Senaste nytt

Frugan 30 år! Lufthansa first och Shangri-La Muscat

Gus

Medlem
Jag vaknade klockan 03.50 med ett ryck. Pulsen låg på 120 och jag hade ont i magen. Ska jag gifta mig idag? Har jag blivit sjuk? Kommer frugan föda barn idag?

Nej, idag ska jag besöka FCT. Jag lät frugan sova en timme till, sedan tog vi en taxi så att vi anlände till terminalen 05.30.
Vi skruvar tillbaka klockan ett halvår. Bakgrund:

Frugan fyllde 30 år i december och jag ville då göra något extra för henne. Vi reser utomlands på semester varje till varannan månad och då alltid i ekonomi (förutom SAS C-klass till USA en gång och lite C-klass inom Asien). Jag har varit i 65 länder och frugan i nästan lika många, så att bara åka till exempelvis London över helgen var inget alternativ. Nä, denna resa måste göras med finess! Jag hade 3 krav för resan: ett nytt land, landet måste vara varmt och man måste kunna flyga dit i första klass. Valet blev då ganska lätt: Oman! Jag bestämde mig för Lufthansa F eftersom United MileagePlus passande nog hade en 40 % rea på miles och jag hade redan några miles hos dem. Dock blev jag besviken då jag insåg att resan FRA-MCT inte skulle ha nya F. Gamla F tycker jag ser ut som businessclass hos många bolag! Ska jag åka F en gång i livet vill jag ha det bästa! Jag blev dock snabbt glad igen då jag fick tips här på bc.se att så länge jag inte stannar mer än 24 h i Dubai så kan jag flyga dit med nya LH F och sedan åka vidare ”gratis” till MCT med LX klass C.

Sagt och gjort, 14 dagar före avresa satte jag mig framför telefonen och lyckan blev total när jag lyckades boka två biljetter ARN-FRA-DXB-MCT.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

På dagen D tog vi flygbussen till Arlanda och styrde kosan mot tavlan för avgångar. Då frugan inte hade en aning om var i världen vi skulle (jag hade packat hennes väska) så frågade jag vart hon helst ville denna afton och hon svarade New York. Okej, sade jag. Vi får se vart det bär av! På med de brusreducerande hörlurarna för frugan och hon ställde sig en bit ifrån incheckningsdisken så att hon inte skulle höra vårt samtal. När vi sedan skulle använda fast track vid securityn så gav våra boardingpass inte tillträde till spärren. Vakten sa att vi måste ha guldkort men jag sa att våra LH C-biljetter också skulle ge tillträde men han vägrade lyssna. Tillbaka till damen i incheckningen och på min fråga om jag inte har tillträde till fast track så ringde hon till någon och frågade. Borde inte personalen i businessclass check-in kunna sådana baskunskaper utan att behöva ringa? Damen sa att jag skulle hälsa från henne till vakten varvid när jag kom tillbaka till vakten så grymtade han och menade att så kan väl alla säga i så fall. Efter mycket om och men blev vi insläppta i fast tracken, det hade efter allt detta trassel gått snabbare att gå i den vanliga kön. Någon som vet varför vår biljett inte automatiskt gav tillträde till fast track?

Ett besök i SAS loungen (himla trevlig men mycket folk) och lite obligatorisk GT och chips! Ni får ursäkta att många bilder i rapporten är lite suddiga och mörka, jag tog de flesta med mobilkameran.

Flight: LH805
Bolag: Lufthansa
Flygplanstyp: A-320
Sträcka: ARN-FRA
Flygtid: ca 2 timmar
Kabin: Business


Maten som serverades var en tallrik med kallskuret: olika korvar och god ost. Till detta en brödbit och till efterätt panacotta med smak av lavendel. Maten var fantastiskt god, att inte fler bolag satsar på kallskuret, det kan ju inte bli fel! Jag drack bubbel och några GT (älskar att få de små blå bombay-flaskorna) och njöt av att dricka ur riktigt glas!

resan (14).jpg Gott med kallsskuret

Till kaffet åt jag panacottan och även choklad serverades tillsammans med en dubbel Whisky! (Vet ej märke men den var makalöst god).

resan (15).jpg Härlig dessert. Smakerna gifte sig verkligen med varandra!

På det stora hela var det en fantastiskt angenäm flygning, helt klart den bästa europaflygningen jag gjort (och första gången i klass C, kanske därför). Väldigt bra flygvärdinnor som var uppmärksamma och trevliga.
Vi bodde på ett hotell nära tågstationen i Frankfurt, med fri minibar! Alltid lika trevligt!

resan.jpg God tysk öl i minibaren. Lägg märke till den fina kapsylen.

Nästa morgon vaknade jag klockan 03.50 med ett ryck. Pulsen låg på 120 och jag hade ont i magen. Ska jag gifta mig idag? Har jag blivit sjuk? Kommer frugan föda barn idag? Nej, idag ska jag besöka FCT. Jag lät frugan sova en timme till, sedan tog vi en taxi så att vi anlände till terminalen 05.30. Det var oplanerat att anlända så tidigt, egentligen skulle vi gå upp klockan 08.

resan (1).jpg En välkänd silhuett. Antingen har man sett bilden i ett resereportage eller så har man haft förmånen att besöka stället.

