anpassa avståndet till fotpallen efter i mitt fall ganska korta skånkar. Endast ett fåtal gäster i C kabinen. Tre olyckliga resenärer med kryckor, utsträckta knän och små gipspaket runt foten satt redan ombord. Såg gladare ut när champagnen kom fram. Det blev några selfies la jag märke till. En chief stewardess i guldsidenfodral med ordensband över bröstet, hade inte gjort sig illa på Nobelfesten, styrde upp verksamheten och det gick som smort. Nästan lite väl fort, ja vi var ju inte så många ombord här i nosdelen. Amusé bouche, varma räkor på riskakor, förrätt som vanligt lite spretig, med skandinavisk touch denna gång, inlagd sill i dill, med rökt lax med dill, tomat med majonäs. Tog sedan en Jarlsbergspäckad kycklingfile, med deras alltid närvarande vitlöksbröd. Säga vad man vill om deras vitlöksbröd, inte så sofistikerat då det halas fram till alla varmrätter, men svårt att motstå. Liten ostbricka med färsk frukt och sedan en kombination sockerkaka-pannacotta. Avslutade med en Camus XO till kaffet. Allt som allt en ganska bra C klass måltid, det går ingen nöd på en. Tog sedan mod till mig och tittade på Hunger Games, första delen. Har ju skrivits mycket om del 2 som fått väldigt bra kritik av Australiska tidningar. Räligt tema för en barn/tonårsfilm har jag tyckt utan att ha sett den. Dystopisk framtid med ett stänk av Flugornas Herre och Orwells 1984. 12 tonåringar som skall hacka ihjäl varandra, men kanske inte så dumt med en film som är mer oroande än roande för omväxlingsskull? Två timmar innan landning serveras återigen en varm måltid. Fyra rätter var överraskande. Tre små canapeer där en lax tartar verkligen stod ut. Sedan en carpaccio på tonfisk och oxkött. Valde därefter anka i röd curry med en droppe Chardonnay. Kaffe och choklad mousse som avslutning.

Amusee bouche TG.jpg
Tre små amusée bouche på den andra varma måltiden med TG till Köpenhamn
Carpaccion TG.jpg
Tonfisk och oxkötts carpaccio TG
Choklad mousse SQ.jpg
Choklad mousse strax innan Köpenhamn

Överlag en väldigt bra flygning med bra mat och service kombinerat med en mycket bekväm stol. Den skall Thai ha all heder av. Nu hoppas jag bara på ett Pågatåg i tid denna söndag kväll 2 dagar innan julafton.
 

Attachments

  • Pannacotta TG.jpg
    Pannacotta TG.jpg
    285,4 KB · Visningar: 841

ACervin

Medlem
Vet du om sjuklingarna åkte på egen bekostnad eller försäkringspengar?

Jag frågade inte, men jag har en god vän och kollega som jobbar på SOS i Köpenhamn och vad jag förstår att det inte ovanligt att man placerar sjuklingarna i business. Nyligen ackompanjerade han en svensk som hade fått krampanfall i Australien till Köpenhamn. Även om patienten är helt återställd så får de inte flyga hem ensamma. Båda satt i business. Min SOS kollega med vändande Thai kärra.
 

Gus

Medlem
Väldigt fina bilder och en bra rapport! Vad jag förstått så är det inte bara läkare som följer med sjuka patienter hem, utan även sjuksköterskor kan få följa om det är lite lättare fall? Det vore drömjobbet!
 

pep

Medlem
Herlig rapport, dejligt at du er direkte og subjektiv. Jeg elsker maden på Krisflyer Loungen i Brisbane - virkelig veltillavede varme småretter ("heavy snacks"). Dejligt at du får mulighed for at skifte fra SQ til TG - det er for mig en stor nydelse i sig selv at få prøvet så meget forskelligt som muligt i stedet for at monomant fortsætte med samme airline. Man får sat tingene mere i perspektiv. Som min far sagde: "Forandringen fryder"
 
Toppen