Senaste nytt

Försenat bagage med Lufthansa

Firstclass

Ny medlem
Vad gäller när man blir försenad pga av att bagagehanteringen maskar på Landvetter?
Businessclass biljett, 32 timmars försening?
 

palmen

Moderator
Lite mer info, vilka flighter gäller det?
Antar att du flög till GOT med något bolag och sedan vidare med LH, eller?
 

Firstclass

Ny medlem
Ut från Göteborg 23 december, planerad avgång 09.15 til Düsseldorf och försening 1.45 pga av att bagagehanterarna maskade, ingen anslutning vidare till Vlc. Övernattning i Düsseldorf, vidare julafton 06.45 till Paris. Oväder i Paris omöjligt att landa, vidare till Toulouse, 4 timmar i planet. Ankomst Paris 15.00 och vidare till Vlc 17.00 och slutligen ankomst i Vlc 19.00 på julaftons kväll.
 

Nemo

Medlem
Tyvärr faller "sjukskrivning" (vild strejk) under extraordinär händelse så någon schablonersättning utgår ej från flygbolaget. Däremot kan du i enlighet med skadeståndslagen kräva ersättning för faktiska kostnader eller inkomstförlust. Mitt tips är att skicka in anmälan till försäkringbolag (hem-, rese-, kreditkorts-försäkring) och en standardanmälan till flygbolaget. Får du något så se det som en bonus, men lägg inte ned för mycket energi på det utan försök ta vara på dagarna i Spanien.
 

palmen

Moderator
Låter lite knepigt, dels så är det vädret som ställt till det och där har man inte rätt till någon ersättning från flygoblaget. Att bagagelastare är slöa på GOT är nog inte heller Lufthansas ansvar antar jag.

Ni skulle egentligen varit framme i Valencia 11:00 den 23e (ankomst 19 på julafton minus 32 timmar)? Med ett byte i DUS och planerad avgånstid från GOT 09:15, jag får inte riktigt ihop den ekvationen.

Läs på lite om 261/2004, finns en hel del att läsa där i alla fall.
http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html

Tyvärr har jag inget bra svar på vilken ersättning ni har rätt till men om LH gjorde allt de kunde för att ni skulle komma fram så snabbt som möjligt så har de gjort vad de har kunnat i alla fall. Verkar dock konstigt att det inte finns något plan efter 12 från Tyskland som skulle kunna ta er till Valencia, alternativt att ni flög vidare till någon annan ort i Europa och vidare där ifrån.
 

Firstclass

Ny medlem
Allt fullbokat dagen före julafton, tyvärr. Det bästa Lufthansa kunde gjort var att inte låta oss åka alls från Göteborg, alternativet att stanna hemma hade varit toppen jämfört med en lång resa för bara några få dagar.
 

Chrille

Medlem
Allt fullbokat dagen före julafton, tyvärr. Det bästa Lufthansa kunde gjort var att inte låta oss åka alls från Göteborg, alternativet att stanna hemma hade varit toppen jämfört med en lång resa för bara några få dagar.

Nej, nej, tänk inte ens tanken att det är flygbolagets sak att avgöra om det är värt att resa eller ej. Det är upp till dig som resenär att bestämma faktiskt.
 

thh

Medlem
Att bagagelastare är slöa på GOT är nog inte heller Lufthansas ansvar antar jag.

Självklart är det lufthansas ansvar att se till så att de har kompetent personal som kan lasta ett plan, annars sparkar man personalen och anställer ny. Oavsett vilket är personalproblem helt inom lufthansas befogenheter att lösa. Jag skulle anta att det finns fall med flygvärdinnor som blivit sjuka och flighter blivit inställda, och jag har svårt att tro att det inte är lufthansas ansvar att ha reserver i beredskap.
 

palmen

Moderator
Självklart är det lufthansas ansvar att se till så att de har kompetent personal som kan lasta ett plan, annars sparkar man personalen och anställer ny. Oavsett vilket är personalproblem helt inom lufthansas befogenheter att lösa. Jag skulle anta att det finns fall med flygvärdinnor som blivit sjuka och flighter blivit inställda, och jag har svårt att tro att det inte är lufthansas ansvar att ha reserver i beredskap.

Som Nemo skrev, "sjuksrkivningar" eller strejk (kalla det vad man vill) faller inte under LH ansvar.
Det är inte LH personal som lastar flygplanet utan det sköts av något ground handling bolag. Spelar ingen roll om det fanns 100 i beredskap om de ändå "strejkar".
 

nota bene

Medlem
Som Nemo skrev, "sjuksrkivningar" eller strejk (kalla det vad man vill) faller inte under LH ansvar.
Det är inte LH personal som lastar flygplanet utan det sköts av något ground handling bolag. Spelar ingen roll om det fanns 100 i beredskap om de ändå "strejkar".
Faller det inte under flygbolagets ansvar gentemot kund? Sen att de i sin tur kan kräva ersättning från sin underleverantörär ju solklart i detta fall.
 
Toppen