Senaste nytt

Amerikanska bolag försöker stoppa Norwegian i USA

Paby

Medlem
US, DL, AA och UA gör gemensam sak tillsammans med pilotfacket i USA för att stoppa Norwegians planer på piloter baserade i Bangkok för flygningar mellan Europa och USA.

Norwegian faces end-of-year dilemma
Airlines Say US Should Deny Operating Certificate to Norwegian's "Shell Company"

Nog för att amerikanska bolagen får kämpa med Gulf carriers men argumentet är att dom iaf agerar utifrån förutsättningar på sin hemmamarknad (=därmed är svårare att stoppa). Norwegian skapar så uppenbart kostnadsfördelar för sig genom baseringen av piloter i Bangkok trots att flygningarna ska gå mellan Europa och USA. Det verkar ha fått dom amerikanska bolagen att lacka ur.
 

Jaws

Medlem
Det ser inte som att de amerikanska bolagen är villiga att hjälpa DY's passagerare heller...
Möjligen till full ersättning alltså.

Man får känslan att Kjoos har tagit (lite) vatten över huvudet på longhaul.
 
Kjos använder dessutom asiatisk kabinpersonal med Thailändsk månadslön för att flyga mellan EU och USA.
Det kom väl fram att grundlönen för Norwegians asiatiska kabinpersonal med 100% anställning var motsvarande 3000 kr/ månad.
Konkurrens ska ske på schyssta villkår!
Jag hoppas USA stoppar Kjos och att han "tvingas" anställa EU medborgare för att jobba på Scarliner flygplanen mellan EU och USA.
 

Palazzi

Medlem
Inte en chans i världen att detta ger något resultat - senatkänningar till trots.
Det finns andra länder med låg lön även i Europa, så man kan inte skylla på ett snedvridet löneläge. En argumentering för lönedumpning, av USA, underminerar EU's värderingar i frågan om fria arbetsströmningar......och därför kommer man inte yttra ett ord.

Om man istället lägger sig i rätten för just asiatisk personal att utföra jobben inkräktar man på irländsk lagstiftning - det Europeiska land som kanske har det tätaste förbindelserna med USA.

Det finns givetvis internationella domar att hänvisa till för snedvriden konkurrenssättning, men om man tittar på fällande sådana är detta att betraktas som ett skämt. Utnyttjande av suverän ställning och oligopolbildning kan vara fällande för stora företag, men ingen där kommer bry sig om 40 kabinanställdas påverkan på konkurrensen gentemot United o AA - vi talar om två av världens största aktörer (!!)..

Jag kan inte se ett enda rimligt skäl till att detta tas upp, förutom en negativ inställning mot DY som koncept och en protektionistisk syn på global ekonomi.
 
Last edited:

PuntaPuntaSAY

Ny medlem
If you love cramped seats and the lowest price is the most important thing to you, then Norwegian is the way to go.
I'm sure I'll be on one of these flights over the next year.
No point discussing any corporate ethics, as the concept does not exist.
 

Nemo

Medlem
Norrmännens mediabild av det hela.
Spår trygg landing for Norwegians USA-lisens - Næringsliv - E24
Och lite längre ned i texten vad norska facket tycker (Ifølge Vegard Einan, nestleder i arbeidstakerorganisasjonen Parat)
Norwegian har raffinert og globalisert Ryanairs metoder. Begge selskapene blander så mange lands regelverk at landene ikke klarer å følge med. Norwegian har norsk driftstillatelse, irskregistrerte fly, thailandsk kabinpersonale, og europeiske piloter ansatt på Singapore-kontrakter, sier han.
Han mener myndighetene har åpnet slusene og lukket øynene til det han karakteriserer som Norwegians konkurransevridende modell.
- Norwegian fremstår som en trojansk hest ved at de driver under europeisk flagg, men med at kostnadsnivå som tilhører Asia. Men det er myndighetene som har skylden for at de har latt dette skje, sier han.
Luftfartstilsynet har gitt Norwegian dispensasjon fra kravet om å registrere alle fly i norsk register fram til 1. april 2014.
- Det virker som om luftfartsmyndighetene ikke vet hva de holder på med, sier Einan.
Undrar om DY får fortsatt dispens?
 
Toppen