Senaste nytt

Transfertid på Washington Dulles och Incheckning av bagage med American och SAS?

Ludjo

Medlem
Hej alla glada,

Vi planerar en resa från Key West (EYW) och måste höra era tankar om nedan:

Det finns en nice flight med American Airlines den 6 maj som avgår från Key West kl 09.15 och är framme på Washington (IAD) klockan 13.40.

1. Vågar man chansa på att ta den flighten ovan även om nästa flyg (bonusresa med SAS i business) avgår från IAD redan kl. 17.15?
2. Vad händer om vi missar SAS flighten? Blir vi ombokad till annan dag, eller "brinner biljetterna inne"?

3. Går det att checka in bagaget redan i Key West (EYW) hela vägen till Köpenhamn (CPH)? Fast än det är två helt separata bokningar? (en med AA och en bonusresa med SAS)

Tack på förhand!
 

Malu

Medlem
Hej och välkommen till Businessclass Ludjo!

Eftersom det är separata biljetter så är det helt och hållet ditt ansvar att anslutningen fungerar. Kommer du inte med SAS-flighten så blir du inte ombokad till nästa. Bagaget blir inte heller taggat hela vägen i normalfallet, utan räkna med att hämta ut det i Washington och checka in igen.
 

AABack2ARN

Medlem
I det här fallet kommer du nog behöva stå för konsekvenserna i händelse av en missad anslutning. Hade du rest INOM oneworld, om än på två separata biljetter, hade du (i vissa fall) varit skyddad vid missad anslutning. Dock känns det som 3h35min borde vara ganska säkert.

Den flight du tittar på antar jag är AA3528/AA148 via Miami, så du har ytterligare en anslutning att ta hänsyn till. Och Miami är väl inte känd för att vara den punktligaste flygplatsen i världen men en anslutning på 1h10 borde också vara ganska säker.

Själv hade jag troligen INTE bokat denna biljett - men så är jag ganska feg av mig...
 

fcx

Medlem
Flyg dagen innan och ta lite sightseeing i DC istället, speciellt om du har två segment inrikes.

Missar du en bonusresa med SAS (även om det är business) så är den helt förlorad. Kan bli en riktigt sur avslutning på en semester (?), speciellt eftersom en enkelbiljett från IAD kan vara rätt dyr, och svår att få ersättning för.
 
Toppen