Senaste nytt

SAS Europa Boeing 767..vart flög den?

Hej.
Under SAS Boeing 767 era(1990-2003) användes 767 regelbundet under x-antal år på intra europeiska linjer.
Var det en speciell kärra med fler antal stolar än 767 som flyg ic trafiken? Hur var C-klass på den här kärran?
Minns någon vilka linjer i Europa som SAS regelbundet flög 767-300ER på?

Glad Påsk!
 

Senator

Moderator
SAS europa 767a..vart flög den?

Hej! Jag åkte med denna ARN-LHR vid ett tillfälle. Jag har också varit med om att den åkte ORD-CPH i mars 1999, jag tror på grund av fel på "vanliga" B767-300ER. Jag hade planerat uppgradera den resan men Station Manager ORD avrådde detta. På denna flygning fick alla som var bokade i affärsklass $1 200 i kompensation för "sämre" produkt.

Jag minns inte 100% men undrar på om det se typ 2-2-2 med 34" eller liknande på denna.
 

niksal

Medlem
Jag var ung (14?) då, men även jag har flugit till LHR (kommer inte ihåg om det var från ARN eller CPH) med vad som måste ha varit en 767. Av någon anledning vi jag och min mor sitta i "en främre economy-kabin" som hade vad som idag skulle motsvara premium economy stolar. Jag kommer ihåg stolen och framför allt fotstödet. Jag vet inte om det var en bakre business-kabin som var annors tom. Economy-service var det åtminstone.
 

A380*G

Medlem
Jag var ung (14?) då, men även jag har flugit till LHR (kommer inte ihåg om det var från ARN eller CPH) med vad som måste ha varit en 767. Av någon anledning vi jag och min mor sitta i "en främre economy-kabin" som hade vad som idag skulle motsvara premium economy stolar. Jag kommer ihåg stolen och framför allt fotstödet. Jag vet inte om det var en bakre business-kabin som var annors tom. Economy-service var det åtminstone.

Det var gamla businessstolen.

Detta plan gick även CPH-FCO.
 

011430121

Medlem
De gick ofta som SK 525 och jag vill minnas att det en var maskin som man tog in från något bolag i Indien.
Den skilde sig från SAS övriga genom att den inte hade nödutgångarna över vingarna utan det var typ större nödutgångsdörrar framför och bakom vingen. Det var på det sättet man kunde se från utsidan vad det var för typ. Även SAS ordinarie 767 användes intra europa. När SAS A321 kom så ersatte den 767:an på SK 525, vill minnas att även 767.an flög på ARN-CDG under någon period.
Jakob har nog gamla SAS tidtabeller så han kan nog kolla.
Ursäkta sent inlägg men har ej sett tråden förut!
GOD JUL OCH GÅTT NYTT ÅR får väl jag till önska alla.
 

FF#1

Medlem
vill minnas att jag åkte med en wide body LLA-ARN med SAS i juni 1991, undrar om det var en sån eller nått annat, när slutade de med DC 10?

Det roliga vara att vi åkte samma dag med samma plan vidare på charter till Faro…. Med typ fritidsreosor fast SAS metall.
 

011430121

Medlem
SAS flög på en morgon avgång med Scanair 10:a mellan ARN-GOT, en period så flög man även till GOT från ARN med Braathens 767-200 på morgonen, tror att det var i mitten av 80 talet
 

NotRyan

Medlem
vill minnas att jag åkte med en wide body LLA-ARN med SAS i juni 1991, undrar om det var en sån eller nått annat, när slutade de med DC 10?

Det roliga vara att vi åkte samma dag med samma plan vidare på charter till Faro…. Med typ fritidsreosor fast SAS metall.

Jag har åkt både DC-8 och DC-10 till Luleå på den gamla goda tiden, det hände ofta sent på söndagkvällarna att det gick upp widebody till Luleå, både för att köra hem folk till Norrbotten som firat helg men naturligtvis mest för att gå ner som SK001 på måndagmorgonen.

Det var Scanair. SAS charterben (som senare gick ihop med Conair och blev Premiair, Mytravel och Thomas Cook Sandinavia) som körde de flighterna, så troligtvis åkte du väl sen på charter med Ving/Spies/Tjäreborg :)

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Hansi

Medlem
DC8 åkte jag SAS charter CPH - JFK med ett par gånger. Började flyga på allvar med DC10 i dåvarande Euroclass (i dag Business). Stolar var som i A330 Ekonomi Plus. Sen kom B767 och första åren hade man problem med att planen gungade sakta, dvs stjärten gick upp o ned ca ±5 m vilket senare härleddes till autopilotfel. Efter en tid fick raderna 1 och 2 SAS första sleeper stolar. Minns inte vilken vinkel det var, 160° tror jag. Kostade ca 2000 SEK extra. Lyckades tjata till mig ett par gratis uppgraderingar på hemvägen från JFK i dessa stolar mot slutet.
 
Toppen