Senaste nytt

Vi som åker till Aten med Julkalendern

fcx

Medlem
Uppdatering: nu med Seatmap. Svara i tråden så uppdaterar jag
x = upptagen/blockerad. - = ledig.

SK 1833 ARN-ATH 7 juni

ABCDEF
1xxx@jth-x
2-xx@Gyllenbockxx
3xx-x-@Nemo
4x--x-x
5@jlarssonx@NotRyan@Jan Pettersonx@fcx
6---Senator/sembl
xSenator/sembl



SK 1834 ATH-ARN 8 juni


ABCDEF
1@jth-@OLN
2x-@vegardgxx-
3@jlarsson-xx-@Nemo
4x--@Jan Petterson-@fcx
5Senator/sembl
-Senator/sembl
xx-
6------
7---x--
8-xx---
9------




Hej!

Trevligt att så många har hoppat på kampanjen för trippla poäng till Aten. Jag tänkte att vi kunde organisera oss och få ihop ett litet inofficiellt bc.se-event.

Jag har samlat ihop alla som skrev i "julkalendertråden" (http://www.businessclass.se/forum/s...2-trippla-poaeng-till-aten-venedig-split.html) att de skulle med. Är det fler som bokat, skriv gärna en rad här om ni vill vara med på några aktiviteter. En snabb koll visar dessutom att det finns gott om A- eller B-biljetter ARN-ATH de aktuella datumen, så det finns gott om plats för nytillkomna (även om man kanske inte får trippla poäng)!

Avgångar & resenärer
Vi är två grupper som åker. Stora gruppen helgen 24-25/5, lilla gruppen 7-8/6. Förutsätter att alla åker i Plus. Transfers inom norden får man hantera själv, här är avgångarna till/från Aten som verkar vara bokade:

Lö 24/5 ARN-ATH 1400-1840 SK1833
Lö 24/5 CPH-ATH 0830-1245 SK777
Sö 25/5 ARN-ATH 0705-1145 SK1833
Sö 25/5 ATH-ARN 1235-1515 SK1834
Sö 25/5 ATH-CPH 1350-1815 SK778

Lö 7/6 ARN-ATH 1400-1840 SK1833
Sö 8/6 ARN-ATH 0705-1145 SK1833
Sö 8/6 ATH-ARN 1235-1515 SK1834

Passagerarlistan är, med reservation för felaktigt trådläsande som följer. Jag har bara med flygningar med flera forummedlemmar:

SK 1833 ARN-ATH 24/5: palmen, telelina, Thornado, David, SFC, GOTATH, 011430121, Nemo, Andreas, TjudöBoy, DotterTjudöBoy, Sarcastrix, iRobert,
SK 777 CPH-ATH 24/5: lillemannen, Flood, KompisFlood, MarSecLtd, KompisMarSecLtd
Stannar natten i ATH: palmen, telelina, Thornado, David, SFC, GOTATH, 011430121, lillemannen, Flood, KompisFlood, MarSecLtd, KompisMarSecLtd, Nemo, Andreas, TjudöBoy, DotterTjudöBoy
SK 1833 ARN-ATH 25/5: nih23, dino_81
Sen kommer stora hemresan: SK778 ATH-CPH 25/5: palmen, telelina, Thornado, David, SFC, GOTATH, 011430121, lillemannen, Flood, KompisFlood, MarSecLtd, KompisMarSecLtd, dino_81, SeaPlanePilot, FruSeaPlanePilot, Nemo, iRobert,

Lilla gruppens resa är, tja, klart mindre, men förmodligen mycket trevligare :)
SK1833 ARN-ATH 7/6: fcx, Nemo, Tommy Palomäki, ESSA, bern, Miles, Gyllenbock, Jan Petterson, jlarsson, Thornado,
SK1834 ATH-ARN 8/6: fcx, Nemo, Tommy Palomäki, ESSA, bern, Miles, jth, Fredrik Andersson, vegardg, Jan Petterson, jlarsson,

Några har skrivit ut sin seating, andra har det inte. Just nu är det inte så många rader Plus seatingsbara på avgångarna, så seatingen får bli ett senare problem (eller helt enkelt bara lösas på plats).

Boende och stadsaktiviteter
Jag har aldrig varit i Aten, och med de här korta tiderna hinner man inte röja alltför mycket på stan (eller?). Min egen plan är att komma till hotellet, äta en god middag, ta en drink vid poolbaren/bastun, skönhetssömn, långfrukost och sedan till flygplatsen igen.
Radisson Blu (5*) erbjuder takbar vid poolen för 130 EUR eller 38000 poäng eller 70 EUR + 10000 poäng. De flesta som åker 7-8/6 bor på Radisson Blu.
Förslag på andra bra hotell och restauranger är välkommet (hint: @GOTATH).

