Senaste nytt

Lång väntan på bagaget på Göteborg Landvetter

marbe166

Medlem
Jag har svurit några gånger över att väntan på bagage på Arlanda tar en evighet, och tyvärr fick jag uppleva samma elände på Landvetter i lördags (KL1159). Det är inte acceptabelt att det tar en halvtimme från det att vi parkerat vid gate tills första väskorna kommer på bandet. Att dessutom flighten från Istanbul som ankom ungefär samtidigt skickades ut på samma band när det fanns andra band lediga är bara att ge underkänt till planeringen. Max tio minuter ska det behöva ta på en såpass liten flygplats.
 

Firstclass

Ny medlem
Vi skulle till Valencia och kom inte vidare pga av bagage hanteringen på Landvetter 23 december.
Om bagagehanteringen på SAS ville uppnå någonting via sjukskrivning dagen före julafton, så var det ett misstag. Vi kom fram till Valencia julaftons natt efter övernattning i Düsseldorf, oväder i Paris och slutligen 36 timmar sena och fördärvad jul. Kära bagagehanterare, vad Ni åstadkommit är att vi undviker SAS och Landvetter fortsättningsvis då det är viktigt att komma fram. Det är dessvärre bättre att resa ifrån Köpenhamn även om man är bosatt i Göteborg, osäkerheten finns "Alltid" från Göteborg då det tyvärr mestadels är i anslutning till SAS som det sker saker oförutsedda incidenter.

God Jul till bagagehanteringen på Landvetter, arbetsvilkoren blir bara sämre av att strejka dagen före julafton, många barn klappar inte händerna.
 
Hej, och tack för ping, så här i juletid är jag bara halvt uppkopplad ;)

Lite kommentarer till bra synpunkter ovan. Som vana resenärer så vet ju ni om att det är våra fyra handlingbolag som har avtalen med flygbolagen om bagagehanteringen. Olika bolag sätter olika villkor och har olika tider för första och sista bagage. Vi har under året arbetat tillsammans med flygbolag och handlingbolag i ett projekt för att komma ner i tid när det är toppar. När allt flyter på och planen kommer och går i tid så har vi en bra snitt tid. En utmaning är naturligtvis att det är så korta avstånd att man från gate 19 kan vara vid bagaget under minuten. (Jag har gjort det på under 45 sek) och det är klart att på den tiden har inte bagageluckorna öppnats. På större flygplatser så går man ju betydligt längre i terminalen. Det till trots så arbetar vi med att snabba upp processen och parallellt också med att det skall vara trevligare att vänta. Vi har installerat en mindre lekyta med Liseberg även i utrikes ankomsthall och det kommer att bli mer.

Vad det gäller strejken så är det naturligtvis oerhört tråkigt att det drabbar resenären när man lägger ner arbetet på det sätten, men jag skulle vilja säga att det är extremt ovanligt och ingenting som vi hade möjlighet att påverka. SAS flög ner mer personal från Arlanda och situationen var dock relativt under kontroll från de rapporter jag fått.

Vad det gäller förlorat bagage så existerar det inte i vår hantering eftersom vi inte har någon transfer att tala om så generellt så åker allt bagage iväg och det som kommer till oss det levereras.

Rätt är det också att Menzies har handling för KLM/Air France mfl.

Avslutningsvis vill jag flagga för "Time to bag" funktionen som finns i vår app. Den ger en rätt bra indikation på hur lång tid bagaget kommer att ta.

Hoppas att alla har haft en riktigt bra jul. Ett stort tack från mig, 2013 har varit ett fantastiskt bra år. Hoppas att 2014 blir ännu bättre med fler direktlinjer, gladare resenärer och ännu snabbare bagage.

-Fredrik
 

MarcusC

Medlem
Ytterst ytterst sällan jag haft bekymmer på Landvetter, och för det mesta kommer ju bagage med. Det som hände den 23/12 var ju väldigt trist, känner fler som drabbades (som flög just GOT-DUS och missade sin anslutning till USA. Tycker nog SAS lastarna kunde valt en bättre dag...även om de säkert uppnådde maximal irritation med sin frånvaro aktion...frågan är dock om det väcker några sympatier?

Måste dessutom inflika risken/chansen för felhanterat bagage (liksom oplanerade strejker) i mitt tycke är oerhört mycket större på Kastrup
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det är dessvärre bättre att resa ifrån Köpenhamn även om man är bosatt i Göteborg, osäkerheten finns "Alltid" från Göteborg då det tyvärr mestadels är i anslutning till SAS som det sker saker oförutsedda incidenter.

Eh, va? Kastrup är ju ökänt för att ha vilda strejker av alla de slag.
 
Toppen