Hej, och tack för ping, så här i juletid är jag bara halvt uppkopplad
Lite kommentarer till bra synpunkter ovan. Som vana resenärer så vet ju ni om att det är våra fyra handlingbolag som har avtalen med flygbolagen om bagagehanteringen. Olika bolag sätter olika villkor och har olika tider för första och sista bagage. Vi har under året arbetat tillsammans med flygbolag och handlingbolag i ett projekt för att komma ner i tid när det är toppar. När allt flyter på och planen kommer och går i tid så har vi en bra snitt tid. En utmaning är naturligtvis att det är så korta avstånd att man från gate 19 kan vara vid bagaget under minuten. (Jag har gjort det på under 45 sek) och det är klart att på den tiden har inte bagageluckorna öppnats. På större flygplatser så går man ju betydligt längre i terminalen. Det till trots så arbetar vi med att snabba upp processen och parallellt också med att det skall vara trevligare att vänta. Vi har installerat en mindre lekyta med Liseberg även i utrikes ankomsthall och det kommer att bli mer.
Vad det gäller strejken så är det naturligtvis oerhört tråkigt att det drabbar resenären när man lägger ner arbetet på det sätten, men jag skulle vilja säga att det är extremt ovanligt och ingenting som vi hade möjlighet att påverka. SAS flög ner mer personal från Arlanda och situationen var dock relativt under kontroll från de rapporter jag fått.
Vad det gäller förlorat bagage så existerar det inte i vår hantering eftersom vi inte har någon transfer att tala om så generellt så åker allt bagage iväg och det som kommer till oss det levereras.
Rätt är det också att Menzies har handling för KLM/Air France mfl.
Avslutningsvis vill jag flagga för "Time to bag" funktionen som finns i vår app. Den ger en rätt bra indikation på hur lång tid bagaget kommer att ta.
Hoppas att alla har haft en riktigt bra jul. Ett stort tack från mig, 2013 har varit ett fantastiskt bra år. Hoppas att 2014 blir ännu bättre med fler direktlinjer, gladare resenärer och ännu snabbare bagage.
-Fredrik