Lounge
SAS-partnerlounge i ATH är Goldair. Som *G kommer man även in i Lufthansas businesslounge samt i Aegeans flaggskeppslounge. Åtminstone jag är sugen på att se A3:s lounge. Läge att reservera lite extra tid för lounge-hopping. Har man inte *G är den här tråden ett utmärkt ställe att söka en partner på :)
Är det någon som har koll på vilka lounger som är värda att besöka?

Så, då har vi någonting att se fram emot till sommaren!
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Oj oj. Känner pressen här.

Hotell i Aten. Har bara bott på Sofitel på flygplatsen (mycket nöjd) (124€/natt) och Athens House hostel (missnöjd räcker inte, det var hemskt!) (20€/natt) Hilton ligger väldigt centralt vid Syntagma (från 269€), likaså Grande Bretagne. Radisson verkar ju vara fullt under helgen för vanliga rum (Junior Suite 200€). Novotel ligger ganska centralt (75€/natt). Best Western verkar ha några olika hotell (47-120€).

Flygbussen går till Syntagma och kostar 5€. Lokaltåget går till Larissa Station. Tunnelbanan går till Syntagma och Monastiraki, kostar 8€. Rekommenderar flygbuss(går minst tre gånger i timman) eller metro(två gånger i timman, 05' och 35').

När det gäller lounger så rekommenderar jag Lufthansa för lunch och Aegean för efterrätt och drinkar. Goldair-loungen är ganska tråkig...

Restauranger... Ingen aning. Som jag nämnt i tidigare tråd är min destination en ö utanför Aten så jag åker bara in till Aten över dagen för shopping och sevärdheter :) Brukar äta på ett gyroshak vid Omonia.
 

palmen

Moderator
Radisson Blu är tyvärr fullbokat 24e maj så det alternativet går nog bort.

Vore kul att se något i Aten om möjlighet finns, Akropolis kanske även om det säkert är en gigantisk turistfälla. Det är dock minimalt med tid i Aten så det blir väl svårt att hinna se direkt mycket.
Jag är öppen för förslag på boende och matställe. Finns för och nackdelar med att bo i stan och vid flygplatsen, vill nog göra det så enkelt som möjligt med tanke på den korta tiden vi har där.
 
Last edited:

MarSecLtd

Medlem
Bra initiativ fcx. Om det finns resenärer som har bokat i GO av någon anledning, så lär det inte vara några problem med att gästas in.
A3's lounge ser jag fram emot själv att besöka. En bra middag och lite gott att dricka på kvällen med sällskap kan aldrig bli fel. Ping Agö GOTATH rekommendationer ?
 

MarSecLtd

Medlem
palmen Min vän vill åtminstone se Akropolis, om det sker på håll ifrån en balkong eller besök spelar ingen roll. Vill själv inte lägga tiden på att åka upp till den fällan. Kan bli en stund på WARMUSEUM GREECE med deras Aviation utställning kanske.
 

GOTATH

Medlem
palmen Min vän vill åtminstone se Akropolis, om det sker på håll ifrån en balkong eller besök spelar ingen roll. Vill själv inte lägga tiden på att åka upp till den fällan. Kan bli en stund på WARMUSEUM GREECE med deras Aviation utställning kanske.

Om man vill se Akropolis från håll rekomenderar jag att man tar sig till köpcentrat Hondos Center vid Omonia och åker upp till cafét på våning 10. Då har man en fin vy över Akropolis :)
 

Agö

Medlem
Bra initiativ fcx. Om det finns resenärer som har bokat i GO av någon anledning, så lär det inte vara några problem med att gästas in.
A3's lounge ser jag fram emot själv att besöka. En bra middag och lite gott att dricka på kvällen med sällskap kan aldrig bli fel. Ping Agö GOTATH rekommendationer ?

Kul. Jag har dock bara varit i Aten en enda gång (juni 2010). Då åt vi på Oikeîo på rekommendation av en vän som bor i Aten. Jag noterar att denna restaurang alltjämt (2013) har en plats i Guide Michelin. Jag kan inte påstå att jag har något bestående minne därifrån men det var absolut bra och genuint grekiskt, i synnerhet när vi kom från de grekiska öarna där maten var kass. Den har också bra recensioner på (iofs livsfarliga) Tripadvisor. Min känsla är att det är svårt att hitta rätt i Aten utan bra tips.

Ett annat tips är att åka ner till Glifada (eller Glyfada) och ta några drinkar på någon av klubbarna. Var skapligt drag när vi var där...!
 
Toppen