Senaste nytt

Fråga kring SAS, EuroBonus, Star Alliance och Optiontown

Hej!

Vill passa på att säga att jag är helt novis på denna fronten regelmässigt och därför har några frågor som jag hoppas ni kan besvara. Har letat runt och inte funnit svaret nämligen.

1) Om en star alliance biljet bokas via exempelvis SWISS hemsida och det är multitripp från ARN-SCL och sedan SCL-AGP kan jag ange mitt eurobonus nummer och få bonus, samt hur mycket får jag vid ekonomi, business? (om jag inte reser)

2) Om upgradering ska ske via OT kan jag bli krediterad på mitt EB konto om jag själv inte flyger? samt om man bokat två biljetter vid samma tillfälle (samma bokning) kan då en bli upgraderad men inte den andra personen.

Hoppas ni har överseende med att jag är novis på detta område.

Mvh Rickard
 

palmen

Moderator
Om du inte resor får du 0 EB-poäng oavsett vad, såvida det inte blir något "systemfel" som gör att det ändå skulle falla ut poäng.
Det svarar nog båda dina frågor.

Hur hade du tänkt åka Arlanda-Santiago och Santiago-Malaga?
 
Hittade en flygning via SWISS som gick att routas så. Det blev faktiskt bra pris på ca 9000 per person vilket är riktigt najs. Det är alltså inte jag som reser. Är det värt för mina svärföräldrar att öppna EB konto för en sådan flygning? Vad kan man få för poäng egentligen är frågan. De kommer flyga regelbundet till Málaga även efter denna resa med SAS eller Star Alliance.
 

GOTATH

Medlem
Hittade en flygning via SWISS som gick att routas så. Det blev faktiskt bra pris på ca 9000 per person vilket är riktigt najs. Det är alltså inte jag som reser. Är det värt för mina svärföräldrar att öppna EB konto för en sådan flygning? Vad kan man få för poäng egentligen är frågan. De kommer flyga regelbundet till Málaga även efter denna resa med SAS eller Star Alliance.

1. [URL="http://gcmap.com"]http://gcmap.com[/URL] Distans med mellanlandningar
2. EuroBonus partners - SWISS - SAS Intjäning till EB beroende på bokningsklass. 600 = 100% miles
3. Öppna bonuskonto är aldrig fel :)
 

GOTATH

Medlem
Vad betyder det rent praktiskt, vad menas med 600?

När det står Minimum 600 så betyder det att man tjänar 100% av den flugna sträckan. Tex om sträckan är 600 miles tjänar man 600 EB-poäng.

Alltså kan du räkna ut den rutten jag vet inte hur man gör :/

Fyll i flygväg i sökrutan. Tex GOT-ARN-HEL. Tryck på distance för att få fram sträcka. (Enheten ska vara statute miles om jag inte minns fel.)
 
Last edited:

palmen

Moderator
SAS flyger inte till SCL och du kan därmed inte använda OptionTown för uppgradering, om nu något ben i europa är med SAS så fungerar inte OT för uppgraderingar i Europa heller.

Självklart ska dina föräldrar öppna ett EB-konto var så de kan kreditera flygningarna (eller annat program inom *A om de nu hellre föredrar det). Om de dock ska flyga mycket till AGP framöver så låter dock SAS EB som ett bra alternativ enligt mig.
 
Toppen