Senaste nytt

Transfer Beijing - hur funkar det på terminal 3?

Flightdoc

Medlem
Reser på annandagen CPH-PEK (SAS) och fortsätter 2:25 senare PEK-HKG (Air China). Aldrig varit på Capital International och vore tacksam för lite "transfer-tips". Försökt läsa på lite men blir bara förvirrad. Kanske någon pedagog i församlingen?

Tillbaka är transfern bara 1:25. Kanske i snålaste laget?
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Flightdoc!

Utrikes-utrikes transfer på Beijing Terminal 3 är ganska enkel.
Det finns en speciell kanal (immigration) för utrikesanslutning och i formelt sett, du går in i Kina och ut igen men du får stämpel/stämplar direkt så du behöver inte gå genom två immigrationer.

Säkerhetskontroll på denna kanal är ofta mindre kö eller ingen kö alls så 1:25 timmar på hemvägen klarar du dig gott och väl.
 

Henry

Medlem
Om det skulle bli tight på grund av försenat inkommande flyg och köer så brukar det gå bra att rycka tag i någon vakt, visa boardingkortet och förklara att du har bråttom. Då kan de placera dig längre fram i kön.
 

MarcusC

Medlem
Gjorde detta för någon månad sedan ICN-PEK-FRA , inga problem gå via "international transfer immigration" dock ingen bemanning när jag kom, så några minuters väntan och spanande efter immigration. Gick dock smidigt sen. Efter passkontroll /Stämplar ner en trappa direkt till Securitas och sedan ute i departure hallen, 1 :25 ska räcka gott som Dr Miles svarat.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | Sida 28 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Peking är en helt värdelös bytesflygplats. Tråkiga lounger och den mest fyrkantiga byråkratin jag någonsin upplevt.

I transfer-immigration eller vad det nu var frågan om arbetade en enda person. Vi blev inte igenomsläppta eftersom vi först hade mobila boardingkort. Transferdesken kunde inte hjälpa till eftersom Lufthansas personal skulle dröja ytterligare två timmar innan arbetsskiftets start. Till slut fick vi tag på tomma, vita boardingcards där vi med en bläckpenna skrev upp alla uppgifter från det mobila boardingkortet. Efter ytterligare 45-60 minuter i kö till den fortfarande ensamma personen i transfer immigration fick vi en stämpel på våra hemmagjorda boardingcards blev vi genomsläppts.

Inte den typ av upplevelse man vill ha när man flyger First...
Det är tyvärr så på alla kinesiska flygplatser skulle jag säga.
De har så kallad "transfer desk" på ankomstsidan av airside men den är ofta obemannad eller man hänvisas till check in diskar på landside.
 
Toppen