Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Jaws

Medlem
För mej handlar det om tillförlitlighet - här faller Norwegian kort...mkt kort

Norwegian shorthaul är en betydligt bättre produkt med nya fina plan.
För de flesta av oss hänger det på hur pålitligt produkten är!
Det går lixom INTE att ta taxi, tåg eller ersättningsbuss från Fort Lauderdale eller andra longhaul-ändhållplatser.
 

fcx

Medlem
För mej handlar det om tillförlitlighet - här faller Norwegian kort...mkt kort

Norwegian shorthaul är en betydligt bättre produkt med nya fina plan.
För de flesta av oss hänger det på hur pålitligt produkten är!
Det går lixom INTE att ta taxi, tåg eller ersättningsbuss från Fort Lauderdale eller andra longhaul-ändhållplatser.


...och då är vi lite granna tillbaka där vi började. 261/2004 gör klart att flyg inte är som alla andra transportmedel.

Hos exempelvis lokaltrafiken köper man en biljett och sen kanske man kommer fram om ett tåg eller en buss dyker upp. Förseningar får man räkna med, om man ens kommer fram. Sedan får man "rösta med plånboken" vilka bolag man reser med och så ser marknadskrafterna till att de bolag som inte håller måttet så småningom försvinner.

Flyget har dock en särställning inom EU, där man reglerar om minimikrav just för att flyg ska vara ett pålitligt transportmedel (både vad gäller punktlighet och säkerhet). Då duger det inte att ha ett bolag som bedriver flygtrafik på samma sätt som SJ bedriver vintertrafik. Man ska som resenär helt enkelt kunna lita på att flyget går i tid.

Varför EU valt att ge flyget denna särställning (och inte exempelvis långdistansbussar) överlåter jag åt andra att spekulera om.

I praktiken blir ju diskussionen en annan, eftersom verkligheten sällan fungerar som byråkrater bestämt. Personligen flyger jag aldrig DY om de inte har flera avgångar samma dag.
 

Nemo

Medlem
Varför EU valt att ge flyget denna särställning (och inte exempelvis långdistansbussar) överlåter jag åt andra att spekulera om.
Resa med buss - Konsumentverket
"När du reser med buss skyddas du av en EU-förordning. Reglerna gäller i hela EU.
Förordningen om busspassagerares rättigheter heter 181/2011 och handlar om dina rättigheter vid förseningar, inställda bussresor och olyckor. Dessutom innehåller förordningen bestämmelser för passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet."
Resa med tåg - Konsumentverket
"När du reser med tåg skyddas du av en EG-förordning. Samma förordning skyddar dig när du reser med pendeltåg.
När du reser med tåg i Europa gäller EG-förordning 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer."
 

fcx

Medlem
Resa med buss - Konsumentverket
"När du reser med buss skyddas du av en EU-förordning. Reglerna gäller i hela EU.
Förordningen om busspassagerares rättigheter heter 181/2011 och handlar om dina rättigheter vid förseningar, inställda bussresor och olyckor. Dessutom innehåller förordningen bestämmelser för passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet."
Resa med tåg - Konsumentverket
"När du reser med tåg skyddas du av en EG-förordning. Samma förordning skyddar dig när du reser med pendeltåg.
När du reser med tåg i Europa gäller EG-förordning 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer."

Både ja och nej :)

Med buss får man väl ingen ersättning vid försening, på sin höjd pengarna tillbaka för biljetten (om man inte använder den). Att man faktiskt får ersättning vid tågförsening hade jag helt enkelt glömt.

Står dock fast vid att reglerna kring flyg är tuffare än för andra transportslag (och att man bör undvika DY om alternativ finns)
 

Jaws

Medlem
...och då är vi lite granna tillbaka där vi började. 261/2004 gör klart att flyg inte är som alla andra transportmedel. .

Min diskussion handlar om att du och jag kan lita på att vi antingen kommer fram eller får hjälp att komma fram. Min tid kostar tyvärr betydligt mer än vad jag får i en ev ersättning.
Dessutom är vi beroende av att komma fram i tid pga. flera olika orsaker och plikter.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu verkar alla flyg vara i luften plus ett inhyrt från Euro Atlantic Airways så förhoppningsvis kommer många passagerare hem till julafton.

Det DY troligen upptäcker mer och mer nu är problematiken med anslutninsgflyg. Visst är det många som bokar anslutningsflyg inom Europa men andelen lär nog vara större på långdistansflygen, i synnerhet nu när det blir fler och fler linjer. Vare sig DY vill det eller inte blir man ett nätverksbolag ("hub and spoke") för att kunna fylla långdistansflygen. Och detta skapar situationer med överbokningar, ombokningar, missade anslutningsflyg och tillhörande övernattningar...

Och till det kommer att en av anledningarna med att DY flyger till FLL och inte MIA är kanske inte enbart avgifterna utan att ett stort antal passagerare skall vidare med något av de stora kryssningsfartygen. Det lär bli många upprörda artiklar om fler och fler missar sina kryssningar för att planet är mer än ett dygnt sent... Man kan knappast begära att passagerarna skall boka mer än ett reservdygn i FLL för att vara säker på att hinna med båten...

(Hur fungerar det för övrigt när man missar båten på grund av försenat flyg? Det är ju inte ovanligt att man köper en paketresa med flyg och båt på samma biljett - får man åka till nästa hamn för påstigning eftersom båten lär ju inte kunna vänta hur länge som helst i hamn?)
 
Nu är Norwegians 787 påväg från FLL mot ARN.
Dock UTAN någon mat/catering ombord på Dreamlinern!!!
Vilken prakt fiasko..först får pax vänta närmare 48h i FLL(vissa fick sova på flygplatsen när DY inte kunde hitta hotell till dem) och när de äntligen ska flyga hem har Norwegian ingen mat/catering ombord heller.
Det lär vara 238 utsvultna svenskar som landar på ARN kl 10.15
Dessa 238 människor har helt klart fått en unik "Dreamliner experience" som de aldrig kommer att glömma!

Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats
 
Nu är Norwegians 787 påväg från FLL mot ARN.
Dock UTAN någon mat/catering ombord på Dreamlinern!!!
Vilken prakt fiasko..först får pax vänta närmare 48h i FLL(vissa fick sova på flygplatsen när DY inte kunde hitta hotell till dem) och när de äntligen ska flyga hem har Norwegian ingen mat/catering ombord heller.
Det lär vara 238 utsvultna svenskar som landar på ARN kl 10.15
Dessa 238 människor har helt klart fått en unik "Dreamliner experience" som de aldrig kommer att glömma!

Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats

jag bara skakar på huvudet..hur illa får det bli...
 

gdaily

Medlem
(Hur fungerar det för övrigt när man missar båten på grund av försenat flyg? Det är ju inte ovanligt att man köper en paketresa med flyg och båt på samma biljett - får man åka till nästa hamn för påstigning eftersom båten lär ju inte kunna vänta hur länge som helst i hamn?)
Japp, båten väntar inte. På min förra kryssning gick det på ett stort gäng (ca 20 pers) i första hamnen, som jag antar var resenärer som missat avgången.
 
Toppen