När vi kom till incheckningen åkte frugans hörlurar på igen och jag bad personalen att inte berätta vart vi skulle, något de tyckte var spännande. Efter smidigaste incheckningen någonsin (5 personer tog hand om oss) åt vi en smarrig frukost. Det fanns både en diger buffé med fina råvaror men då jag inte är en bufféälskare så beställde jag en utsökt omelett. Till detta en cappucino och ett glas Moët (passade perfekt eftersom vi drack den när vi förlovade oss i Bombay ett halvår tidigare).

resan (2).jpg Superb frukost!

Klockan 06.15 gick vi till baren. Det finns 140 whiskysorter att välja mellan så fråga mig inte varför jag fick infallet att beställa en absinthe? God var den i alla fall. Därefter följde en Vesper och ett glas gula änkan. Otroligt vilken kunnig bartender som jobbade, han hette Amor! Hans specialitet, förutom whisky och gin, var vatten! Det fanns ca 20 olika vattensorter från hela världen och varje gång jag bad om något alkoholhaltigt att dricka fick jag en rekommendation på vatten.

resan (6).jpg Fantastiskt utbud av whisky!

resan (3).jpg In gin-heaven!

resan (8).jpg resan (7).jpg
Ett urval av de drycker FCT erbjuder


Den tidiga uppstigningen började göra sig påmind och medan frugan vilade middag i en vilostol fick jag hjälp av Amor att välja en passande cigarr. Det fanns 6 cigarrer att välja mellan och jag fick en som var lagom för 45 minuters rökning.

resan (5).jpg resan (9).jpg
Dessa godingar fanns att välja mellan.

resan (4).jpg En lounge i loungen!


Jag har rökt cigarr några gånger tidigare och röker ibland cigarill, men detta var något helt annat! En oas av smaker kom i min mun och tillsammans med den 21 åriga skotska whiskyn och den harmoniska musiken i cigarrloungen var det den mest avkopplande stunden i mitt liv!

resan (10).jpg
Här inne i cigarloungen vill man stoppa tiden!

resan (16).jpg Vad passar bäst till en cigarr, whisky eller cognac? I FCT får du svaret.


Efter cigarren begav jag mig till huvudterminalen på jakt efter Jim Beam Black (vilken kontrast till whiskyn i FCT, men den är väldigt god i Whisky Sour) som de inte hade i FCT:s egen taxfree. Otroligt smidig säkerhetskontroll för passagerare i LH F (inte som på Arlanda direkt). Efter att ha inhandlat min JB passade jag på att titta in till FCL och ta ett glas Moët. FCL är i det närmaste identisk med FCT men med den stora fördelen att den har en otroligt fin utsikt över flygplanen (speciellt från cigarrloungen) och har färre besökare (åtminstone när jag var där). Jag har hört att man får åka bil från FCL också? Om det stämmer så kommer jag garanterat att spendera min tid i FCL om jag någon gång får möjligheten att flyga LH F.

Nåväl, tillbaka till FCT och jag väcker frugan som sovit en stund. Precis då kommer en assistent som säger att vårt badrum är färdigt. Jag plockar med mig två glas gula änkan och ett glas JW Blue Label och vi ordnar lite skum i badkaret innan vi hoppar ned. Detta är livet på en pinne i min mening! Frugan håller med och säger att detta är lite annat än dinersloungen på Arlanda som i vanliga fall är vårt andra hem. Jag lyckades också få med mig två av de kända badankorna!

resan (12).jpg Nu ska här badas!

Efter badet började det kurra lite i kistan så jag beställde en thai-soppa från restaurangen: Tom kha gai. Otroligt god! Frugan tog wienerschnitzel som var okej, inte mer än så. Medan jag tog sista klunken av min Whisky Sour kom assistenten och meddelade oss att vårt plan var redo för oss. Vi fick följa med henne ner till den väntande bilen: Mercedes modell lyx (S-klass)! Det var en annan passagerare i framsätet vilken vi började småprata med. Jag bad honom att inte säga vart vi ska flyga varvid han säger: det har jag redan blivit tillsagd att jag inte får säga. Häpnadsväckande bra service av Lufthansapersonalen! Jag bara nämnde detta som hastigast 6 timmar tidigare och detta hade då personalen vidarebefordrat till passageraren! I nästa del boardar vi planet och checkar in på Shangri-La Muscat!

resan (13).jpg Mercedes ut till planet
 
Last edited:

Resenären

Medlem
Härligt reportage! Ser fram emot fortsättningen.
"Häpnadsväckande bra service av Lufthansapersonalen! " Så skall man behandla sin kunder och så får man ett gott minne av vad service kan innebära.
 

Glenn E

Medlem
Tack för en trevlig rapport.
FCT är något väldigt speciellt.
Den ska jag prova igen men jag vill ha ett kvällsflyg då så man riktigt kan utnyttja allt gott!:p
 
Toppen