Senaste nytt

Bästa flygplatssiten (avseende flight info)

AABack2ARN

Medlem
Eftersom jag är lite nördig händer det att jag kollar runt hur flygtrafiken mår på olika flygplatsers hemsida. I synnerhet innan man ska ut och resa själv är det bra med lite statistik om läget.

Men de flesta flygplatsers websidor tycker jag är bristfällig (inklusive Swedavias). Det är lätt att hitta brister eller fel i informationen, såsom felaktig codeshare information, tider som inte stämmer i synnerhet i samband med störningar eller förseningar som går över ett trafikdygn. Ta exempelvis svårigheterna med att få korrekt information om korrekta tider för Norwegians långdistansplan i samband med de nu aktuella störningarna...

Men vilken flygplats har då den bästa flight infon? Och vad tycker ni den innehåller? Och hur ska informationen visas?

Själv vill jag se korrekt codeshare info, gateinfo, gärna flygplansmodell och regnummer, status planerad tid och verklig tid inklusive datum. Viss information kan jag tänka mig att klicka för att se men det mesta vill man se i tabellform.

Varför skall det vara så förbaskat svårt att få till detta?

Vilken flygplatssida tycker ni är bäst?

God Jul

P.S. Utöver det skulle man vilja ha bra kartor över flygplatsen samt möjlighet att se aktuella taxfreepriser, inte bara för eventuella erbjudanden...
 

gdaily

Medlem
Spontant kan jag tänka mig att för 99% av resenärerna så blir all denna information helt enkelt "för mycket".

Ang aktuella taxfreepriser - bra tanke om man vill planera, men frågan är om verkligen taxfreebutikerna vill att man ska kunna planera sina inköp, min erfarenhet är att de lever på spontaninköp, inte den välutbildade shopparen.
 

henke12

Medlem
En sak att väga in också AABack2ARN

Det är i regel handlingbolagen som matar flygplatsens FIDS (Flight information display system) så att förseningar osv inte uppdateras är inte flygplatsens fel alla gånger.
Däremot är det ju flygplatsen som tillhandahåller systemet

God jul! :cool:
 

MarcusC

Medlem
Gillar CPHs app, där man kan få notiser om go to gate/boarding etc vilket jag tycker är en utmärkt funktion. Huvudsidan CPH lämnar dock lite till önska. Tycker DUS,MUC,TXL och FRA alla har bra webbsidor liksom appar. Även AMS håller hög standard.
 
Toppen